| کد خبر: 183434 |

◄ تأثیر نرخ دیه بر قیمت بیمه شخص ثالث

روز گذشته سخنگوی دستگاه قضا نرخ دیه سال 98 را اعلام کرد و به‌این‌ترتیب شرکت‌های بیمه‌ای به‌زودی قیمت بیمه شخص ثالث را در این سال اعلام خواهند کرد.

تین نیوز

روز گذشته سخنگوی دستگاه قضا نرخ دیه سال 98 را اعلام کرد و به‌این‌ترتیب شرکت‌های بیمه‌ای به‌زودی قیمت بیمه شخص ثالث را در این سال اعلام خواهند کرد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایرنا، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای دیه یک مرد مسلمان برای ماه‌های غیرحرام در سال آینده را 270 میلیون تومان و در ماه‌های حرام 90 میلیون تومان بیشتر یعنی 360میلیون تومان اعلام کرد.

طبق قانون بیمه شخص ثالث، حداقل مبلغ بیمه‌نامه در بخش خسارت بدنی معادل حداقل ریالی دیه یک مرد مسلمان در ماه‌های حرام است.

نرخ دیه چقدر افزایش داشت؟

با توجه به اینکه نرخ دیه در ماه‌های عادی در سال 97 از سوی قوه قضاییه 231 میلیون تومان محاسبه‌شده بود، بنابراین، دِین سال 97 برای بیمه شخص ثالث در دو بخش خسارت جانی ثالث 308 میلیون تومان (سقف دیه کامل در ماه حرام) و خسارت جانی راننده مقصر حادثه 231 میلیون تومان (تا سقف دیه کامل در ماه عادی) دیده شد.

هرچند طبق قانون، می‌توان شتر، اسب، گاو و حتی سکه نقره رایج را مبنای محاسبه نرخ دیه قرارداد؛ اما به‌طورمعمول قوه قضاییه براساس قیمت 100 شتر، در پایان هرسال، نرخ دیه سال بعد محاسبه و اعلام می‌کند.

اکنون‌که نرخ دیه به 270 میلیون تومان در ماه‌های عادی و 360 میلیون تومان در ماه‌های احرام افزایش‌یافته به نظر می‌رسد که قوه قضاییه با توجه به نرخ تورم پیش‌آمده حدود 17 درصد (16.88 درصد) نرخ دیه را افزایش داده است.

بنابراین درصورت بروز حادثه رانندگی در سال آینده، شرکت‌های بیمه برای بخش خسارت جانی ثالث 360 میلیون تومان (سقف دیه کامل در ماه حرام) و خسارت جانی راننده مقصر حادثه 290 میلیون تومان (تا سقف دیه کامل در ماه عادی) به زیان دیدگان خواهند پرداخت.

اثر نرخ دیه بر بیمه‌نامه شخص ثالث

بااینکه نرخ دیه در سال 97 نسبت به سال قبل از آن تفاوت چندانی نداشت و نرخ بیمه‌نامه‌های شخص ثالث نیز رشد قابل‌توجهی نیافت؛ اما اقتصاد ایران، سال 97 را در شرایط متفاوتی پشت سر گذاشت؛ جهش نرخ تورمی که سال گذشته پس از 26 سال تک‌رقمی شده بود، به دلیل نوسان ارزی ناشی از تحریم‌ها، قیمت همه کالاها و خدمات را تحت تأثیر قرارداد و بازارها را متلاطم کرد.

بازار بیمه نیز از این تلاطم‌ها در امان نبود و جهش نرخ‌ها به‌ویژه در 2 رشته بیمه درمان تکمیلی و شخص ثالث، بر زیان شرکت‌ها افزود.

اکنون‌که در روزهای پایانی سال قرار داریم، شرکت‌های بیمه انتظار دارند که بیمه مرکزی نرخ بیمه شخص ثالث را برای سال آینده واقعی کند تا از زیان این رشته بیمه‌ای کاسته شود؛ موضوعی که رئیس‌کل بیمه مرکزی نیز بارها بر آن تأکید کرده است.

ازاین‌رو انتظار می‌رود نرخ بیمه‌نامه‌های شخص ثالث در سال آینده هم متأثر از افزایش نرخ دیه باشد و همگام‌هایی برای واقعی شدن نرخ‌ها در این رشته برداشته شود که نتیجه آن‌یک چیز است: گران شدن نرخ حق بیمه شخص ثالث در سال 98 برای صاحبان خودرو.

امسال کمترین نرخ بیمه‌نامه برای خودروهای کمتر از چهار سیلندر 836 هزار تومان و برای خودروهای سواری کمترین میزان 990 هزار تومان بود که این میزان در اتوبوس‌های مسافربری با 44 صندلی به 6 میلیون و 270 هزار تومان می‌رسید که البته به نرخ نهایی آن 9 درصد مالیات بر ارزش‌افزوده نیز اضافه می‌شد.

35 درصد زیان قطعی رشته بیمه شخص ثالث

در همین ارتباط یونس مظلومی، عضو شورای عمومی سندیکای بیمه گران ایران اظهار داشت: طبق قانون مجازات اسلامی تعیین نرخ دیه برعهده قوه قضاییه است و نمی‌توان درباره چندوچون آن اظهارنظر کرد.

او افزود: در سال‌های 96 و 97 همین نرخ دیه مبنای محاسبه حق‌بیمه‌ها بود و درنهایت سبب شد تا این رشته بیمه‌ای 35 درصد زیان‌ده شود.

مدیرعامل بیمه تعاون تأکید کرد: شرکت‌های بیمه بر این نکته تأکید دارند که باید طبق قانون نرخ نامه شخص ثالث در شورای‌عالی بیمه اصلاح شود تا از زیاندهی بیشتر این رشته جلوگیری شود.

مظلومی اظهار داشت: هر عددی که قوه قضاییه برای نرخ دیه اعلام می‌کند، به همان اندازه برافزایش حق‌بیمه شخص ثالث تأثیرگذار است؛ حال که نرخ دیه سال آینده مشخص‌شده باید دید که صلاحدید نرخ‌های بیمه شخص ثالث به چه میزان باشد که هم صنعت بیمه زیان نبیند و هم بیمه‌گذاران به‌ویژه دارندگان موتورسیکلت‌ها از خرید بیمه‌نامه طفره نروند.

او گفت: قدر مسلم اینکه با افزایش نرخ دیه، حق‌بیمه‌ها نیز افزایش می‌یابد لذا بیمه‌گذاران باید هزینه بیشتری را برای خرید بیمه‌نامه بپردازند.

مدیرعامل بیمه تعاون به دارندگان موتورسیکلت اشاره کرد که بخش زیادی از آن‌ها (نزدیک 9 میلیون موتورسیکلت) فاقد بیمه‌نامه هستند و حتی با نرخ‌های پایین هم علاقه‌ای برای خرید بیمه‌نامه ندارند.

مظلومی افزود: در چنین شرایطی اگر بیمه‌نامه جهش قیمتی داشته باشد، تمایل دارندگان موتورسیکلت برای خرید بیمه‌نامه کمتر هم می‌شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.