| کد خبر: 171733 |

◄ حضور هندی‌ها در چابهار تا یک‌ماه دیگر

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بهره‌برداری رسمی موقت هندی‌ها از پایانه بندر چابهار در کمتر از یک ماه را پیش بینی کرد.

تین نیوز

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بهره‌برداری رسمی موقت هندی‌ها از پایانه بندر چابهار در کم‌تر از یک ماه را پیش بینی کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از میزان، محمد راستاد گفت: چند هفته قبل طرف هندی برای آنکه زمان کافی برای طی کردن تشریفات اداری و نهایی کردن تضامین مالی لازم را پیدا کند، از ما درخواست یک تمدید یک ماهه کرد که در حال حاضر چند هفته از آن باقی مانده است.

راستاد گفت: پیش‌بینی می‌کنیم در طول همین زمان کمتر از یک ماه رسما بهره‌برداری موقت هندی‌ها از پایانه این بندر آغاز شود.

او گفت:در شرایط فعلی تعدادی از لاینر‌ها از آب‌های ایران خواهند رفت و از سوی دیگر تعدادی از آن‌ها نیز رسما به ما اعلام کردند که تحت هیچ شرایطی ایران را ترک نخواهند کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: از این رو دو اولویت استفاده حداکثری از ظرفیت ناوگان کشور و ارائه تمام پتانسیل‌های لازم برای حفظ خطوطی که همچنان در ایران تردد می‌کنند مد نظر قرار خواهد گرفت.

راستاد گفت: در این مدت تلاش کردیم از فضای به وجود آمده بیشترین استفاده را ببریم از این رو درصد قابل توجهی از نیاز بنادر ایران به دریافت تجهیزات جدید در این سال‌ها پاسخ داده شد.

او ادامه داد: درباره کاهش 19.3 درصدی عملکرد کانتینری گفت: صادرات غیرنفتی ۵.۲ درصد افزایش یافته و این در حالی است که واردات ایران حدود ۱۳ درصد کاهش یافته است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به ارائه بسته حمایتی صادرات اشاره کرد و گفت: یکی از اصلی‌ترین بسته‌های حمایتی و تشویقی سازمان بنادر در رابطه با چابهار اجرایی شده است.

راستاد گفت:بندر چابهار و گوادار لزوما رقیب نیستند زیرا بندر پاکستانی در انتهای مسیر اقتصادی چین- پاکستان قرار گرفته و بخش قابل توجهی از توانش به ترانزیت کالا اختصاص پیدا می‌کند. اما چابهار بیشتر یک بندر تامین کننده کالا برای منطقه و کشور‌های آسیای میانه و CIS به شمار می‌رود.

او به لزوم افزایش شناورهای گردشگری تاکید کرد و گفت: خوشبختانه در حوزه گردشگری دریایی آمار‌های رو به رشدی را به ثبت رساندیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره مسیر‌های بین المللی دریایی ایران تصریح کرد: خطوط دریایی خرمشهر به کویت و بصره و از دو بندر لنگه و باهنر به شارجه امارات متحده عربی فعال است و چابهار- مسقط نیز به دلیل نبود تقاضای کافی فعلا متوقف شده است.

راستاد اذعان داشت: پیگیری خط مسافری کراچی پاکستان به چابهار نیز برای انتقال زائران پاکستانی به مشهد مقدس یکی دیگر از برنامه‌هایی است که پیگیری‌های لازم در رابطه با آن آغاز شده و شاید در آینده اجرایی شود.

او گفت: کشور‌های همسایه خزر از برقراری خطوط مسافری استقبال کردند و ایران نیز قطعا این مسئله را به عنوان یک فرصت می‌بیند، اما فعلا کشتی‌های داخلی ما شناور‌های مناسبی برای جابه‌جایی مسافر در دریای خزر نیستند .

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: اگر بازاریابی لازم انجام شود  خطوط کشتیرانی مطمئن شوند که مسافر کافی دارند، می‌توان نسبت به سرمایه‌گذاری در این مسیر نیز امیدوار بود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.