| کد خبر: 127950 |

رئیس‌جمهوری مطرح کرد؛

تامین هزینه‌های شهر از مسیرهای نادرست مثل تراکم‌فروشی، فروش حقوق مردم و نسل‌ها است

رئیس جمهوری در پنجمین اجلاس بین المللی مجمع جهانی شهرهای اسلامی، گفت: پیدا کردن منابع مشروع و سالم درآمدی برای شهرها ضروری است و دولت آماده همکاری و تهیه لوایح لازم است.

 

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در پنجمین اجلاس بین المللی مجمع جهانی شهرهای اسلامی، گفت: تامین هزینه‌های شهر از مسیرهای نادرست مانند تراکم فروشی، فروش حقوق مردم و نسل‌ها است.

 

رییس‌‌جمهور با تأکید بر اینکه با بیان اهمیت جستجوی راه‌های ایجاد درآمد مشروع برای شهرها، اظهارداشت: اگر شهرها و شهرداری‌ها نیازمند منابع درآمدی هستند، بایستی به فکر منابع درآمدی سالم برای اداره آنها بود و دولت آماده است با تهیه لوایح لازم برای شهرداری‌ها و اداره شهرها از طریق منابع مشروع اقدام کند.

 

 روحانی با  تسلیت سالروز شهادت امام موسی بن جعفر(ع) و طلب توفیق از پیامبر(ص) و خاندان رسالت و ائمه هدی(ع)، اظهار داشت: در دنیای امروز موضوع مدیریت شهری و اداره زندگی مردم، بویژه در یک شهر بزرگ، جزو مدیریت‌های سخت و پیچیده است.

 

رییس‌ جمهور با اشاره به اینکه تمدن‌های بزرگ بشری معمولاً در کنار شهرها بوجود آمده و علم و فناوری و تمدن در شهرهای بزرگ ظهور و بروز پیدا کرده است، گفت: برای درک و فهم تمدن اسلامی، بهترین راه آن است که بعد از مطالعه کتب و آثار گذشتگان به آثار باقیمانده معماری در شهرهای مهم اسلامی و تمدنی که از مشرق زمین، شبه جزیره هندوستان، ساحل مدیترانه و شمال آفریقا و کشورهای مهم خاورمیانه از جمله کشور بزرگ ایران نگاه کنیم.

 

روحانی خاطر نشان کرد: آثار تمدنی در شهرهای بزرگ و نوع معماری‌ و ساختمان‌های بزرگ این شهرها از مهندسی، ابتکارات، دوستی و برادری میان مردم و استفاده درست از طبیعت در گذشته با انسان سخن می‌گویند.

 

رییس‌ جمهور خاطر نشان کرد: در آثار بزرگ تمدنی در کشورهای مختلف جهان و از جمله کشورهای اسلامی، ریشه معماری شهرها و ساختمان‌ها از فرهنگ و اعتقادات مردم نشأت می‌گیرد و مساجد، مدرسه‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به عنوان مرکزیت شهرها، قبل از محله‌های مسکونی مردم، مد نظر بوده است.

 

روحانی افزود: مسجد محل اجتماع مردم و جایگاهی است که مردم با هم برای انجام مراسم دینی و فرهنگی‌شان‌ در آنجا شور و مشورت می‌کنند. حتی تصمیم برای دفاع از شهرها از مساجد آغاز می‌شود و مسجد به عنوان مرکز فرهنگی محسوب می‌شود که مردم با آداب و رسوم و مسیر زندگی آشنا می‌شوند.

 

رییس‌ جمهور خاطر نشان کرد: مدارس و دانشگاه‌ها، معمولاً در کنار مساجد ساخته می‌شوند و مقبره بزرگان دینی، مذهبی و حتی فرهنگی و هنری معمولاً در کنار مساجد ساخته می‌شوند و سپس در کنار این فرهنگ و هویت، اقتصاد ظهور و بروز یافته و بازار ساخته می‌شود و بازار مکانی است که صادرات و واردات، شهری و روستایی و حتی بین کشورها از آنجا آغاز می‌شود و بازار همچنین به عنوان بخشی از مراکز تولیدی فرهنگی و هنری محسوب می‌شود. بنابراین ابتدا فرهنگ و هویت و سپس اقتصاد و اداره آن، شکل می‌گیرد و در کنار فرهنگ، اقتصاد و علم، محل سکونت مردم تشکیل می‌شود و همزمان این مراکز مسکونی با اماکن تولیدی و کشاورزی پیوند می یابند.

 

روحانی تصریح کرد: از تمدن گذشته می‌آموزیم که از سوداگری در خانه‌سازی، شهر ایجاد نمی‌شود  و می‌آموزیم که ریشه‌های فرهنگی، اساس شهرسازی است و نحوه معماری‌ها هم به گونه‌ای است که مردم بتوانند، راحت‌تر زندگی کنند، نه آنکه ساختمان‌ها پرسودتر ساخته شود.

 

رییس‌ جمهور اظهارداشت: ساختمان باید محل سکونت و آرامش مردم باشد و به همین دلیل آن را مسکن نام‌گذاری کردند و در چنین حالتی است که نیازمندی‌های فرهنگی جوانان و نیز نیازمندهای اقتصادی و ارتباطات فرهنگی و اجتماعی مردم، تعریف و تبیین می‌شود.

 

 روحانی با تأکید بر اینکه متأسفانه در بسیاری از اهداف بلند شهرسازی فاصله ایجاد شده و به مسایل فرهنگی و حتی حریم خصوصی و شرایط اجتماعی مردم، کم‌توجهی می‌شود، گفت: شهرها باید مکانی امن برای همه مردم باشد و نحوه ارتباط مردم در آن به راحتی شکل بگیرد و زنان و کودکان جامعه با کمال امنیت و آرامش بتوانند در آنجا رفت و آمد کنند. لذا قبل از هر چیز امنیت و آرامش شهروندان حائز اهمیت است.

 

رییس‌ جمهور خاطر نشان کرد: تأمین درآمدهای شهری از منابع نادرست و فروختن فضایی که به مردم تعلق دارد و در اختیار گذاشتن تراکم عظیم در اختیار یک سرمایه‌داری که می‌تواند همه خانه‌های آن محل و اطراف را تحت تأثیر قرار دهد، نه تنها از لحاظ فرهنگی و دینی، حتی از لحاظ آرامش و زیبایی بصری نیز صحیح نیست.

 

ایسنا از قول روحانی نوشت: ساختمان‌های بلند مانند سد بزرگی جلوی دید صدها و هزاران خانه را می‌گیرد و حتی دیدن آسمان و ستاره‌ها را برای مردم دشوار می‌سازد و  از لحاظ شهرسازی نادرست است.

 

رییس‌ جمهور خاطر نشان کرد: آیا باید برای تأمین درآمد شهری، حقوق مردم بدون اجازه آنها فروخته شود؟ و برای حقوق شهری و زندگی و رفاه مردم، ارزش کاملی قایل نبود؟

 

 روحانی اضافه کرد: در ظاهر پارک و محل تفریحی برای رفاه و اوقات فراغت مردم ایجاد می‌شود، اما مهم‌تر از تأسیس این پارک این است که پول آن از کجا تهیه شده است. اگر باغات شهرها، تغییر کاربری داده شده و با پول آن، پارک ایجاد شده باشد، آیا این می‌تواند اقدامی به نفع مردم، باشد؟

 

رییس‌ جمهور تصریح کرد: بدترین تأمین درآمد برای شهرها و شهرداری‌ها، فروختن حقوق مردم، فضاهای سالم شهری و نابود کردن باغ‌ها و درختان کهنسال است و این بدتر از آن است که نفت را فروخته و از پول آن برای حقوق کارمندان استفاده شود.

 

 روحانی خاطر نشان کرد: اگر نفت به عنوان یک حق بین نسلی محسوب می‌شود و باید پول آن سرمایه‌گذاری شود، فضاهای شهری، کوه‌ها، مراتع، دریاچه‌ها و تالاب‌ها هم جزو منابع بین نسلی هستند.

 

رییس‌ جمهور گفت: همانطور که حق نداریم ساختمان‌هایی که مربوط به میراث فرهنگی است ویران کرده و به فروش برسانیم تا به جای آن آثار باستانی، برجی بپا شود، این حق را هم نداریم که محیط زیست و باغات زیبای اطراف شهرها را تخریب کنیم.

 

روحانی با اشاره به اینکه دولت آماده تهیه لوایح برای اداره شهرها از طریق منابع مشروع است، گفت: نباید آینده شهرها و راحتی مردم را از بین ببریم. اگر قرار است تراکم بفروشیم تا برای شهر تونل، بزرگراه و پل درست کنیم این فایده‌ای ندارد، چرا که در نتیجه همین فروش تراکم، جمعیت محلات و شهر افزایش می‌یابد و همان بزرگراه و خیابانی که از پول تراکم ساخته شده است تبدیل به پارکینگی بزرگ می‌شود و مشکل ترافیک نیز حل نمی‌شود.

 

رییس‌ جمهور با بیان اینکه اگر بناست برای حل مسایل شهری اقدام کنیم، باید اقدامی جامع و همه جانبه را مدنظر قرار دهیم، افزود: برخی مشکلات زیست‌محیطی و شهری پیچیدگی‌هایی دارد که رفع آنها، نیازمند زمان طولانی‌تری است. اما بخشی از مشکلات محیطی و شهری، هست که می‌شود آنها را در زمان کوتاه‌تری حل و فصل کرد.

 

روحانی اظهار داشت: وقتی نیروگاه‌های ما در کنار شهرها و با نفت کوره کار می‌کنند، وقتی خودروهای فرسوده در شهرها تردد می‌کنند، وقتی کیفیت گازوییل و بنزین مصرفی خودروها و سوخت مورد استفاده برای گرم کردن خانه‌ها باعث آلودگی محیط شهری و محیط زیست می‌شوند،  این مشکلات را می‌توان در مدت کوتاه‌تری حل و فصل کرد.

 

رییس‌ جمهور تصریح کرد: خودرو برای تأمین رفاه مردم است و اگر قرار باشد همین خودرو سلامت محیط زیست و آسایش ما را ضایع کند، قطعاً نمی‌تواند در چارچوب ایجاد یک شهر سالم و محیط زیست مناسب بکار ما بیاید. ما نیازمند نوعی از مدیریت و اداره پایدار هستیم که در آن حفظ محیط زیست و توجه به چنین مسایل جانبی در زندگی مردم مورد توجه باشد.

 

روحانی گفت: باید در زمینه مسایل زیست محیطی سرمایه‌گذاری کنیم و یکی از آسانترین و پرسودترین راه‌های سرمایه‌گذاری این است که از سرمایه همان سوخت نابجایی که از آن برای وضعیت جدید در خودروها، استفاده می‌شود برای سالم‌سازی شهرها، استفاده کنیم.

 

رییس‌ جمهور اضافه کرد: امروز در بعضی از شهرها، توانسته‌ایم، وضعیت را بهتر از قبل کنیم، به عنوان مثال چند روز پیش که به استان فارس سفر کردم، آقای استاندار می‌گفت که در سال ۹۵ هیچ روز آلوده‌ای نداشتند، در حالی که در سال‌های قبل به طور متوسط بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ روز در سال هوای آلوده داشتند. البته درست است که طبیعت، باد و باران نیز به این اتفاق در استان فارس کمک کرده باشد، اما اینگونه نیست که همه عوامل مؤثر بر وضعیت محیط زیست، خارج از اختیار و کنترل ما باشند، بلکه یکسری از این مسایل نیز از سوی ما قابل کنترل و مدیریت است و باید با مدیریت مناسب بر آنها حداقل بخشی از مشکلات زندگی مردم را حل و فصل کنیم تا زندگی راحت‌تری داشته باشند.

 

روحانی با اشاره به اینکه معتقدم اجرای پروژه‌های بزرگ و مهم در شهرهای بزرگ باید با رأی و نظر مردم، اجرا شود، اظهارداشت: درست است که مسایل عادی و معمولی به طور معمول براساس قوانین و مقررات موجود اداره می‌شوند اما اینکه اجرای مشکل ترافیک در یک شهر، از طریق ساخت پل و بزرگراه باشد یا ساخت مترو، بهتر است با رأی و نظر مردم، تعیین شود.

 

رییس‌ جمهور تصریح کرد: با نظر مردم و مدیریت یکپارچه و هم‌افزایی دستگاه‌ها بهتر و راحت‌تر می‌توانیم شهرهای بزرگ را اداره کرده و اهداف توسعه بلندمدت شهرها را محقق کنیم و درآمد لازم را برای مردم ایجاد کرده، فاصله طبقاتی را در شهرها کم کنیم و حاشیه نشینی را از بین ببریم.

 

روحانی خاطر نشان کرد: تسهیل امکان استفاده از فناوری‌های نو و استفاده از آنها در اداره شهرها و در یک کلام، ایجاد شهرهای هوشمند و الکترونیک یکی از وظایف و رسالت‌های مهم همه ماست. امروز در تهران و شهرهای بزرگ، شاهد هستیم که استفاده از فناوری‌های نوین و فضاهای مجازی، چقدر در خرید مردم، رفت و آمد آنها و حمل و نقل شهری، تأثیر مثبت داشته است.

 

رییس‌ جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به در پیش بودن انتخابات شوراها و با ابراز خوشحالی از اینکه، اداره‌کنندگان شهرها و روستاهای کشورمان در شوراها از سوی مردم برگزیده می‌شوند، گفت: آراء مردم در انتخاب آعضای شوراها، می‌تواند تأثیر چشم‌گیری در نحوه اداره شهرها و اعمال نظرات آنها در این رابطه از طریق نمایندگانشان داشته باشد.

 

روحانی در بخش پایانی سخنانش با تأکید بر لزوم برقراری ارتباط نزدیک‌تر بین شهرهای کشورهای مختلف با شهرهای کشورمان، اظهار داشت: باید از تجربیات یکدیگر برای اداره شرایط نوین شهرهای، خودمان و توسعه گردشگری میان این شهرها، استفاده کنیم. مردم ما می‌توانند با سفر به شهرهای بزرگ دیگر کشورها تجربیات جدید زیادی بیاموزند و مردم شهرهای دیگر کشورها نیز می‌توانند با سفر به شهرهای ایران از جمله همین شهر قزوین از آثار باستانی و زیبایی‌های این شهر و زیبایی‌های چشمگیری که طبیعت در اطراف این شهر و دیگر شهرها و استان‌های ایران ایجاد کرده است، بهره ببرند و این تعاملات می‌تواند بستری برای تبادل فرهنگی و تجاری و افزایش رفاه و آسایش مردم، باشد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.