| کد خبر: 177514 |

◄ شرط آزادسازی قیمت خودرو از دیدگاه دبیر انجمن تولیدکنندگان قطعات خودرو

حضور شورای رقابت در قیمت‌گذاری تصمیم اشتباهی بود. وظیفه شورای رقابت چیز دیگری است که نظارت و ایجاد رقابت برخی از آن‌ها است. مقرر شده تا مسئولیت قیمت‌گذاری به به سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار تفویض شود.

تین نیوز

با توجه به نظرات مختلف و فرمول‌هایی که از سوی خودروسازها، وزارتخانه و انجمن‌های قطعه‌سازی بیان شده مقرر شده بود شب گذشته جلسه‌ای در وزارتخانه صمت با حضور مدیران عامل خودروساز، معاون صنایع وزیر و احتمالاً نماینده‌ای از سوی انجمن‌ها برای تصمیم‌گیری نهایی در خصوص قیمت خودروهای پر تیراژ 50 میلیون تومانی تشکیل شود که تاکنون خبری از نتیجه جلسه گزارش نشده است.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، عضو هیات‌مدیره انجمن سازندگان قطعات خودرو در این‌باره، اظهار کرد: در دهه 70 اتفاق خوبی که افتاد این بود که قیمت‌گذاری خودرو به حاشیه بازار سپرده شد و نتیجه آن کاهش 5 درصدی قیمت خودرو بود.

محمدرضا نجفی منش با اشاره به تکرار هجوم برای خرید خودرو در سال جاری که مشابه آن در دهه 70 اتفاق افتاد؛ در آن زمان شورای اقتصاد قیمت‌گذاری توسط سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان را به حاشیه بازار سپرد که نتایج قابل قبول و آرامش بازار خودرو را به همراه داشت.

وی با بیان اینکه این تصمیم باعث شد در 10 سالی که از آن یاد شد تنها قیمت خودرو 13 درصد افزایش پیدا کند، افزود: این در حالی است که شاخص‌ها در این مدت بیش از 300 درصد افزایش نشان داده است. قیمت خودرو در این زمان با افزایش چندانی مواجه نشد کما این‌که تولید نیز بدون وقفه ادامه داشت.

نجفی‌منش به این نکته نیز اشاره داشت که، تقاضای سپردن قیمت‌گذاری خودرو به حاشیه بازار در صورتی مطرح شد که خودرو و قطعه‌سازان پیشنهاد دادند میزان سود حاصل از تولید خودرو چنانچه بیش از هزینه باشد به صندوق دولت واریز شود. با این اتفاق قطعاً خودرو با قیمت کمتری به دست مصرف کننده خواهد رسید.

وی در پاسخ به این پرسش که نقش رقابت در قیمت‌گذاری چگونه خواهد بود، تصریح کرد: حضور شورای رقابت در قیمت‌گذاری تصمیم اشتباهی بود. وظیفه شورای رقابت چیز دیگری است که نظارت و ایجاد رقابت برخی از آن‌ها است. مقرر شده تا مسئولیت قیمت‌گذاری به به سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار تفویض شود.

به گفته نجفی‌منش ابلاغ دستور تفویض اختیار به ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان منتظر اعلام وزیر جدید صمت است. تاخیر در این اعلام نظر تنها صدمه زدن بیشتر به بدنه صنعت و خودرو کشور است.

عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات خودرو تغییر نقش سازمان حمایت مصرف و تولیدکنندگان را در طرح جدید و پیشنهادی قطعه و خودروسازان خواستار شد و خاطرنشان کرد: در سال‌76 تا 86 این سازمان در آرامش بازار خودرو نقش تعیین کننده‌ای داشت.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.