| کد خبر: 147156 |

◄ پیشنهاد دعوت از شرکت‌های موفق ژاپنی برای تحول ریلی

باید همچون بخش مخابرات که ورود شرکت MTN موجب تحول بخش شبکه سیار مخابراتی ایران شد، از شرکت‌های موفق ژاپن مثل جی‌بار و اروپا برای انتقال دانش و سرمایه‌گذاری در این بخش خدمات در ایران دعوت کنیم.

تین نیوز

پس از انتشار اظهارات یک کارشناس ریلی در مورد پتانسیل‌های بخش ریلی کشور در پایگاه خبری-تحلیلی  تین‌نیوز،  یکی از کاربران با ارسال پیامی، به این اظهارات پاسخ داد.

علی اصغر شفیع نادری کارشناس حوزه ریلی گفته بود: در بخش بار ریلی سه موضوع  وجود بار، جذب بار و حمل بار را باید از یکدیگر تفکیک کرد و بدین ترتیب آنچه در «وجود بار» می‌توان گفت این است که در شرایط فعلی هم حدود دو برابر وضعیت فعلی راه‌آهن، بار مناسب حمل ریلی وجود دارد.

به گفته وی، پتانسیل 2 برابر شدن سهم ریلی وجود دارد و با فرض گسترش خطوط ریلی رسیدن به سهم 30 درصد هم منطقی است.

شفیع نادری گفته بود: به نظرم مشکل اصلی در «جذب بار» و «حمل بار» است و علت‌های اصلی مختلفی را می‌توان برای این مشکلات بیان کرد که به نظرم یکی از چند اقدام اساسی برای رفع آن «تصحیح تعامل فعلی بین بخش خصوصی ریلی بار» با «شرکت راه آهن» است. این اقدام از طریق استقرار سیستم نظام اپراتوری قطار و اپراتوری ایستگاه و عمدتا در سیستم اپراتوری قطار بر حسب تجربه اروپا که البته در بخشی از مطالعات ساختار در حال مطالعه توسط مشاور خارجی به واژه «اپراتور» اشاره کرده‌اند، امکان پذیر است...

اما در پاسخ به این اظهارات، یک کاربر در پیام خود نوشت: هزاران میلیارد تومان برای ساخت خطوط آهن هزینه کرده‌ایم اما هنوز از ظرفیت‌ها به طور کامل استفاده نمی‌کنیم. 

وی افزود: یکی از دلایل عدم استفاده کامل از ظرفیت‌های بخش ریلی، واقعی نبودن قیمت گازوییل است که باعث شده بخش بار علاقه به حمل جاده‌ای داشته باشد.

به گفته وی متصل نبودن معادن و کارخانه‌های بزرگ صنعتی به ریل، عدم ارتقای زیرساخت‌ها از قبیل برقی کردن و دوخطه کردن که باعث افزایش سرعت جابجایی می‌شود،  بروکراسی پیچیده اداری راه‌آهن، امکانات ضعیف بارگیری و تخلیه راه‌آهن، دور بودن از مراکز توزیع که در مقابل حمل‌ونقل جاده‌ای تا مراکز مصرف هم می‌رود،  شکل‌ نگرفتن بنادرخشک و شبکه‌های مویرگی جاده‌ای در کنار آن و وارد نشدن بخش خصوصی و شرکت‌های تخصص حمل ریلی از دیگر مشکلاتی است که موجب عدم استفاده کامل از ظرفیت‌های بخش ریلی می‌شود.
این کاربر تاکید کرد: به نظرم باید همچون بخش مخابرات که ورود شرکت MTN موجب تحول بخش شبکه سیار مخابراتی ایران شد، از شرکت‌های موفق ژاپن مثل جی‌بار و اروپا برای انتقال دانش و سرمایه‌گذاری در این بخش خدمات در ایران دعوت کنیم.
وی اظهار کرد: مطمئنا آنها با تجربه خود می‌توانند حلقه‌های مفقوده را تکمیل و از نظر اداری بخش حمل ریلی را متحول کنند. مثل رنو که زنجیره خدمات پس از فروش و نظارت خودرو را در ایران بهبود داد، در بخش ریلی نیز  به تجربه و دانش این شرکت‌ها برای تحول نیاز داریم.
این کاربر خاطرنشان کرد: به‌نظرم باید وزارت راه برای این‌ کار با کشورهای موفق مذاکره کند تا زنجیره حمل‌و‌نقل ریلی ایران متحول شود.

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    الان اقتصاد جهانی شرکت های چند ملیتی است و همکاری ها در سطح جهانی شده است ما اگر میخواهیم هم پای جهان و دستاوردهای ان جلو برویم باید با ان ها مشارکت و همکاری کنیم.

    در بخش ریل هم باید دانش فنی ساخت و حتی مدیریتی و اداری را وارد کنیم تا صنعت ریل ایران متحول شود.



    شما همین mtn را ببینید چگونه بسرعت شبکه نسل 4 راه اندازی کرد اما همراه اول شرکت ایرانی فقط 2سال دیرتر وارد شد.
    الان اکثر اقدامات همراه اول تقلید از mtn هست البته بنوبه خود خوب هست باعث رقابت میشود.
    نمونه مثل نرم افزار ایرانسل من،
    الان اورنج فرانسه خواستار مشارکت همراه اول شده بود

    بخش ریل هم برای یک رقابت سالم نیاز ورود یک شرکت صاحبنام خارجی دارد تا هم فناوری وارد شود هم رقابت شکل بگیرد.

    فضای مدیریتی راه اهن فضای ازمون خطا کار یادگرفتن نیست.چنین فرصتی را کشور ندارد.
    باید ما از تجربیات و پیشرفت های کشورهای موفق بهره لازم ببریم