| کد خبر: 179841 |

◄ افزایش 60 درصدی هزینه نوسازی ناوگان مسافری ریلی

ما در بخش بازسازی واگن‌­ها حتما به کمک راه‌آهن بیش از گذشته نیاز داریم. چراکه محاسبات نشان می‌دهد برای بازسازی کامل واگن‌ها هزینه‌ها بین 40 تا 60 درصد افزایش پیدا کرده است، در حالی که در گذشته بازسازی کامل هر واگن با 700 یا 800 میلیون تومان قابل انجام بود.

تین نیوز

بازسازی ناوگان ریلی به‌ویژه در حوزه مسافری، سال‌ها است که مورد توجه مسئولان راه‌آهن کشور قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، این در حالی است که مساله نوسازی این ناوگان در شرکت رجا در یک سال گذشته نقل محافل رسمی بوده است.

رییس هیات‌مدیره رجا درباره بازسازی واگن‌های این شرکت گفت: بیش از 250 واگن عمرشان به نقطه بازسازی اساسی رسیده است که در این زمینه به اتفاق مدیرعامل و قائم‌مقام رجا با شرکت واگن‌پارس جلساتی را داشته و توان شرکت پلور را هم مورد بررسی قرار داده‌ایم.

علیرضا محمودی اضافه کرد: ضمن اینکه با برخی از شرکت‌های کوچکی که می‌توانند بازسازی را انجام دهند هم مذاکره کرده‌ایم و ان‌شاالله تا پایان سال این موضوع را تعیین تکلیف خواهیم کرد.

محمودی تاکید کرد: ما در بخش بازسازی واگن‌­ها حتما به کمک راه‌آهن  بیش از گذشته نیاز داریم. چراکه محاسبات نشان می‌دهد برای بازسازی کامل واگن‌ها با این نوسانات ارزی و ریالی، هزینه‌ها بین 40 تا 60 درصد افزایش پیدا کرده است، در حالی که بازسازی کامل هر واگن با 700 یا 800 میلیون تومان قابل انجام بود، اینک حسب نوع کار به حدود 1 تا 1.2 میلیارد تومان رسیده است که اگر دولت محترم و شرکت راه‌آهن به ما کمک نکنند نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم.

رییس هیات مدیره رجا ضمن تاکید بر این نکته که رجا برای این منظور باید تسهیلات بدون بهره دریافت کند، افزود: هیچ بهره‌ای برای بازسازی مقرون ‌به‌ صرفه نیست و حتی با بهره صفر هم ممکن است صرفه و صلاح اقتصادی رعایت نشده باشد.

محمودی در پاسخ به این پرسش که آیا راه‌آهن قولی در این زمینه به شما داده شده است، گفت: راه‌آهن در این زمینه به ما کمک و همراهی می‌کند و مدیرعامل محترم راه‌آهن به این موارد اشراف دارند و صاحب‌نظر هستند. ضمن اینکه معاونان محترم مسافری و برنامه­ریزی راه­آهن نیز تلاش و پیگیری خوبی کرده­اند. بنابراین امیدواریم که حمایت‌ها عملیاتی شوند.

این مقام مسئول در شرکت رجا خاطرنشان کرد: قاعدتا شرکت راه‌آهن باید تدبیری بیندیشد تا امکان اخذ حداقل یک میلیارد تومان تسهیلات بدون بهره برای هر واگن فراهم و به شرکت‌های ذی‌صلاحی که توان تعمیر دارند پرداخت شود تا ناوگان در سیر پا برجا بماند.

محمودی ادامه داد: چراکه لازم است که به این طریق، واگن‌هایی که در سیر هستند و خطر خروج از سیر آن‌ها را تهدید می‌کند، حفظ کرده و یا واگن‌هایی که از سیر خارج شدند را به سیر برگردانیم.

تجهیز ناوگان با استفاده از توان داخلی با همت مسئولان

این مقام مسئول در حوزه ریلی درباره مشکلات تامین بودجه برای انجام این بازسازی‌ها گفت: بخشی از این مشکل به دولت و راه‌آهن و بخشی به ما ارتباط دارد. اما مسجل است که این‌ تصمیم‌گیری‌ها حاکمیتی است. چراکه مالکان شرکت‌های مسافری به‌تنهایی توان تامین بودجه بازسازی اساسی را ندارند و راه‌آهن به‌عنوان متولی حمل و نقل ریلی نه تنها از این موضوع آگاهی دارد، بلکه حمایت قاطع نیز می­کند.

محمودی تصریح کرد: از سوی دیگر سازمان برنامه‌ و بودجه، دولت و مجلس نیز از این مسائل کاملاً مطلع هستند ولی در عملیاتی کردن موضوع تاکنون توفیقی حاصل نشده است.

این مقام مسئول در رجا تاکید کرد: بخشی از مساله برای ما، حفظ ناوگان است، اما حفظ اشتغال و چرخه فعال اشتغال جزو لاینفک کار ما است که با شرایط فعلی ممکن است تهدید شود.

رییس هیات‌مدیره رجا درباره تامین ناوگان و قطعات موردنیاز با استفاده از توان شرکت‌های داخلی نیز گفت: در واگن‌های معمولی به غیر از چند قطعه که البته اصلی هم هستند، مانند ترمز و چرخ قطارها و غیره، مابقی در داخل کشور قابل تامین و انجام است. ولی در ترن‌ست‌­ها (قطارهای پرسرعت) موضوع متفاوت است و بسیاری از قطعات وارداتی هستند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.