◄ چرا قرارداد رنو اجرایی نمیشود
حدود پنج ماه قبل قرارداد تولید محصولات رنو در ایران بین این شرکت و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) امضاء شد و حتی با توجه به طلب ایدرو از سایپا، قرار بر این شد که سایت خودروسازی بن رو در شهرستان ساوه را که در تملک سایپا بود بهعنوان سهم ایدرو در این قرارداد در اختیار رنو قرار دهند.
حدود پنج ماه قبل قرارداد تولید محصولات رنو در ایران بین این شرکت و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) امضاء شد و حتی با توجه به طلب ایدرو از سایپا، قرار بر این شد که سایت خودروسازی بنرو در شهرستان ساوه، که در تملک سایپا است بهعنوان سهم ایدرو در این قرارداد در اختیار رنو قرار گیرد.
از ابتدا مقامات سایپا با این موضوع بهشدت مخالفت کردند و حاضر به تحویل سایت بنرو در برابر بدهی این شرکت به ایدرو نشدند.
درحالیکه پنج ماه از عمر این قرارداد میگذرد و رنو کاملاً آماده آغاز تولید محصولاتش در ایران است عدم واگذاری یک سایت خودروسازی مناسب به این شرکت از طرف ایدرو باعث اجرایی نشدن این قرارداد شده است.
بهتازگی عدهای از نمایندگان مجلس با توجه به بدعهدیهای گذشته رنو خواستار لغو این قرارداد شدهاند و آن را علیه امنیت ملی ایران دانستهاند.
بهاینترتیب شاید احتمال اجرایی نشدن این قرارداد بیش از تحقق آن باشد و رنو مانند 10 سال قبل از بخش جدی بازار ایران حذف شود.
دو خودروساز بزرگ و دولتی که بخش اعظم بازار خودرو ایران را در اختیار دارند و هیچ رقیب جدی در بازار ندارند شاید بزرگترین مخالف این قرارداد باشند.
با ورود رنو به ایران و افزایش احتمال تولید رنو کویید با قیمت زیر 30 میلیون تومان، بخش بزرگی از خودروهای سودده دو شرکت بزرگ خودروساز با تهدید رقیبی بهروز و باکیفیت روبرو میشوند.
روز گذشته احمد نعمتبخش در مصاحبهای با تیننیوز بهاحتمال نوعی ارفاق به پراید به دلیل تیراژ بالا و سودآوری بالا برای تولیدکنندهاش در مورد رعایت استانداردهای جدید اشاره کرده بود و از غیراستاندارد شدن خودروهای بهمراتب باکیفیتتر از پراید ابراز تعجب کرده بود.
با آمدن رقیبی در محدوده قیمتی زیر 30 میلیون تومان شاید دیگر حضور پراید برای وزارت صنعت آنقدر مهم نباشد که به این خودرو تخفیف داده شود. به این شکل خودرویی پرتیراژ از خط تولید کنار خواهد رفت و روند به روز شدن خودروهای داخلی با سرعت بیشتری انجام شود.
آمدن رنو یا هر شرکت دیگری مانند رنو به ایران موجب کاهش انحصار در بازار خودرو ایران و سرعت گرفتن ورود فناوریهای جدید به این صنعت بزرگ ایران خواهد شد.
با توجه به آمادگی رنو برای اجرای قرارداد و تعلل طرف ایرانی؛ شاید در آینده این تجربه موجب عدم سرمایهگذاری کشورهای دیگر در ایران شود و کشورمان بهعنوان بازاری بیثبات درزمینهٔ قراردادهای خارجی در بین سرمایهگذاران دنیا مطرح شود.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.