| کد خبر: 129043 |

تا زمانی که طرف مقابل به برجام پایبند باشد ما هم پایبندیم

تین نیوز

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری و یکی از نامزدهای انتخابات دور دوازدهم ریاست‌جمهوری، شب گذشته در شبکه خبر با مردم سخن گفت که بخش‌هایی از آن در ادامه می‌آید.

 

معمول نیست که اسامی وزرای دولت بعدی مطرح شود، چون باید تقدیم به مجلس شود و آنها رأی بدهند و پیش از آن باید هماهنگی‌های دیگری صورت بگیرد. آنچه می‌توانم بگویم این است که اساس ما بر شایسته‌سالاری بوده و بحث جناح یا دسته‌بندی مطرح نیست.

 

کسانی که تخصص و سابقه‌ای در حوزه‌ای دارند می‌توانند وزیر دولت دوازدهم بشوند. در کابینه جوان یا غیرجوان بودن خیلی مطرح نیست؛ اصلا توانمندی و شایستگی است. کابینه بعدی نسبت به این کابینه تغییر خواهد یافت و سن کابینه کمتر خواهد شد. برنامه ما این است که پنج سال سن مدیریت را جوان‌تر کنیم.

 

دوست‌بودن یا نبودن افراد در سمت‌گرفتن خیلی مطرح نیست، منتها افرادی که در گذشته با آنها سابقه همکاری داشتیم و آشنایی با هم داریم بیشتر جایگاه دارند.

 

تجربه دولت یازدهم نشان می‌دهد تعامل ما با سایر قوا به چه صورت است. در همکاری قوا معیار باید قانون باشد، اما در‌عین‌حال هم‌فکری و تعامل می‌تواند مؤثر باشد؛ مانند تعامل قوا با یکدیگر در مسئله برجام.

 

در دولت یازدهم وزیری بوده که سه مرتبه، چهار مرتبه در مجلس رأی کافی به او نداده‌اند، اما گله‌ای نکردیم، گفتیم حق قانونی مجلس است. استیضاح و سؤال از وزرای ما جای گله و شکایت نبوده است، البته مسائلی داشتیم که لازم بوده هم‌فکری کنیم و بحث کنیم.

 

امثال من که از ابتدای انقلاب مسئولیت داشتیم، از سوی مردم قابل قضاوت هستیم. اساس همه ما نظام و انقلاب اسلامی است. انقلاب اسلامی به آن معناست که برای مردم درست تصمیم‌گیری کنیم.

 

انقلابی‌بودن یعنی درست‌اندیشیدن، درست عمل‌کردن، به نفع مردم عمل‌کردن و برای آزادی جامعه تلاش‌کردن. هرکس به اخلاق پایبند است، انقلابی است. انقلابی‌بودن به معنای درشت حرف‌زدن یا بلند حرف‌زدن نیست.

 

رئیس‌جمهور باید بر مبنای خرد جمعی حرکت کند. در دولت یازدهم افکار مختلف وجود دارد. تجربه دولت ما انتقاد بیش‌از‌حد منتقدان بوده است و حتی صداوسیما هم بیشتر منتقد دولت بوده تا پشتیبان دولت.

 

تخریب شرعا و قانونا مجاز نیست. مردم براساس عملکرد دولت قضاوت می‌کنند که ما دنبال حاشیه نبوده‌ایم؛ چون می‌دانیم خیلی از تخریب‌ها برای به‌حاشیه‌راندن دولت است.

 

در دولت یازدهم شما می‌بینید که افکار، گروه‌ها‌ و جناح‌های گوناگونی وجود دارند و همه افکار و سلایق نماینده خود را در دولت دارند. من همیشه در رأی‌گیری‌های جلسه هیئت دولت آخر از همه دستم را بلند می‌کنم و رأی می‌دهم تا رأی من تأثیری در رأی وزرا نداشته باشد هرچند آنها مستقل هستند و حرف خود را می‌زنند.

 

اگر مسئولی اموال خود را قبل از مسولیت اعلام نکند، وظیفه قوه قضائیه است که پیگیری کند.

 

نگاه به بیرون می‌تواند موجب ضعف ما شود. زمانی که ما متکی به نفت بودیم. دشمن به‌راحتی ما را تحریم کرد. ما ابتدا نگاهمان به آسمان است و بعد به مردم.

 

ما در همه زمینه‌ها به سمت خودکفایی حرکت می‌کنیم. امروز در گندم و گازوئیل خودکفا هستیم. به‌زودی در بنزین خودکفا خواهیم شد. صادرکننده فولاد به اروپا هستیم.

 

اساس برای ما منافع کشور است. ما با دنیا تعامل می‌کنیم، در‌عین‌حال تکیه و امید ما بر داخل و ملت است. ما از مقاومت حمایت می‌کنیم. بهترین راهبرد برای مقابله با آمریکا اتحاد و اعتمادبه‌نفس است.

 

در میان کشورها، همسایگان و کشورهای اسلامی در اولویت رابطه هستند. اهمیت ارتباط با کشورهای همسایه به خاطر شرایط منطقه و تبادلات است. دنیای اسلام با ما دارای تفکر مشترک است.

 

با همه کشورهایی که خصم نباشند و رفتار عادلانه داشته باشند کار خواهیم کرد. باید از امنیت منطقه در برابر صهیونیسم، قدرت‌های مداخله‌گر و تروریسم دفاع کنیم. در مقابل هر تحریمی، اقدام متقابل و مقابله‌به‌مثل خواهیم کرد.

 

همواره تلاش ما این بوده که با کل دنیا تنش‌زدایی کنیم. آمریکا هنوز دست از شیطنت‌هایش برنداشته. راه چاره، بالارفتن قدرت ملی و منطقه‌ای است. وقتی در ایران جلوی رشد تورم را گرفتیم، در مذاکرات هم تأثیر گذاشت و این یعنی قدرت ملی.

 

ما هیچ وقت ناقض برجام نیستیم. تا زمانی که طرف مقابل پایبند باشد، ما هم پایبند هستیم. ما برای شرایط مختلف طرح‌های مختلفی طراحی کرده‌ایم.

 

مسئله آزادی بسیار مهم است. آزادی احزاب بسیار مهم است. ما باید به مذاهب و اقوام مختلف توجه کنیم. برای اولین‌بار ما از اهل سنت سفیر و معاون وزیر داریم.

 

امیدوارم مردم مثل همیشه در صحنه انتخابات حضور داشته باشند و حماسه بیافرینند.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.