| کد خبر: 150158 |

پاسخ ایران به آمریکا کوبنده است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: امیدوارم که هیات حاکمه آمریکا در ادامه خطاهای خودش این اشتباه راهبردی(اعمال تحریم های جدید علیه ایران)را نداشته باشد.

تین نیوز

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: امیدوارم که هیات حاکمه آمریکا در ادامه خطاهای خودش این اشتباه راهبردی(اعمال تحریم های جدید علیه ایران)را نداشته باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درنشست خبری خود که صبح امروز دوشنبه برگزار شد پیرامون اظهارات روز گذشته سرلشکر جعفری فرمانده کل سپاه اظهار کرد: امیدوارم که هیات حاکمه آمریکا در ادامه خطاهای خودش این اشتباه راهبردی را نداشته باشد ولی اگر به سمت چنین تصمیمی حرکت کند پاسخ ایران بسیار قاطع کوبنده و سخت خواهد بود و تصور میکنم آمریکا باید تمام عوارض آن را بپذیرد.

وی گفت: اگر چنین اتفاقی از سوی آمریکا رخ دهد ما نیز پاسخ لازم را خواهیم داشت، امیدوارم این اتفاق رخ ندهد.

قاسمی در پاسخ به سوال دیگری در مورد رایزنی های ایران،ترکیه و روسیه در مورد سوریه گفت: مواضع ما در رایزنی با ترکیه و روسیه در  موضوعات سوریه مورد مشورت است و هماهنگی های لازم صورت می گیرد، این موضوع طبیعی است، ما روند همکاری های خود را به طور مستمر ادامه می دهیم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر ربط دادن برنامه هسته ای ایران با رویارویی اخیر کره شمالی و آمریکا توسط رسانه های خارجی گفت: این بحث بی جا و غلطی است که در ادامه ایران هراسی و ایران ستیزی و فشاری که بر منطقه و آمریکا توسط رژیم صهیونیستی و یکی دو کشور دیگر در منطقه انجام می شود این مسائل مطرح می شود و این بحث ها اساس و بنیادی ندارد، تکذیب می شود و غلط است.

قاسمی در پاسخ به سوال دیگری در مورد رایزنی های ایران، ترکیه و روسیه در مورد سوریه گفت: مواضع ما در رایزنی با ترکیه و روسیه در  موضوعات سوریه مورد مشورت است و هماهنگی های لازم صورت می گیرد، این موضوع طبیعی است، ما روند همکاری های خود را به طور مستمر ادامه می دهیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر ربط دادن برنامه هسته ای ایران با رویارویی اخیر کره شمالی و آمریکا توسط رسانه های خارجی تصریح کرد: این بحث بی جا و غلطی است که در ادامه ایران هراسی و ایران ستیزی و فشاری که بر منطقه و آمریکا توسط رژیم صهیونیستی و یکی دو کشور دیگر در منطقه انجام می شود، این مسائل مطرح می شود و این بحث ها اساس و بنیادی ندارد و تکذیب می شود و غلط است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که نظر ایران درخصوص عملیات اخیر ترکیه در ادلب سوریه چیست، گفت: این مسئله را ما در نشست آستانه ۶ مطرح کردیم که در آن نشست ما پیشرفت های خوبی را داشتیم و مذاکرات کارشناسی پیرامون همین مسئله در حال بررسی است و فکر می کنم که در نشست آستانه ۷ که در نیمه دوم اکتبر برگزار خواهد شد، بتوانیم به نتایج بهتری دست یابیم.

 قاسمی با بیان اینکه مواضع ما با ترکیه و روسیه درخصوص مسئله سوریه یکسان است افزود: این سه کشور همچنان در حال مشورت و رایزنی مستمر با یکدیگر  هستند و یکدیگر را در جریان آخرین تحولات و اقدامات لازم در قبال مسئله سوریه قرار می دهند.

وی پیرامون مشابهت سازی ایران و کره  شمالی در رسانه های خارجی اظهار کرد: این مسئله حرف بسیار اشتباهی است که در ادامه پروژه ایران هراسی توسط رسانه ها و برخی محافل غربی صورت می گیرد و هیچ پایه و اساسی ندارد. اما متاسفانه همچنان توسط برخی بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای همچون امریکا و رژیم صهیونیستی دنبال می شود.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که آیا سفارتخانه های ایران در خارج از کشور نسبت به جذب سرمایه گذاری خارجی تاکنون اقدامات مناسبی را انجام داده اند یا خیر عنوان کرد: در هر حوزه ای همیشه جای تکامل و پیشرفت وجود دارد و در این مسئله هم تمام سفارتخانه ها ما در خارج از کشور نسبت به آنچه که به عنوان دستور کار خود در این حوزه به آنها ابلاغ شده است مشغول فعالیت هستند که البته فعالیت آنها با توجه به تمام محدودیت هایی است که سفارتخانه های ما در خارج از کشور با آن مواجه هستند. وضعیت فعلی، وضعیت مطلوب ما نیست و ما امیدواریم طی ماه های آینده گام های بیشتر و موثرتری را در این خصوص برداریم.

دری اصفهانی، مشاور بانکی تیم هسته ای بود

قاسمی درباره مسئله جاسوسی یکی از اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای اظهار کرد: آنچه توسط سخنگوی محترم قوه قضاییه گفته شده و تصمیماتی که در این رابطه گرفته شده از نظر ما متین است و در این رابطه اظهار نظری ندارم. درخصوص آن فرد هم می توانم بگویم که وی چند دهه است که برای نهادها و وزارتخانه های مختلف نظام تلاش های بسیاری داشته و در برخی نشست های کارشناسی برجام به عنوان مشاور فعالیت می کرده است.

وی با بیان اینکه فرد مورد نظر تلاش های مثبتی را در طی سالیان مختلف برای کشور داشته است، افزود: از جمله تلاش های وی گفته می شود که بازگرداندن یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو پول به ایران بوده است. از وظایف وزارت امور خارجه بررسی وضعیت و روابط شخصی افراد نیست و این مرتبط با نهادهای دیگری است که باید در صورت لزوم گزارش هایی را به دیگر نهادها از جمله وزارت  خارجه بدهند.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: وزارت خارجه باتوجه به اینکه فرد متهم به جاسوسی را یکی از نهادهای دولتی به عنوان متخصص امور بانکی معرفی کرده بود، در مقاطعی به عنوان مشاور بانکی در تیم هسته ای مورد استفاده قرار داده اند.

قاسمی درخصوص سفر یکی از مقامات وزارت خارجه به قم و دیدار با مراجع عظام پیرامون آخرین وضعیت مسلمانان میانمار بیان داشت: از ابتدای این موضوع وزارت خارجه فعالیت های گسترده ای را در قالب تماس های تلفنی، نشست آستانه، نیویورک، دیدارهای چند جانبه و دوجانبه و اقداماتی در چارچوب کمک های انسان دوستانه انجام داده و ارسال کمک محموله های ایران به مسلمانان میانمار هم آغاز شده و هنوز هم ادامه دارد.

وی تصریح کرد: پس از جلسات متعدد در وزارت خارجه تصمیم گرفته شد معاونت آسیا و اقیانوسیه و همچنین سفیر آکردیته ما به قم سفر کرده و با مراجعه دیدار داشته باشند تا مراجع معظم در جریان آخرین وضعیت این مسئله قرار گیرند که سفر خوبی هم بود و  مراجع هم توصیه هایی را برای تلاش بیشتر در این خصوص مطرح کردند.

قاسمی با بیان اینکه ارتباطات بسیار خوبی را با مراجع داریم و معاونت های مختلف و وزیر خارجه سفرهایی را به قم داشته اند، خاطرنشان کرد: ما از طریق دفتر وزارت خارجه در قم روزانه با آنها در ارتباط هستیم و همکاری های لازم را در مسائل فرهنگی خارجی با آنها داریم و همچنین از توصیه های آن بزرگواران استقبال کرده و خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر امروز نخست وزیر ارمنستان به ایران گفت: این سفر قطعا می تواند گام مثبت دیگری در حوزه ارتباط میان کشورهای قفقاز و ایران به حساب آید و همچنین درخصوص مسائل دو جانبه منطقه ای و تحولات در حوزه قفقاز می توانیم در این سفر با طرف ارمنستانی گفتگوهای خوبی را داشته باشیم.

وی پیرامون آخرین وضعیت یک تبعه ایرانی که در زندان های استرالیا به سر می برد، اظهار داشت:  این فرد به دلیل برخی فعالیت های تجاری زندانی است و در یکی از زندان های استرالیا در وضعیت نامطلوبی به سر می آورد و ازجمله افرادی است که دولت امریکا وی را تحت تعقیب قرار داده و خواستار عودت وی به ایالت متحده است.

قاسمی با بیان اینکه از مدت ها پیش وزارت خارجه از طریق تمامی کانال های ممکن با استرالیا در این خصوص رایزنی های لازم را انجام داده است و با تمام جدیت پیگیر این مسئله هستیم، تاکید کرد: برخی از افراد ایرانی دیگر نیز به دلایل واهی مشابه این وضعیت توسط سیستم قضایی امریکا تحت تعقیب قرار گرفته اند که باید این مساله متوقف شود.

وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال اینکه موضع ایران در قبال عدم تایید پایبندی ایران به برجام توسط ترامپ چه خواهد بود، تصریح کرد: درخصوص مسئله ای که هنوز اتفاق نیفتاده و صرفا گمانه زنی است فعلا صحبت نکنیم بهتر است. باید صبر کرد و شرایط آینده را جهت اتخاذ تصمیم لحاظ کنیم. آنچه مشخص است این است که دولت های اروپایی با شدت تمام در برابر سیاست های یکجانبه امریکا ایستاده اند و آنگونه که به ما اطلاع دادند قرار است همکاری های خودشان را با ما ادامه دهند اما درخصوص مسائل بین المللی و سیاست خارجی باید همواره با احتیاط عمل کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه پیرامون شرکت ظریف در مراسم تشییع پیکر جواد طالبانی رئیس‌جمهور سابق عراق گفت: از اینکه برخی از حضار شرکت‌کننده مراسم را به دلیل آنچه که نصب پرچم اقلیم کردستان بر تابوت آقای طالبانی می‌دانند، ترک کرده باشند، اطلاعی ندارم و البته این مسئله پرچم خیلی هم حائز اهمیت نیست؛ هر چند که شاید در این میان بدسلیقگی صورت گرفته باشد.

وی با بیان اینکه در سفر ظریف به اقلیم کردستان عراق هیچ دیدار و پیامی صورت نگرفت، افزود: سیاست ایران در قبال مسئله همه‌پرسی کردستان همانطور که بارها اعلام شد، حفظ تمامیت ارضی عراق و احترام به حاکمیت ملی آن کشور است.

قاسمی در پاسخ به این سؤال که آیا سفر ظریف به مراسم تشییع آقای طالبانی نقض تحریم هوایی آن منطقه به حساب می‌آید یا خیر؟ گفت: خیر چنین مسئله‌ای صورت نگرفته است، چرا که پرواز آقای ظریف از تهران به بغداد بود و سپس از آنجا به سلیمانیه رفتند که مجوزهای لازم را هم دولت مرکزی عراق صادر کرده بود و نهایتاً هم پرواز آقای ظریف به سمت نجف اشرف و سپس به تهران صورت گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص برخی آزادی‌های مدنی که رژیم سعودی در قبال زنان آن کشور مطرح کرده، تصریح کرد: این یک بحث داخلی است ولی اگر به واقع سیاستی جدی و مستمر باشد که بتواند حق و حقوق بخشی از جامعه بزرگ عربستان که مدت‌ها است توسط حکومت آنها پایمال شده را ایفا کرده و به آنها برگرداند، از این تصمیم باید استقبال کرد.

وی ادامه داد: به هر حال ریاض با مشکلات عدیده‌ای در منطقه دست به گریبان است و از هر طریقی می‌خواهد چهره خود را که از نگاه جامعه جهانی و مردم منطقه نامطلوب جلوه پیدا کرده را اصلاح کند که شاید آزادی‌های اخیر برای زنان را هم بتوان از این زوایه تحلیل کرد.

قاسمی در خصوص سفر دو معاون وزیر امور خارجه کشورمان به افغانستان گفت: این سفر در خصوص پیگیری تفاهمات نشست‌های گذشته میان هیأت‌های ایرانی و افغانستانی در تهران صورت گرفته که از بعدازظهر شنبه میان این دو هیأت آغاز شده اما از نتایج آن سفر تاکنون اطلاع دقیقی ندارم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه قطعاً نشست‌ها و گفتگوهای رودررو نمی‌تواند تُهی از نتیجه و دستاوردی باشد، افزود: امیدوارم این سفر نیز بتواند گام مثبت و رو به جلویی جهت پیگیری نتایج تفاهمات گذشته میان دو کشور در کمیسیون‌های مشترک سیاسی و آب باشد که از موضوعات دارای اولویت در دستور کار هر دو هیأت به حساب می‌آید.

وی پیرامون این مطلب که دریافت دیه قربانیان فاجعه منا از حکومت عربستان به وزارت امور خارجه محول شده و آخرین وضعیت این مسئله گفت: در مورد دریافت دیه قربانیان آن حادثه دلخراش، می‌دانم که این پرونده همچنان باز و به صورت جدی مورد پیگیری قرار دارد اما در خصوص واگذاری دیه قربانیان حادثه به وزارت امور خارجه اظهارنظری نمی‌کنم.

قاسمی در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر در خصوص موضع ایران در قبال برخی سیاست‌های قابل تأمل مسکو در مسئله همه‌پرسی کردستان عراق اظهار داشت: با توجه به نوع رابطه میان ایران و روسیه در مسئله سوریه و دیگر تحولات منطقه که به طور مستمر با آنها در حال گفتگو و از مواضع یکدیگر به خوبی آگاه هستیم، می‌توانم این‌طور بگویم که تا جایی که ما مطلع هستیم، دولت روسیه هم بر تمامیت ارضی عراق تأکید و نسبت به این مسئله حساسیت و اهتمام لازم را دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آینده برجام با توجه به برخی اظهارنظرات مبنی بر اعلام عدم پایبندی ایران به توافق هسته‌ای از سوی ترامپ گفت: در هفته‌های اخیر شاهد فضاسازی‌های پرفشاری هستیم و گمانه‌زنی‌های بسیاری در محافل اروپایی و آمریکایی مبنی بر اعلام عدم پایبندی ایران به برجام توسط رئیس‌جمهور آمریکا و ارجاع این مسئله به کنگره آمریکا صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: امیدواریم دولت حاکمه آمریکا اقدام عاقلانه و سنجیده‌ای را انجام دهد و ما نیز متقابلاً بر اساس تصمیماتی که آنها به کار خواهند بست، موضع‌گیری و اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

قاسمی با بیان اینکه برجام توافقی است بین‌المللی و چندجانبه که ۶ قدرت جهانی آن را امضا کردند و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل هم پشتوانه آن است، گفت: در این میان یک‌طرف به تنهایی نمی‌تواند نسبت به بقاء و یا عدم بقاء این توافق تصمیم‌گیری کند و تمام اعضا نسبت به این توافقنامه متعهد هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه پیرامون سفر هیأت‌های ایرانی و عربستانی جهت بازدید از اماکن دیپلماتیک که قرار بود پس از ایام حج صورت بگیرد، تصریح کرد: این سفر همچنان در دستور کار دو طرف قرار دارد ولی هیأتی از سوی هیچ‌کدام از این دو طرف به کشور اعزام نشده است.

وی افزود: در خصوص روابط میان ایران و عربستان همانطور که بارها هم اعلام کردیم، ریاض باید نسبت به سیاست‌های خود در قبال ایران و منطقه تغییراتی را اعمال کند و سپس می‌توانیم در این رابطه تصمیماتی درخور اتخاذ کنیم.

قاسمی درباره انتصاب برخی پست‌های جدید در ساختار وزارت امور خارجه گفت: هنوز گزینه قطعی برای هیچ‌کدام از پست‌ها و جایگاه‌های جدید در ساختار وزارت امور خارجه وجود ندارد و آنچه که در برخی محافل مطرح می‌شود، صرفاً گمانه‌زنی است. طبیعتاً باید برای این مسئله هم صبور باشیم و به موقع از تصمیمات اتخاذ شده، مطلع خواهیم شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سفر اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه به ایران گفت: سفر بسیار خوبی بود و در فضای بسیار مثبت و سازنده صورت گرفت و همان‌طور که می‌دانید آقای اردوغان علاوه بر دیدار با همتای ایرانی خود، با مقام معظم رهبری هم دیدار و گفتگو داشت و در خصوص مسائل دوجانبه، راهبردی و تحولات منطقه‌ای با مقامات ایرانی رایزنی‌های بسیار خوبی را انجام داد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این همکاری‌ها میان ایران و ترکیه در حوزه‌های مختلف همچنان ادامه دارد و این سفر یک گام بسیار مثبت و رو به جلویی در راستای روابط خوب و عمیق میان دو همسایه تأثیرگذار با یکدیگر به حساب می‌آید.

 

منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.