| کد خبر: 173561 |

معاون امور دهیاری‌ها:

◄ تسهیلات مالی برای طرح درآمدزای دهیاری‌ها تسهیلات مالی

491 طرح درآمدزای دهیاری‌ها تسهیلات مالی دریافت می‌کنند.

تین نیوز

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، گفت: زمینه‌های لازم برای اجرای طرح‌های درآمدزای دهیاری‌ها از محل عقد تفاهم‌نامه همکاری مشترک با پست‌بانک ایران از سال 1395 فراهم‌شده که یکی از نتایج آن تصویب اختصاص بیش از 128‌میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای اجرای 491‌طرح درآمدزای دهیاری‌هاست.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط‌عمومی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، سعیدرضا جندقیان‌بیدگلی بابیان مطلب فوق گفت: 491‌طرح درآمدزای دهیاری‌ها مربوط به 21‌استان کشور هست و در شش محور کشاورزی، عمرانی، خدماتی، صنعتی، گردشگری و تامین ماشین‌آلات؛ طبقه‌بندی می‌شوند.

وی افزود: اجرای طرح‌های مذکور، زمینه‌های اشتغال 1339 نفر را در نواحی روستایی فراهم کرده که به ترتیب طرح‌های مربوط به تامین ماشین‌آلات، کشاورزی، صنعتی، گردشگری، خدماتی و عمرانی بیش‌ترین تعداد طرح‌های مصوب را به خود اختصاص داده‌اند.

جندقیان در ادامه اظهار کرد: به‌طور میانگین اجرای هر یک از طرح‌‌های مذکور در نواحی روستایی سه نفر را مشغول بکار کرده که در این میان طرح‌های حوزه گردشگری با میانگین اشتغال 17‌نفر برای هر طرح بیش‌ترین میزان اشتغال‌زایی را دارا بوده‌اند.

وی اضافه کرد: اجرای این طرح‌ها علاوه بر ایجاد درآمد پایدار برای دهیاری و ایجاد اشتغال برای روستاییان، سبب تغییر نگرش دهیاران در خصوص نحو تامین منابع مالی و تقویت تفکر عدم اتکای بیش‌ازحد به کمک‌های دولتی برای مدیریت روستا شده است.

وی تصریح کرد: گسترش و ترویج فرهنگ کارآفرینی در روستاها و توجه بیش‌تر مدیریت‌های محلی به خلاقیت و نوآوری در مدیریت منابع و امور اقتصادی روستا‌ها از نتایج مثبت اجرای طرح‌های مذکور به شمار می‌رود.

جندقیان در ادامه بابیان این‌که ایجاد درآمد پایدار برای دهیاری‌ها و حمایت و پشتیبانی از نهادهای مذکور در جهت افزایش درآمدهای محلی و خودکفایی مالی آن‌ها با بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی از مهم‌ترین اولویت‌ها و برنامه‌های معاونت امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌هاست، افزود: تحقق اهداف موردنظر از طریق اجرای طرح‌های درآمدزا در روستاها با محوریت دهیاری‌ها در حال انجام و پیگیری است.

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در ادامه در خصوص فرآیند تصویب طرح درآمدزای دهیاری‌ها، توضیح داد: طرح‌های درآمدزای دهیاری‌ها در قالب توجیه فنی و اقتصادی طرح و براساس چارچوب ابلاغ‌شده از سوی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تهیه می‌شود. در گام بعدی، طرح مذکور برای بررسی اولیه به دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری ذی‌ربط ارسال و در صورت تکمیل مدارک و رفع نواقص به حوزه معاونت امور دهیاری‌ها سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: طرح‌های واصل‌شده از سوی استانداری‌ها در دبیرخانه کمیته ملی وام دهیاری‌ها بررسی و پس از تکمیل مدارک، تطبیق با چارچوب ابلاغی و توجیه‌پذیری اقتصادی طرح، موضوع در کمیته ملی وام دهیاری‌ها با حضور معاون امور دهیاری‌ها، معاون توسعه منابع و پشتیبانی و تعدادی از مدیران کل دفاتر ذی‌ربط سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و نمایندگان پست‌بانک ایران طرح می‌شود.

جندقیان اضافه کرد: در جلسه بررسی طرح‌ها، مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری ذی‌ربط، دهیار و یا مدیرعامل شرکت تعاونی دهیاری‌ها برای ارائه توضیحات تکمیلی، دفاع از طرح و پاسخ به پرسش‌های اعضای کمیته ملی وام دهیاری‌ها حضور دارند.

وی افزود: تاکنون بالغ‌بر 600 طرح از 24‍استان به دبیرخانه کمیته ملی وام دهیاری‌ها ارسال‌شده که از این تعداد 530‌طرح در جلسات کمیته مذکور بررسی و 491 طرح تصویب‌شده است.

وی در ادامه گفت: باید توجه داشت که در بسیاری از روستاهای کشور، ظرفیت‌های اقتصادی و تولیدی پربازده وجود دارد که در صورت شناسایی و بهره‌گیری از آن‌ها، زمینه‌های تولید و اشتغال پایدار و مناسبی برای روستاییان فراهم و درنهایت منجر به رونق اقتصادی، ارتقای سطح رفاه، بهبود وضعیت معیشتی روستاییان و تثبیت جمعیت در این نواحی خواهد شد.

معاون امور دهیاری‌ها تصریح کرد: کمک به دهیاری‌ها جهت شناسایی منابع جدید و ایجاد درآمد پایدار از طریق بهره‌گیری از فرصت‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی روستا به‌عنوان راهکار اجرایی جهت تثبیت و تقویت جایگاه نهاد مذکور در روستا بوده و دهیاری‌ها را به سمت افزایش کار آیی و بهره‌وری هدایت می‌نماید.

جندقیان در خاتمه با اشاره به این‌که توسعه اقتصادی روستاها با محوریت دهیاری‌ها از مهم‌ترین سیاست‌ها و برنامه‌های نوین سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌هاست، ابراز امیدواری کرد که با تداوم اجرای طرح‌های اقتصادی در روستاها و انتقال تجربیات موفق، در آینده شاهد گسترش فرهنگ کارآفرینی و خلاقیت در این نواحی بوده و تمامی روستاهای ما به کانون‌های پایدار تبدیل شوند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.