◄ فرسودگی ناوگان؛ عامل اصلی حوادثریلی؟
تین نیوز | به گفته برخی کارشناسان، علت اصلی ایجاد برخی از سوانح در حمل و نقل ریلی را می توان وجود فرسودگی و کهنگی قطارها دانست گرچه برخی از متخصصان دیگر، دلایل متفاوتی برای این امر را مطرح می کنند؛ حوادثی که طی ماه های اخیر، مواردی از آن را شاهد بوده ایم.
به گزارش تین نیوز، به باور کارشناسان یکی از علل بروز حادثه در صنعت حمل و نقل ریلی كهنگی و فرسودگی قطارها و خطوط در حمل و نقل ریلی بین شهری است.
پیام زفرقندی، کارشناس ریلی می گوید: متکی بودن راه آهن ایران به ریلهای وارداتی، مشکلات فراوانی برای خطوط کشور ایجاد کرده است که فرسودگی خطوط از مهمترین مشکلات موجود است. فرسودگی ریل امری است که در خطوط مختلف بسته به تراکم ترددها و سنگینی واگنها و تعداد قوسهای یک محور اتفاق میافتد که اگر خطوط فرسوده به موقع ترمیم و تعویض نشود احتمال سانحه بهشدت افزایش مییابد.
غضنفر صفاری راد مديرکارخانه شرکت واگن سازی پارس اراک نیز معتقد است بر اساس قانون برنامه چهارم، سن واگنهای ما باید به زیر ۱۵ سال و سن لوکوموتیوها باید به زیر ۱۸ سال برسد، در صورتی که درحال حاضر میانگین واگنهای ما بالای ۲۰ سال و سن لوکوموتیوهای کشور بالای ۳۲ سال است که این امر میتواند برای صنعت حمل ونقل مشکل ساز باشد.
باید ابراز داشت کم نیستند رخدادها و سوانحی که بی تردید از كهنگی و فرسودگی قطارها در صنعت حمل و نقل ریلی ، نشات گرفته اند و این روزها مورد توجه رسانه ها هستند.
هنوز یاد داریم که محمدرضا دهقانی فیروزآبادی مدیر روابط عمومی راه آهن یزد خبر آتش گرفتن قطار یزد - تهران، را تکذیب کرد و اظهار داشت: روغن داخل اگزوز یکی از واگن های قطارسریع السیر یزد - تهران، موجب تاخیر 10 دقیقه ای قطار شد.
و همین تازگی بود که بیژن علیزاده، مدیرکل راهآهن استان لرستان ضمن تکذیب خبر وقوع حادثه برای قطار مسافربری مشهد- شوشتر اظهار کرد: حادثهای به وجود نیامده که کسی مجروح شده باشد و یا به بیمارستان منتقل شود؛ احتمالا همزمان با ترمز قطار مسافربری مشهد شوشتر، تکان قطار سبب به وجود آمدن تصور برخورد با قطار باری شده است.
باید گفت هرچند کارشناسان معتقد هستند وجود فرسودگی شبکه حمل و نقل ریلی و رﺧﺪاد ﺣﻮادث و ﺳﻮاﻧﺢ در راه آﻫﻦ در دﻧﯿﺎی اﻣﺮوزه اﺟﺘﻨﺎب ﻧﺎﭘﺬﯾﺮاست اما در کشورهای توسعهیافته کارهای بسیار زیادی در زمینه ایمنی حملونقل صورت گرفته است که مهمترین انها برنامه ریزی و سرمایه گذاری به منظور نوسازی ناوگان های فرسوده است.
در این زمینه طرح نوسازی ناوگان فرسوده همیشه یکی از دغدغه های مسولان و دولت مابوده است.
به گونه ای که عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی بارها و بارها گفته است: حداقل 500 تا 600 ناوگان در بخش ریلی فرسوده هستند که اگر بخواهیم استانداردها را رعایت کنیم باید سرمایه زیادی به این بخش تزریق شود تا نوسازی ناوگان را شاهد باشیم.
در این خصوص صفاری راد مديرکارخانه شرکت واگن سازی پارس اراک یکی از تولید کننده های داخلی لوکوموتیو با بیان اینکه این شرکت توانایی تولید 50 در صدی سند چشم انداز را دارد، می گوید: بر اساس سند چشمانداز 1404 کشور ایران به 20 هزار واگن باری، 2500 واگن مسافری و 700 دستگاه لکوموتیو نیازمند است.
گفتنی است در خصوص تولید ریل ملی هم چندی پیش تفاهمنامه تولید ریل ملی UIC60 در ذوب آهن اصفهان، به امضای وزیران «صنعت، معدن و تجارت»، «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» و«راه و شهرسازی» رسید که امید است با تلاش های صورت گرفته، مشکلات و حوادث ناشی از فرسودگی ناوگان ریلی به حداقل برسد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.