| کد خبر: 181004 |

◄ رمزگشایی از احتمالات تاثیرگذار در سانحه سقوط هواپیمای ارتش

یک کارشناس صنعت هوایی دلیل نبود دستگاه‌های ناوبری فرودگاه پیام در بروز سانحه هوایی بوئینگ B707 را درست ندانست و گفت: زمانی که خلبان باند فرودگاهی را اشتباه می‌گیرد حتی اگر دستگاه‌های ناوبری آن فرودگاه Full service هم باشد باز هم آن خلبان دچار خطا خواهد شد.

تین نیوز

یک کارشناس صنعت هوایی، بروز سانحه هوایی بوئینگ B707 به دلیل نقص تجهیزات دستگاه‌های ناوبری فرودگاه پیام را نادرست عنوان کرد و گفت: زمانی که خلبان، باند فرودگاهی را اشتباه می‌گیرد حتی اگر دستگاه‌های ناوبری آن فرودگاه Full Service هم باشد؛ باز هم آن خلبان دچار خطا خواهد شد.

این کارشناس که نخواست نامی از وی برده شود، عنوان کرد: حدود 30 تا 40 درصد فرودگاه‌های کشور به سامانه ILS ناوبری سیستم مجهز نیستند و این موضوع بدان معنا نیست که این فرودگاه‌ها فاقد ایمنی پرواز هستند.

وی در ادامه اضافه کرد: با توجه به اینکه هنوز بررسی سانحه انجام نگرفته است نمی‌توان به‌طور دقیق اظهارنظر کرد اما در شرایط نرمال، اگر خلبان این پرواز دقیقاً طرح دستگاه ناوبری که وجود داشت  را دنبال می‌کرد تحت هیچ شرایطی نبایست فرودگاه فتح را با فرودگاه پیام اشتباه می‌گرفت.

این کارشناس صنعت فرودگاهی با بیان اینکه حدوداً دو هفته گذشته برای هواپیمای شرکت تابان این اتفاق رخ داد و خلبان این هواپیما باند فرودگاه فتح را به جای فرودگاه پیام اشتباه گرفته بود، توضیح داد: ما نمی‌توانم در این مواقع اظهار کنیم به دلیل اینکه فرودگاه پیام به یکی از دستگاه‌های کمک ناوبری مجهز نبود این سانحه رخ داده است، برای مثال در فرودگاه امام، حدود یک سال گذشته تقریباً 8 ماه آن ILS عملیاتی نبوده است.

او با بیان اینکه در شرایط نرمال، اگر خلبان به‌درستی طرح تقرب را دنبال می‌کرد این سانحه انجام نمی‌گرفت، بیان کرد: متأسفانه فرودگاه پیام با فشارهای سیاسی عملیاتی شد و حتی به موضوع «مدیریت تغییر» توجه جدی نشد.

وی با تأکید بر اینکه تبدیل یک فرودگاه به فرودگاه مسافری نیازمند ایجاد بسیاری از زمینه‌هاست، گفت: دستگاه‌های کمک ناوبری در فرودگاه‌ها کمک بیشتری به خلبانان می‌کند و بدان معنا نیست که اگر این دستگاه‌ها در فرودگاهی وجود ندارد آن فرودگاه برای پرواز ناایمن است. برای مثال خلبان 747 که فرودگاه مهرآباد را با 45 متری زرند اشتباه گرفته بود حتی اگر دستگاه‌های کمک ناوبری در این فرودگاه Full Service هم باشد بازهم خلبان اشتباه می‌کند.

این کارشناس صنعت هوانوردی بابیان اینکه ما به لحاظ منطق کار اطمینان داریم که اشتباه از خلبان بوده است، خاطرنشان کرد: البته ممکن است که با بررسی سانحه مشخص شود که پرواز در شرایط اضطراری بوده است و خلبان نتوانسته تصمیم درست بگیرد و در این لحظه ممکن است بسیاری از موارد توسط خلبان به اشتباه انجام بگیرد و درنهایت منجر به سانحه شود.

وی با اشاره به اینکه زنجیره‌ای از اتفاقات دست‌به‌دست هم می‌دهند تا یک سانحه رخ بدهد، عنوان کرد: عموماً آموزش در برخی شرکت‌های هواپیمایی با مشکل جدی مواجه است.

طبق گفته او؛ فرودگاه فتح متعلق به سپاه است که طول باند این فرودگاه تقریباً 800 متر است که در آن بالگردهای آموزشی نشست‌وبرخاست می‌کند این در حالی است که طول باند فرودگاه پیام حدود 4 کیلومتر است.

این کارشناس با بیان اینکه فرودگاه پیام می‌توانست در چارت خود به‌طور دقیق مشخص کند که در نزدیکی این فرودگاه یک فرودگاه دیگر وجود دارد، بیان کرد: اگر در ابتدای باند فرودگاه فتح علائم هشداردهنده نصب می‌شد شاید می‌توانست از بروز این سانحه جلوگیری کند.

او با اشاره به اینکه خلبان این پرواز چند سال پیش از باند فرودگاه مهرآباد خارج شد و به داخل رودخانه کن افتاد و در آن زمان مشکل اصلی این خلبان این بود که پرسرعت فرود می‌آمد، افزود: سیستم باید به این تشخیص برسد که ممکن است این فرد مجدداً در پرواز خطا کند، این در حالی است که در دنیا این‌گونه است که این فرد را برای همیشه حذف می‌کنند. به اعتقاد بنده خلبان و کمک‌خلبان هواپیمای تابان که همین چندی پیش باند فرودگاه فتح را با فرودگاه پیام اشتباه گرفته بودند باید برای همیشه از کار کنار گذاشته شوند چراکه اشتباه گرفتن فرودگاه به‌هیچ‌عنوان توجیه‌پذیر نیست.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    تا مشخص شدن علت باند فرودگاه فتح را حداقل بصورت خاکی افزایش دهند !
    همچنین علائم هشدار دهنده در فرودگاه فتح نصب شود!