| کد خبر: 173263 |

◄ اگر کالاها از بنادر ترخیص نشود دچار مشکل جدی می‌شویم

رئیس اتاق بازرگانی تهران از رسوب ۱۳۹ هزار کانتینر در بنادر خبر داد.

تین نیوز

رئیس اتاق بازرگانی تهران از رسوب ۱۳۹ هزار کانتینر در بنادر خبر داد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از مهر، مسعود خوانساری در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران به رسوب ۱۳۹ هزار کانتینر در بنادر اشاره کرد و گفت: اگر وضعیت اقتصادی به این شکل پیش رود، شاید تا سه ماه آینده کمبود کالاهای اساسی را در بازار شاهد باشیم.

او ادامه داد: تعدادی از اقلامی که در گمرک باقی‌مانده، در سال گذشته ثبت سفارش شده و امسال به دلیل اینکه بخشی از کالا ممنوع شده، اجازه ترخیص ندارد و برخی از تولیدکنندگان به همین دلیل دچار مشکل شده‌اند و بنابراین باید گفت که ۱۳۹ هزار کانتینر در بنادر کشور رسوب کرده که شامل ۷ میلیون تن کالا و ۲.۵ میلیون تن کالای اساسی است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: این در شرایطی است که هزینه دموراژ، انبارداری و برخی مواردی که ناشی از تغییرات دستورالعمل‌های دولتی است، تولیدکنندگان را دچار مشکل کرده و کارخانه‌ها یکی پس از دیگری در حال تعطیلی است یا تعدیل نیرو دارد. تمام این‌ها در شرایطی است که اگر وضعیت اقتصادی کنونی به شکل فعلی ادامه یابد، تا سه ماه آینده مشکل اساسی تامین کالاهای اساسی و مواد اولیه در بازار خواهیم داشت.

خوانساری افزود: صدور 33 بخشنامه ارزی از سوی دولت  از فروردین‌ماه و بالطبع آن ۱۵۰ تا ۱۶۰ دستورالعمل گمرکی باعث شده تا تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان دچار سردرگمی شده و عدم قطعیت و بی‌اعتمادی، کلاف سردرگمی را برای تولیدکننده و مصرف‌کننده ایجاد کند.

او تصریح کرد: سه‌شنبه هفته گذشته بیش از ۲۰۰ فعال اقتصادی به اتاق بازرگانی تهران مراجعه کردند که عمده اعتراض آن‌ها در رابطه با بخشنامه ۱۶ مرداد ماه سال جاری بانک مرکزی است که پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز را برای واردکنندگان تکلیف کرده است، این در حالی است که همین امر باعث بروز مشکلات جدی شده است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران  گفت: توجیه سرمایه‌گذاری بسیار مهم است و قیمت ریالی و ارزی در آن، حائز اهمیت به شمار می‌رود، این در حالی است که برخی مواد اولیه خود را پیش‌فروش کرده‌اند و اکنون با الزام برای پرداخت مابه‌التفاوت، دچار مشکلات بسیار شده‌اند، درحالی‌که پرداخت مابه‌التفاوت با توجه به مشکلات نقدینگی بنگاه‌های اقتصادی، کار ساده‌ای نیست.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.