| کد خبر: 145447 |

احضار دو وزیر به مجلس

یک روز پس از حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان هرمزگانی در شهرستان داراب، حسن روحانی رئیس‌جمهوری دستور رسیدگی به وضعیت این دانش‌آموزان را صادر کرد.

تین نیوز

یک روز پس از حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان هرمزگانی در شهرستان داراب، حسن روحانی رئیس‌جمهوری دستور رسیدگی به وضعیت این دانش‌آموزان را صادر کرد.

به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری دیروز با اعلام این خبر، توضیح داد: رئیس‌جمهوری از وزیران آموزش و پرورش، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، راه و شهرسازی و وزیر کشور خواست ابعاد مختلف حادثه تلخ اخیر برای دانش‌آموزان هرمزگانی را به‌دقت بررسی کنند. به گزارش «ایرنا» واعظی افزود: رئیس‌جمهوری ضمن تسلیت به خانواده‌های داغدار، دستورات لازم را به هر یک از این وزیران صادر و بر رسیدگی هرچه سریع‌تر به مسائل درمانی مصدومان و خانواده‌های آسیب دیده تاکید کرد.

 

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری ادامه داد: حسن روحانی در گفت‌وگو با وزیر آموزش و پروش که به نمایندگی از ایشان برای رسیدگی به آسیب‌دیدگان به محل حادثه رفته بود، آخرین وضعیت دانش‌آموزان مصدوم و آسیب‌دیده و همچنین بررسی‌های کارشناسی درخصوص علت حادثه را مرور کرد و به وی دستور داد با هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط و در اسرع‌وقت شیوه‌نامه‌های مربوط به اردوهای دانش‌آموزی و وسایل مربوط به آن را بازنگری و آن را به نحوی اصلاح کنند که تردد با وسایل حمل‌و‌نقل عمومی، زمان و مسیر سفر بر مبنای بالاترین ضریب استانداردهای ایمنی انجام گیرد.

 

مهلت 3 روزه وزیر برای گزارش

از سوی دیگر سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش از مهلت ۳ روزه برای ارائه گزارش کتبی علت این حادثه خبر داد. بطحایی این موضوع را دیروز و در جریان سفر خود به داراب فارس اعلام کرد.

براساس آنچه «ایسنا» از سفر وزیر آموزش و پرورش به داراب که در پی این حادثه انجام شد گزارش داد، بطحایی ضمن ابراز همدردی با خانواده داغدیدگان گفت: جلساتی با تیم پزشکی این دانش‌آموزان داشتیم و جلسه‌ای دیگر درباره علل و عوامل وقوع حادثه نیز برگزار شد که امیدواریم با شناسایی عوامل دقیق این حادثه، جایی که لازم است رویه‌های ما اصلاح شود، این اصلاح صورت گیرد تا در آینده شاهد وقوع چنین اتفاقات ناگواری نباشیم. وزیر آموزش و پرورش گفت که مواردی نیاز به بررسی بیشتر داشت و از عوامل مربوط خواستیم ظرف سه روز آینده گزارش کارشناسی دقیقی را در این خصوص ارائه دهند که آیا اتوبوس حامل دانش‌آموزان از ایمنی لازم و کافی برخوردار بوده است یا خیر و اینکه چرا در این وقت شب اتوبوس حرکت کرده است؛ درحالی‌که شاید حرکت اتوبوس می‌توانست در روز انجام شود و دیگر نیازی به حرکت در نیمه شب نبود.

 

تغییر در دستورالعمل اردوها

با این حال دیروز مهدی فیض معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌و پرورش با تاکید بر اینکه حرکت اتوبوس‌ها در شب طبق آیین‌نامه مجاز است، از احتمال تغییر در دستورالعمل اردوهای دانش‌آموزی خبر داد. او در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه مبنای ما برای اردوهای دانش‌آموزی دستورالعمل اردوهای دانش‌آموزی است که در سال 89 مصوب و ازسوی وزیر وقت ابلاغ شد، گفت: مطابق این دستورالعمل حرکت اردوها در شب مجاز است البته ممکن است در آن تامل شود مثلا در مناطق گرمسیر به‌دلیل گرمای هوا اتوبوس‌ها در طول روز حرکت نمی‌کنند. فیض افزود: در بازنگری دستورالعمل احتمال تغییر این بند وجود دارد اما در طول زمان بارها این بندها حذف و اضافه شده است. البته علی القاصی، رئیس‌کل دادگستری استان فارس در گفت‌و‌گو با «ایسنا» با اشاره به اینکه صدور مجوز حرکت در شب از سوی مسوولان اقدام اشتباهی بوده است، گفت: پس از کارشناسی، میزان تقصیر مقصران حادثه به‌صورت دقیق مشخص و اطلاع‌رسانی خواهد شد.

 

احضار دو وزیر به مجلس

با این همه مجلسی‌ها برای بررسی علت این حادثه دو وزیر را به کمیسیون عمران احضار کرده‌اند؛ وزیر راه و شهرسازی و وزیر آموزش و پرورش. این خبری است که حسین‌هاشمی تختی‌نژاد، عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌و‌گو با خبرگزاری خانه ملت مطرح کرد و گفت که گزارش بررسی علل این حادثه در صحن علنی مجلس هم قرائت می‌شود. محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم خواستار ارائه گزارش از سانحه اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی ظرف ۳ روز شد. به گزارش «ایسنا» محمدمهدی زاهدی در این پیام خود، از وزارت آموزش و پرورش و پلیس خواستار بررسی هرچه سریع‌تر علت بروز سانحه و نیز دلایل افزایش ابعاد و تلفات ناشی از آن شد.

 

عامل واژگونی اتوبوس چه بود؟

با وجود آنکه بررسی‌ها برای علت این حادثه ادامه دارد، دیروز سردار تقی مهری رئیس پلیس راهور کشور عدم توجه به جلو را عامل واژگونی اتوبوس و کشته شدن ۷ دانش‌آموز اعلام کرد. براساس گزارش خبرگزاری فارس، مهری افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد راننده اتوبوس حامل دانش‌آموزان به‌دلیل خستگی و خواب‌آلودگی توجه به جلو نداشته است و همین امر باعث واژگونی اتوبوس شده است. رئیس پلیس راهور ناجا تاکید کرد: تصاویری که از راننده ثبت شده است نشان می‌دهد که راننده دچار خستگی مفرط بوده است. مهری تصریح کرد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد اتوبوس مذکور کمک‌راننده داشته، سرعتش مجاز بوده و مشکل فنی نداشته است. از سوی دیگر، رئیس دادگستری شهرستان داراب هم در تشریح اعلام نظر پزشکی قانونی اعلام کرد که تست الکل و مرفین راننده اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی، منفی بوده است. به گزارش «ایسنا» سیدمحسن موسوی پیش از این، از بازداشت راننده اتوبوس حامل دانش‌آموزان دختر هرمزگانی خبر داده بود.

 

آخرین روند درمان

با این همه دیروز محمود علی‌گو، قائم‌مقام سازمان دانش‌آموزی از ترخیص 13 دانش‌آموز حادثه دیده داراب خبر داد. علی‌گو در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به اینکه در مجموع ۳۴ نفر در این حادثه مصدوم شده بودند، توضیح داد: وضعیت تمام مصدومان ثابت و عادی شده است و امروز 13 نفر مرخص می‌شوند. این 13 نفر هیچ گونه جراحتی نداشتند اما در بیمارستان تحت مراقبت نگاه داشته شدند تا از شوک حادثه خارج شوند. به گفته قائم‌مقام سازمان دانش‌آموزی سایر دانش‌آموزان هم شکستگی‌هایی داشتند که اقدامات لازم برایشان انجام شده و به‌نظر می‌رسد تا پایان هفته دیگر دانش‌آموزی در بیمارستان نماند. او گفت: یکی دیگر از دانش‌آموزان که در داراب بستری است، امروز پس از ثابت شدن وضعیتش با هلی برد به شیراز منتقل خواهد شد. علی‌گو افزود: پنج نفر از دانش‌آموزان در شیراز تحت نظر هستند و درمان آنها یک تا دوماه طول می‌کشد که متاسفانه دو نفر از این تعداد قطع عضو شده‌اند.

هرچند قائم‌مقام سازمان دانش‌آموزی از قطع عضو دو دانش‌آموز سخن گفته اما مهدی فیض معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌و پرورش در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم توضیح داد: یک نفر از دانش‌آموزان مصدوم مشکوک به مشکل نخاعی بود که با جراحی حل شد و جای نگرانی از این بابت نیست، اما برای یک دانش‌آموز دیگر احتمال آسیب‌دیدگی نخاعی وجود دارد، اما هنوز این اتفاق رخ نداده و وی حرکت پا دارد. با این همه دیروز سیدمحسن موسوی، رئیس دادگستری شهرستان داراب گفت که به دستور رئیس‌کل دادگستری استان فارس هماهنگی لازم با بیمه به عمل آمده است که دیه‌های فوتی‌ها و مصدومان سریع‌تر پرداخت شود. به گزارش «ایرنا» یکی از سه اتوبوس حامل دانش‌آموزان هرمزگانی عضو تشکیلات سازمان دانش‌آموزی که برای شرکت در اردوی ملی فرزانگان راهی شیراز شده بودند، ساعت 4 بامداد جمعه 10 تیر واژگون شد. این حادثه 9 کشته و 34 مجروح بر جا گذاشت.

 

پیام‌های تسلیت

در پی این حادثه، محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه، علی لاریجانی رئیس مجلس و معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده هم در پیام‌های جداگانه‌ای حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان هرمزگانی را تسلیت گفتند. همچنین سیدحسن خمینی یادگار امام(ره) با انتشار پیامی حادثه تلخ تصادف و کشته شدن تعدادی از دانش‌آموزان کشورمان را تسلیت گفت. از سوی دیگر حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهوری در واکنش به حادثه واژگون شدن اتوبوس دانش‌آموزان در پیامی توییتری نوشت: «بیایید قبول کنیم که در اعمال استانداردهای ایمنی ساختمان و وسایل نقلیه عمومی عقب هستیم.»

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سیددلاورموسوی 0 0

    سلام.
    جادهای جنوبی استان فارس فاقداستانداردهای لازم است بیشتر این تصادفات بعلت غیر استاندارد بودن است ..بازهم جناب وزیر راه وشهرسازی تاکید بر گسترش ریل دارند..داشته هایمان را حفظ کنیم اینقدر باجان ملت بازی نکنیم.