| کد خبر: 147525 |

◄ دو پیشنهاد برای ساماندهی ترافیک بندر رجایی

چندی پیش یکی از رانندگان ناوگان باری جاده‌ای در پیامی در گروه رانندگان جاده‌ای نوشت: ما در گمرک و اسکله رجایی معمولا تا ۸ ساعت در صف باسکول و دو روز در صف اسکن و اکثرا ۶ ساعت یا بیشتر در صف خروجی هستیم. چرا مسئولان و مدیر اسکله نمی‌توانند کاری کنند؟

تین نیوز

 ترافیک موجود در بندر رجایی نه تنها موجب بروز مشکلاتی در این بندر شده است بلکه آثارنامطلوب آن به جاده‌های کشور نیز کشیده می‌شود که یکی از بارزترین آن می‌تواند وقوع تصادفات رانندگی باشد.

به گزارش تین‌نیوز، چندی پیش یکی از رانندگان ناوگان باری جاده‌ای در پیامی در گروه رانندگان جاده‌ای نوشت: ما در گمرک و اسکله رجایی معمولا تا ۸ ساعت در صف باسکول و دو روز در صف اسکن و اکثرا ۶ ساعت یا بیشتر در صف خروجی هستیم. چرا مسئولان و مدیر اسکله نمی‌توانند کاری کنند؟

این راننده همچنین نوشت: گمرکی که گمرک اول ایران و یکی از اسکله‌های بزرگ خاورمیانه محسوب می‌شود باید فقط یک در خروجی داشته باشد یا از ۱۰ باسکول ۳ باسکول فعال باشد؟ چرا نیرو اضافه نمی‌کنند؟ درب خروجی و باسکول اضافه نمی‌کنند؟ آیا مسئولان می‌دانند هر ماشینی که وارد اسکله می‌شود در این همه صف چقدر سوخت مصرف می‌کند؟ چرا نباید با راهکارها و افزودن درب‌های خروجی و باسکول سوخت ذخیره نشود و همچنین رانندگان سرگردان نشوند؟

به گزارش تین‌نیوز، همزمان با طرح این مشکلات در گروه مجازی رانندگان، فعالان بخش دریایی هم در گروهی دیگر به موضوع ترافیک در بندر رجایی توجه نشان داده بودند که در این زمینه رضا مرادی یکی از کارشناسان این گروه گفت: در خصوص ساماندهی ترافیک بندر شهید رجایی، به‌نظرم یکی از راهکارها انتخاب مهندسین مشاور رتبه یک ترافیکی جهت مطالعه و طراحی شریان‌های مجزای ترافیکی و اصلاح هندسی شریان‌های بندر باشد.

وی افزود: این امر می‌تواند با مطالعات کامل، ساماندهی مسیرهای بندری(اعم از جاده و ریل) و هم چنین ورودی‌ها و خروجی‌های بندری با ایجاد و توسعه شریان‌های بندری و علائم مورد نیاز پاسخگو باشد.

هاشمی از دیگر کارشناسان حاضر در گروه نیز گفت: اصولا سازمان بنادر در انتخاب مشاوران ترافیکی، تنها به توان فنی و مهندسی آن مشاوران توجه می‌کند و مثلا مشاوری را انتخاب می‌کند که تا کنون چندین تقاطع زیرگذر و  روگذر، پل و ... را طراحی کرده‌اند، در حالی‌که به تجربیات عملیاتی کمتر توجه میشود.

وی افزود: مثلا مشاور ترافیکی بندر پلی را طراحی می‌کند که پیش‌بینی تردد آن براساس تحقیقات جاده‌ای و بین شهری است در حالیکه در بنادر، با توجه به پیک تردد کامیون و قطار بر حسب رویه‌های گمرکی و ساعات کار درب‌های خروج و پایانه ها و ... ، چیز دیگری از آب درمی‌آید و مشکل ترافیک حل نمی‌شود.

به گزارش تین‌نیوز، این کارشناس اظهار کرد: همچنین راه‌آهن به‌عنوان یک سازمان همکار بندر را در عمل انجام شده قرار می‌دهد. مثلا بدون هماهنگی سازمان بنادر با مشتریان ریلی برای جذب کالا مذاکره می‌کند و بندر زمانی مطلع می‌شود که قطار در پشت دروازه‌های بندر، منتظر تخلیه کالاست که این کار مشکلات ترافیکی فراوانی را درپی دارد.

وی تاکید کرد:البته در بندر شهیدرجایی پیشنهاداتی برای ساماندهی وضعیت ریلی در حال تدوین است و مدیرکل بندر، رفع مشکل ترافیکی را یکی از برنامه‌های اولویت دار اداره کل قرار داده و مشاوران نیز در چندین مرحله گزارشاتی را ارائه کرده‌اند.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • هومن بنده اى 0 0

    باسلام
    همانگونه كه مستحضريد بندر شهيدرجايى داراى دو درب خروج ميباشد درب خروج كالاهاى وارداتى و درب خروج ترانزيت. بعضى از كارها نياز به كارشناس و مشاور و... ندارد شما با بررسى ميدانى خيلى راحت هماهنگونه كه آن راننده محترم اظهار داشتند ميتوانيد متوجه شويد كه مشكل صف باسكول و صف اسكن و مواردى از اين دست به راحتي با افزودن چند پيمانكار در همين زمينه ها قابل حل ميباشد.
    همانطور كه مطلعيد از اين بندر كشورهاى همسايه ما هم استفاده ميبرند و از طريق اسكله شهيد رجايى اقدام به انتقال كالاهاى مورد نياز خود مينمايند مسئولين ميتوانند با اضافه كردن چندين دستگاه اسكن و باسكول با مشاركت بخش خصوصى به راحتي اين مشكلات را حل نمايند.
    اين كارها نيازى به مشاور عالى و كارشناس .... ندارد خيلى راحت همين فردا با انتشار آگهى فراخوان جذب سرمايه گذار در روزنامه هاى محلى مشكل رفع ميشود.
    در خصوص مشكل قطار بارى هم با بررسى خطوط ريلى متوجه ميشويد كه محوطه هايى كه امكان تخليه و بارگيرى محمولات از طريق قطار صورت ميگيرد ساعت تخليه و بارگيرى كالاهاى ريلى را طورى برنامه ريزى كنند در ساعاتي كه كاميونها در حال تخليه و بارگيرى ميباشند صورت نگيريد.