| کد خبر: 129713 |

تلاش انگلیس برای تسهیل روابط بانکی با ایران

تین نیوز
برای توسعه روابط میان ایران و انگلیس نیازمند تسهیل روابط بانکی هستیم و از این رو مجلس اعیان بریتانیا اعلام کرده است بریتانیا با همتایان اروپایی برای کاهش محدودیت بانکی با ایران همکاری می کند.

 

خبرگزاری شبستان، روابط ایران و بریتانیا از اوایل حکومت ادوارد ششم در بریتانیا شکل گرفت. در برخی دوران از تاریخ ایران روابط دوجانبه میان دو کشور در بالاترین سطح قرار داشت اما پس از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷، روابط میان ایران و پادشاهی متحده دچار بحران و تشنج بوده‌است. در زمان دولت دهم ایران روابط دو کشور نسبت به سال‌های پیش از آن بیش از پیش به سردی گرایید. مناقشه بر سر برنامه هسته‌ای ایران و موضع‌گیری‌ها در مقابل بهار عربی از مهمترین دلایل این امر برشمرده می‌شود اما این روابط دوجانبه از زمان روی‌کار آمدن دولت تدبیر و امید به مرور زمان مورد بازسازی قرار گرفت و دو دولت مایل به عادی‌سازی روابط هستند تا جایی که در حوزه مراودات تجاری و اقتصادی برنامه ریزی هایی از سوی دو کشور در حال انجام است و به گفته قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت هدفگذاری ایران در بخش اقتصادی رابطه برد-برد با انگلیس است.

 

بنابراین گزارش، برای توسعه روابط میان ایران و انگلیس نیازمند تسهیل روابط بانکی هستیم و از این رو مجلس اعیان بریتانیا اعلام کرده است بریتانیا با همتایان اروپایی برای کاهش محدودیت بانکی با ایران همکاری می کند. ایرنا در این رابطه به نقل از خبرگزاری رویترز نوشته است: "گروهی از نمایندگان مجلس اعیان انگلیس در گزارشی اعلام کرده اند بریتانیا دیگر نمی تواند بر رهبری آمریکا بر خاورمیانه تکیه کند و باید با همتایان اروپایی خود درباره گام هایی که باید برای کاهش محدودیت بانک هایی که برای سرمایه گذاران در ایران وام می دهند، همکاری کند. کمیته ای متشکل از نمایندگان مجلس انگلیس همچنین تاکید کرد که بریتانیا باید همکاری نزدیک تری با اروپا برای حصول اطمینان از اینکه توافق با ایران پابرجا خواهد بود انجام دهد. کاهش نقش خود در منطقه نمی تواند برای بریتانیا یک انتخاب به حساب آید چرا که صادرات به خاورمیانه بیش از مجموع صادرات به چین و هند ارزش داشته و سرمایه گذاری هایی که در بریتانیا از سوی شرکت های خاورمیانه ای انجام شده است بسیار قابل توجه است."

 

یادآور می شود: یادآور می شود: عمده اقلام صادراتی انگلیس شامل مواردی مانند کالاهای تولیدی، سوخت، مواد شیمیایی، غذا، نوشابه و دخانیات می شود. که در سال ٢٠١٣ عمدتا به کشورهای سوییس ١٣,٨درصد ، آلمان ٩ درصد ، آمریکا ٨.٨درصد ، هلند ٧.٦ درصد ، فرانسه ٦.٤ درصد ، ایرلند ٥.٧درصد و بلژیک ٤.٣درصد انجام شده است. عمده اقلام وارداتی انگلیس شامل کالاهای تولیدی، ماشین آلات، سوخت و مواد غذایی می شود که در سال ٢٠١٣ عمدتا از کشورهای آلمان ١٣,٩ درصد ، چین ٨.٥ درصد ، هلند ٨.٥ درصد ، فرانسه ٦درصد، آمریکا ٥.٦درصد و بلژیک ٥درصد انجام شده است. آخرین آمار گمرک ایران از مبادلات تجاری ایران و انگلستان نشان می دهد مجموع صادرات غیرنفتی ایران به این کشور در 9 ماهه پارسال، معادل 27 میلیون دلار بود و در همین بازه زمانی، مجموع واردات ایران از این کشور معادل 317 میلیون دلار ثبت شده است.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.