| کد خبر: 158168 |

◄ چرا قرارداد رنو اجرایی نمی‌شود

حدود پنج ماه قبل قرارداد تولید محصولات رنو در ایران بین این شرکت و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) امضاء شد و حتی با توجه به طلب ایدرو از سایپا، قرار بر این شد که سایت خودروسازی بن رو در شهرستان ساوه را که در تملک سایپا بود به‌عنوان سهم ایدرو در این قرارداد در اختیار رنو قرار دهند.

تین نیوز

حدود پنج ماه قبل قرارداد تولید محصولات رنو در ایران بین این شرکت و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) امضاء شد و حتی با توجه به طلب ایدرو از سایپا، قرار بر این شد که سایت خودروسازی بن‌رو در شهرستان ساوه، که در تملک سایپا است به‌عنوان سهم ایدرو در این قرارداد در اختیار رنو قرار گیرد.

از ابتدا مقامات سایپا با این موضوع به‌شدت مخالفت کردند و حاضر به تحویل سایت بن‌رو در برابر بدهی این شرکت به ایدرو نشدند.

درحالی‌که پنج ماه از عمر این قرارداد می‌گذرد و رنو کاملاً آماده آغاز تولید محصولاتش در ایران است عدم واگذاری یک سایت خودروسازی مناسب به این شرکت از طرف ایدرو باعث اجرایی نشدن این قرارداد شده است.

به‌تازگی عده‌ای از نمایندگان مجلس با توجه به بدعهدی‌های گذشته رنو خواستار لغو این قرارداد شده‌اند و آن را علیه امنیت ملی ایران دانسته‌اند.

به‌این‌ترتیب شاید احتمال اجرایی نشدن این قرارداد بیش از تحقق آن باشد و رنو مانند 10 سال قبل از بخش جدی بازار ایران حذف شود.

دو خودروساز بزرگ و دولتی که بخش اعظم بازار خودرو ایران را در اختیار دارند و هیچ رقیب جدی در بازار ندارند شاید بزرگ‌ترین مخالف این قرارداد باشند.

با ورود رنو به ایران و افزایش احتمال تولید رنو کویید با قیمت زیر 30 میلیون تومان، بخش بزرگی از خودروهای سودده دو شرکت بزرگ خودروساز با تهدید رقیبی به‌روز و باکیفیت روبرو می‌شوند.

روز گذشته احمد نعمت‌بخش در مصاحبه‌ای با تین‌نیوز به‌احتمال نوعی ارفاق به پراید به دلیل تیراژ بالا و سودآوری بالا برای تولیدکننده‌اش در مورد رعایت استانداردهای جدید اشاره‌ کرده بود و از غیراستاندارد شدن خودروهای به‌مراتب باکیفیت‌تر از پراید ابراز تعجب کرده بود.

با آمدن رقیبی در محدوده قیمتی زیر 30 میلیون تومان شاید دیگر حضور پراید برای وزارت صنعت آنقدر مهم نباشد که به این خودرو تخفیف داده شود. به این شکل خودرویی پرتیراژ از خط تولید کنار خواهد رفت و روند به روز شدن خودروهای داخلی با سرعت بیشتری انجام شود.

آمدن رنو یا هر شرکت دیگری مانند رنو به ایران موجب کاهش انحصار در بازار خودرو ایران و سرعت گرفتن ورود فناوری‌های جدید به این صنعت بزرگ ایران خواهد شد. 

با توجه به آمادگی رنو برای اجرای قرارداد و تعلل طرف ایرانی؛ شاید در آینده این تجربه موجب عدم سرمایه‌گذاری کشورهای دیگر در ایران شود و کشورمان به‌عنوان بازاری بی‌ثبات درزمینهٔ قراردادهای خارجی در بین سرمایه‌گذاران دنیا مطرح شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    عدم رقابت پذیری خودروسازان داخلی کشورمان باعث نوعی عقب ماندگی صنعتی کشور و عدم کیفیت و نارضایتی‌ مردم منجر شده است. رنو با ورودش به ایران بعنوان قطب سوم میتوانست مانند ایرانسل که شرکت mtn بازار ارتباطات کمی ارتقا و موجب رقابت نسبی شد. رنو هم میتوانست موجب افزایش رقابت در ایران و افزایش کیفیت و رضایت مردم منجر شود . همچنین صنعت قطعه سازی ما ارتقا یابد. ما صادر کننده شویم مثل ترکیه.

    حال مسئولان مست پولهای دوران نفت هستند مطمئنا بعد از اتمام دوران نفت کشور بحران جدی بخاطر همین عدم رشد واقعی صنایع دچار خواهد شد.صنایعی که بدلیل عدم رقابت پذیری امکان صادرات هم دیگر نخواهند داشت. بعد از اتمام نفت هم بازار داخلی پولی سرمایه ای برای خرید خودرو نخواهند داشت دچار رکود سرمایه و اقتصادی خواهیم شد.

    نمونه بارز واقعیت اقتصاد نفتی و رانتی ما نصف شدن صادرات نفت ما در دوران تحریم ها که جالب تولید خودرویما هم همان مقدار نصف شد!! جالب حتی بجایی رسیدیم که بازار پول خرید خودرو نداشت دولت وام داد!


    مسئولان اقتصادی و صنعت ایران توجه کنند خودروسازی مانند ساختمان پلاسکو هست با چشم پوشی از تخلفات ان نباید فکر کرد که اوضاع خوب پیش خواهد رفت و روزی مثل پلاسکو به ناگهان فرو خواهند ریخت اگر توجهی به رقابت پذیر شدن صنعت و حتی صنایع خودروسازی داخل کشور نشود. کلا ما ده سال بیشتر فرصت نداریم تا اغاز دوران پسا نفت