◄ قیمت حمل بار در ایران حتی بالاتر از ترکیه و افغانستان است
رئیس اتاق بازرگانی تهران نرخ حمل بار در کشور را در مقایسه با کشورهایی نظیر ترکیه و افغانستان بسیار بالا توصیف کرد و گفت: توان رقابت با این قیمتها گرفتهشده است که باید برای آن فکری کرد.
رئیس اتاق بازرگانی تهران نرخ حمل بار در کشور را حتی در مقایسه با کشورهایی نظیر ترکیه و افغانستان بسیار بالا توصیف کرد و گفت: توان رقابت با این قیمتها گرفتهشده است که باید برای آن فکری کرد.
به گزارش خبرنگار تین نیوز محمد خوانساری روز یکشنبه در همایشی حملونقلی که در محل سالن همایشهای بینالمللی صداوسیما برگزار شد گفت: متصل نبودن رانندگان به شرکتهای حملونقل یکی از عواملی است که سبب بالا بودن قیمت حمل بار در کشور شده است.
وی ادامه داد: متصل کردن رانندگان با شرکتهای حملونقلی راهکاری برای کاهش هزینه حمل بار خواهد بود.
خوانساری بخش حملونقل را موتور محرکه کشور دانست و بر توسعه حملونقل در کشور تأکید کرد و درعینحال کمبود بودجه در بخش دولتی و نبود نقدینگی در بخش بانکی را مانعی برای توسعه این بخش دانست.
رئیس اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: بخش خصوصی این آمادگی را دارد برای جذب سرمایهگذاری خارجی با هدف توسعه بخش حملونقل وارد شود.
به گفته خوانساری بخش خصوصی میتواند برای جذب سرمایهگذار خارجی در بخش بنادر و فرودگاهی اقدام کند و بر این اساس نیازمند تغییر برخی سیاستها هستیم تا بخش خصوصی بتواند به بهرهور شدن حملونقل کمک کند.
خوانساری بیشترین بخشی که از تحریمها ضربه خورد را بخش حملونقل کشور به دلیل ارتباط با جهان خارج دانست و گفت: ایران میتوانست بهترین مرکز (هاب) هوائی و دریایی باشد که تحریمها سبب شد مرکز هوایی به کشورهایی نظیر ترکیه منتقل شود و مرکز (هاب) دریایی نیز دبی شود.
رئیس اتاق بازرگانی فرودگاه امام خمینی (ره) را بهترین فرودگاه منطقه توصیف کرد که به دلیل تحریمها این فرودگاه نتوانست نقش خود در هاب هوایی شدن را بازی کند.
وی بر تلاش برای جبران گذشته تأکید کرد و ادامه داد: باید برای پیوستن به بازارهای جهانی بیش از پیش تلاش کرد و نسبت به جذب سرمایهگذاری خارجی بیشتر همت داشت.
خوانساری بابیان اینکه کشورهای منطقه بیشتر از 50 تا 60 میلیارد دلار سرمایهگذاری برای توسعه بخش حملونقل انجام دادهاند، افزود: این در حالی است که کشورمان تنها نزدیک به یک میلیارد دلار سرمایهگذاری کرده است که در قیاس با سایر کشورها بسیار کم است.
رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: باید تلاش کرد تا جذب سرمایهگذاری در بخش هوایی و دریایی بیشتر شود گرچه کشتیرانی جمهوری اسلامی گامهای خوبی برداشته است اما کافی نیست و باید بیشتر شود.
خوانسار خواستار جذب سرمایهگذاری خارجی با همکاری داخلی برای بخشهای بنادر و حملونقل هوایی شد و خاطرنشان ساخت: گرچه در این دو سه سال اخیر گامهای خوبی در بخش هوایی برداشتهشده است اما توسعه فرودگاهی نیازمند جذب سرمایه گذاری خارجی بیشتری است.
وی به بخش حمل و نقل جادهای اشاره کرد که بیشتر مشکلات آن داخلی است و برحل مشکل این بخش تاکید کرد و انجام نشدن رقابت کامل در این بخش را از عوامل توسعه نیافتن آن برشمرد.
خوانساری متوسط پیمایش جادهای در جهان را 210 هزار کیلومتر عنوان کرد وگفت: این درحالی است که در کشور در بخش حمل بار 70 هزار کیلومتر است که این موضوع خود از عوامل بالاتر بودن قیمتها در مقایسه با سایر کشورها است.
رئیس اتاق بازرگانی رشد ارزش افزوده حمل و نقل در کشورمان را هفت درصد بیان کرد که سالها در همین حد مانده است و ادامه داد: ثابت ماندن این رشد به دلیل مصرف نشدن سود در خود بخش بوده که باید برای تغییر آن تلاش کرد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.