| کد خبر: 145343 |

موتورسیکلت‌های شبه‌انژکتوری، قانون را دور می‌زنند

تا امروز ۳۴۵ روز از ابلاغ مصوبه دولت یازدهم درباره توقف تولید وشماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری می‌گذرد؛ مصوبه‌ای که اول مهر ۹۵ ابلاغ شد و یک هفته بعد با صدور مجوز شماره‌گذاری ۴۳۰هزار موتورسیکلت کاربراتوری جدید، نقض شد و همه‌‌چیز به فروردین۹۶ موکول شد.

تین نیوز
تا امروز ۳۴۵ روز از ابلاغ مصوبه دولت یازدهم درباره توقف تولید وشماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری می‌گذرد؛ مصوبه‌ای که اول مهر ۹۵ ابلاغ شد و یک هفته بعد با صدور مجوز شماره‌گذاری ۴۳۰هزار موتورسیکلت کاربراتوری جدید، نقض شد و همه‌‌چیز به فروردین۹۶ موکول شد.

حالا با گذشت 135روز از اجرای این مصوبه باید دید آیا توقف شماره‌گذاری کاربراتوری‌ها توانسته کیفیت هوا را به سمت شرایط سالم و پاک پیش ببرد یا آش همان آش است و کاسه همان کاسه؟از ابتدای سال‌جاری هرموتورسیکلتی که در ایران تولید می‌شود باید انژکتوری یا برقی باشد. سرک کشیدن در خطوط تولید موتورهای شهری اما حقایقی عجیب را بازگو می‌کند که نشان می‌دهد تا شرایط موجود پایدار است، مصوبه دولت یازدهم نیز به‌رغم همه دلسوزی‌های دولت، هیچ گرهی از آلودگی هوای کشور حل نخواهد کرد.

یک موتورسیکلت کاربراتوری پیش از این براساس اندازه‌گیری‌های انجام شده در دانشگاه صنعتی شریف و شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، در هر کیلومتر 15گرم آلودگی هوا تولید می‌کرد که این عدد در روز برای شهری نظیر تهران، از سوی تمام موتورها بالغ بر 380تن آلودگی هوا بود و موتورهای جدید بی‌کیفیت می‌توانند تبعات محیط‌زیستی سنگینی در رابطه با کنترل آلودگی هوا داشته باشند.

  • باز هم پای چین در میان است

مهدی دوزندگان، کارشناس ارشد مهندسی مکانیک درباره روند تولید موتورسیکلت انژکتوری غیراستاندارد در کشور نکاتی را به یکی از خبرگزاری‌های کشور گفته است. براساس گفته‌های این فعال محیط‌زیست، روند تولید موتورسیکلت انژکتوری در کشور ما بسیار جوان است و به هیچ وجه تجربه کافی در این حوزه وجود ندارد.

از سویی تولید سیستم انژکتوری در ایران با مشکلات عمده‌ای مواجه است چون متأسفانه صنعت کشور برای تولید این دستگاه سراغ چین رفته و سیستمی را که انژکتوری کامل نیست و اصطلاحا یونیت انژکتوری است به‌عنوان تنها خریدار جهان، وارد کشور کرده‌ است. از طرفی به گفته این کارشناس خودرو، در هیچ جای دنیا، این سیستم در تولید انبوه موفق نبوده ولی چینی‌ها آن را وارد بازار ایران کرده‌اند.

  • تبعات انژکتور قلابی

موتورهای یونیت انژکتوری تحت‌تأثیر شرایط دمایی، فشار محیط، کیفیت سوخت و کیفیت قطعات عملکرد متفاوتی دارند. مهدی دوزندگان می‌گوید: نفوذ سیستم یونیت انژکتوری به بازار ایران ناشی از ضعف دستگاه‌های نظارتی است. چینی‌ها تا به حال این نمونه را به جایی نفروخته بودند ولی ما بازار خود را به راحتی در اختیار آنها قرار دادیم.

براساس گفته‌های این کارشناس، این در حالی است که در سیستم انژکتوری واقعی نخستین کار این است که نسبت هوا به سوخت مستقل از شرایط مختلف به‌طور دقیق کنترل شود که قطعا یونیت انژکتور از انجام این کار ناتوان است. بدین‌ترتیب عملکرد سیستم مهار آلودگی هوا در آنها به راحتی دچار اختلال می‌شود و یونیت انژکتور نمی‌تواند استاندارد یورو3 را پاس کند. از طرفی شواهد موجود نشان می‌دهد قیمت ارزان، راز خرید موتورهای غیراستاندارد از چین بوده است.

براساس قیمت روز بازار تهران، سیستم یونیت انژکتور، نسبت به انژکتوری کامل حدود 30درصد ارزان‌تر تمام می‌شود که البته برای صنعت موتورسیکلت تفاوت قیمت حتی یک دلار هم در کسب سهم بازار تأثیرگذار است. سیستم انژکتوری کامل روی هر موتورسیکلتی که نصب شود، مستقل از قیمت پایه موتورسیکلت، حدود 500هزار تومان قیمت آن را بالا خواهد برد.

  • ناامیدی‌ها از یک مصوبه امیدوارکننده

در مصوبه 19خرداد95 هیأت دولت که شماره‌گذاری هرگونه موتورسیکلت کاربراتوری را در سال گذشته ممنوع کرده بود، یک تبصره وجود داشت که موتورهای ثبت سفارش شده قبلی را استثنا کرده بود و شمار این موتورهای مستثنی، عددی بالغ بر 400هزار دستگاه بود که نشان می‌دهد برخی موتورسازان به دقت مصوبات محیط‌زیستی را زیرنظر دارند و به‌طور کاملا اتفاقی(!) ثبت سفارش 420هزار انجین چینی را پیش از مصوبه عملی کرده‌اند. حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا سودجویان بازار موتورهای چینی در پی توقف شماره‌گذاری کاربراتوری‌ها کنار می‌نشینند و از سود سرشار خود در این بازار دست می‌شویند؟

 

 

منبع: سايت خبری همشهری آنلاین

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.