| کد خبر: 130007 |

جایگاه ویژه برای سبزهای پایتخت

تین نیوز

آیا تا به حال برایتان پیش آمده که وسط اتوبان، جاده یا خیابان بنزین خودرویتان تمام شود‌؟ در صورت وقوع این اتفاق معمولاً چه کار می‌کنید‌؟ در خوشبینانه‌ترین حالت چند لیتر بنزین را از یکی از خودروهای رهگذری می‌گیرید و خود را به اولین پمپ بنزین می‌رسانید. شاید هم در آن لحظه با خود فکر کنید که چه خوب بود اگر خودروی شما بنزینی نبود و یا یک موتور دیگر داشت.آیا تا کنون نام خودروی هیبریدی را شنیده‌اید‌؟


به گزارش خودرو پلاس، این روزها تعداد زیادی از این نوع خودروها را در خیابان‌ها می‌بینیم و یا از آنها می‌شنویم. هیبریدی‌ها برای حرکت کردن،  از دو یا چند منبع قدرت مجزا استفاده می‌کنند. خودروهای هیبریدی به صورت بنزینی - الکتریکی و یا دیزلی- الکتریکی ساخته می‌شوند که در این گزارش نمونه‌های بنزینی- الکتریکی مد‌نظر ما است. این نوع خودروی هیبریدی همیشه نیاز به موتور بنزینی ندارد و می‌توانند برای حرکت از موتور‌الکتریکی نیز استفاده کند. بنابراین اگر باک خالی بنزین مانع از حرکت مجدد خودرو شود،  می‌توان با استفاده از انرژی الکتریکی آن را به حرکت در آورد.

 

خودروهای سبز لوکس را بشناسید

خودروی هیبریدی به خودروی سبز نیز معروف است. چراکه دارای کمترین میزان آلایندگی هوا  است. این خودروها برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی بسیار مناسب هستند. زمانی که خودروی هیبریدی با موتور الکتریکی حرکت می‌کند،  میزان آلایندگی آن تقریباً صفر است. به این دلیل در کشورهای پیشرفته،  تردد این خودروها مرسوم است. در واقع یکی از راه‌هایی که خودروسازان بزرگ دنیا برای رهایی از مشکلات خودروهای بنزینی و کم شدن آلودگی هوا به آن روی آورده‌اند،  ساخت خودروهای هیبریدی است.

 

مصرف بنزین 5 لیتر است

خودروی‌سبز دارای یک باک بنزین است که انرژی مربوط به موتور بنزینی را تأمین می‌کند. همچنین موتور بنزینی آن نیز کوچکتر با تکنولوژی بالاتری نسبت به سایر موتورهای بنزینی است. تکنولوژی بالای این موتور،  باعث افزایش کارایی و کاهش آلودگی هوا می‌شود. با توجه به داشتن دو موتور و استفاده از موتور برقی در سرعت‌های پایین مصرف سوخت آن نیز تا حد زیادی کاهش یافته و به زیر 5 لیتر در 100 کیلومتر می‌رسد.موتور الکتریکی این خودروها نیز بسیار پیشرفته است. در واقع هم می‌تواند به عنوان موتور در خودروی هیبریدی ایفای نقش کند و هم در مواقعی به جای ژنراتور نیروی از دست رفته را به باتری‌ها بازگرداند. به‌طور مثال در سراشیبی،  موتور الکتریکی در نقش ژنراتور ظاهر خواهد شد و با استفاده از سرعت خودرو،  باتری را شارژ خواهد کرد.

 

عمر 7 ساله باتری هیبریدی‌ها

این خودرو‌ها مجاز هستند تا در محدوده طرح ترافیک در کلانشهرها بدون پرداخت هزینه تردد کنند. از این‌رو در کلانشهر‌ها طرفداران بیشتری دارند. این نکته را باید در نظر داشت که باطری این خودرو‌ها حداقل 7 سال و حداکثر 12 سال گارانتی دارد که تا حد زیادی دغدغه خریداران را کاهش می‌دهد. تعمیرکاران محلی قادر به تعمیر موتورهای الکتریکی این نوع خودروها نبوده و حتماً باید به تعمیرگاه‌های مجاز مراجعه کرد. این خودروها می‌توانند راه‌حل مناسبی برای کاهش آلودگی باشند چرا که در مسیرهای شهری و پرترافیک تا سرعت 60 کیلومتر هیچ‌گونه آلایندگی ایجاد نکرده و با توجه به مصرف سوخت پایین صرفه‌جویی قابل قبولی در مصرف بنزین خواهند داشت.

 

4 مدل هیبریدی در خیابان‌های ایران

در حال حاضر،  خودروهای هیبریدی مشتریان خود را در بازار جهانی یافته است. به‌گونه‌ای که خودروسازان بزرگی همچون تویوتا،  هوندا،  میتسوبیشی،  فورد،  فیات،  جنرال موتورز،  دایملر کرایسلر،  نیسان و پژو و ... به تولید این نوع خودرو روی آورده‌اند. در کشور ما نیز این خودروها مورد توجه قرار گرفته‌اند. این در حالیست که علی‌رغم داشتن تعرفه‌ای بسیار ناچیز بازهم قیمت آنها رقابتی نبوده و گران به نظر می‌رسد.

در حدود 4مدل خودروی هیبریدی در ایران وجود دارد. لکسوس CT200Hاولین آنها است که مورد استقبال قرار نگرفت. بعد از آن تویوتا کمری و تویوتا پریوس روانه بازار شدند و در حال حاضر سوناتا نیز در نمونه هیبرید راهی بازار شده است. قیمت سوناتا هیبرید در بازار‌های جهانی از 26 هزار دلار شروع شده و تا 38 هزار دلار می‌رسد. این در حالی است که پریوس 23تا 30هزار دلار قیمت داشته و کمری با 29تا 33هزار دلار در دسترس است. اما در بازار ایران سوناتا در حدود 170میلیون تومان قیمت دارد. کمری با قیمت‌های کاذبی چون 240میلیون تومان در دسترس بوده و پریوس نیز بسته به آپشن از 154تا 175میلیون تومان است.

 

خودشارژهای مدرن

باتری خودروی هیبریدی نقش بنزین را برای موتور الکتریکی دارد. به‌گونه‌ای که ذخیره‌کننده انرژی برای موتور الکتریکی است. اما آنچه نقش باتری را از بنزین متمایز می‌سازد،  انتقال دو طرفه انرژی از باتری به موتور الکتریکی و بالعکس است. در حالیکه موتور بنزینی فقط می‌تواند از بنزین موجود در باک استفاده کند. در گذشته می‌بایست این خودروها را با استفاده از پلاگین به برق شهری زد تا شارژ شوند این در حالیست که در حال حاضر تکنولوژی این موتورها به‌گونه‌ای شده که آن را «خود شارژ» می‌گویند.

هر چند خودروهای بنزینی نیاز خریداران را به لحاظ سوختگیری آسان و طی کردن مسافت طولانی برآورده می‌کند،  اما میزان آلودگی ایجاد شده توسط این خودروها زیاد است. حال آنکه خودروهای الکتریکی یا برقی هیچ نوع آلودگی ایجاد نمی‌کنند. در عوض با هر بار شارژ باتری می‌توانند 80 تا 160 کیلومتر راه را بپیمایند. لازم به ذکر است که شارژ این خودروها زمان‌بر و سخت است. اما در خودروی هیبریدی بنزینی – الکتریکی،  این دو موتور به صورت مکمل عمل می‌کنند و مشکلات مربوط به خودروهای بنزینی و خودروهای برقی را ندارند. خودروهای هیبریدی دارای دو نوع طراحی است. در طراحی موازی واحد تبدیل انرژی و سیستم محرکه الکتریکی، مستقیماً به چرخ‌های خودرو مرتبط شده‌اند. موتور اصلی برای رانندگی در بزرگراه مورد استفاده است. موتور الکتریکی نیز در مواقعی که خودرو به توان بالاتری نیاز دارد،  وارد عمل می‌شود و به صورت ترکیبی، توانی مضاعف به خودرو می‌دهد

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.