| کد خبر: 128046 |

تهران نا امن

تین‌نیوز| تهران برای زندگی امن نیست. چندین برابر بیش از ظرفیت این کلانشهر، ساختمان‌های بلندمرتبه‌ای وجود دارد که قدیمی، بلندمرتبه و غیرقابل اتکا هستند.

 

به گزارش روزنامه شهروند، رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به حادثه ساختمان پلاسکو، مهمترین مشکل و چالش شهرهای ‌کنونی درکلانشهرها و تهران را نبود تناسب ارتفاع طبقات ساختمان‌ها با عرض معابر عنوان کرد.

 

«محمد شکرچی‌زاده» گفت: فاجعه پلاسکو یک فاجعه ملی بود که در زمستان‌ سال ١٣٩٥ رخ داد و همه را اندوهگین کرد و باید گزارش ملی و جامعی ازحادثه ساختمان‌ پلاسکو برای نسل‌های آتی تدوین شود.

 

به گفته او، حادثه ساختمان پلاسکو برای متخصصان با درد بیشتری همراه بود، زیرا براساس مسئولیت و وظیفه تکنیکی و مهندسی خود متوجه شدند شهر تهران یک شهر ناایمن است و به موضوع ایمنی درشهرها باید به صورت جدی‌ پرداخته شود.

 

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بیان کرد: براساس آماری که معاونت معماری و شهرسازی وزارت راه‌وشهرسازی ارایه کرده، تعداد ٢٣١ ساختمان ١٢ طبقه به بالا درشهر تهران وجود دارد که مشخصاتی از آنها نیست و از این تعداد ١٣ ساختمان قدیمی است.

 

شکرچی‌زاده یادآور شد: تا قبل از انقلاب، تعداد ساختمان‌های بلند مرتبه درشهر تهران، ٣٤ ساختمان بود. در سال‌های جنگ و پس از انقلاب ٣ ساختمان ساخته شد، در دهه١٣٧٠ تعداد ٢٢٥ ساختمان بلندمرتبه، دهه١٣٨٠ تعداد ٢١٦ و دهه١٣٩٠ نیز ٢٦٧ ساختمان بلندمرتبه درکلانشهر تهران ساخته شد.

 

شکرچی‌زاده با اشاره به این‌که نیمی ازساختمان‌های بلندمرتبه تهران از اواسط دهه١٣٨٠ به بعد ساخته شده است، افزود: براساس گزارش معاونت معماری و شهرسازی، ‌سال ١٣٨٦ شورایعالی شهرسازی و معماری ایران، شهرداری را مکلف کرد تا ضوابط بلندمرتبه‌سازی را با تأکید بر ایمنی ارایه کند تا براساس آن ضوابط محل قرارگیری ساختمان‌های بلندمرتبه و مشخصاتی که باید داشته باشند، نوعا درمقررات ملی و کنترل ساختمان پیش‌بینی نشده بود، آماده شود اما این کار هرگز انجام نشد.

 

او ادامه داد: تا سال‌های ١٣٩٢ و ١٣٩٣ برای ضابطه‌مندی مقررات معماری و شهرسازی جدیت بیشتری شد و در دولت یازدهم، دادن مجوزهای ساختمان بلندمرتبه تقریبا متوقف شد و پروژه‌هایی که از قبل مانده بودند، دراین مدت ساخته شدند که سعی شد ضابطه‌های معماری و شهرسازی درآنها رعایت شود.

 

شکرچی‌زاده با بیان این‌که آنچه از دهه١٣٨٠ مورد تأکید وزارت راه‌وشهرسازی بود، ساخت‌وساز با تأکید بر ایمنی ساختمان‌ها بود، گفت: ازتعداد ساختمان‌های بلندمرتبه بیش از ١٢ طبقه درتهران، تعداد قابل ‌توجهی (٢٧٥ ساختمان) درمعابر ٦ تا ١٢متری قرار دارد.

 

به گفته این مقام مسئول، همچنین ٢٩١ ساختمان نیز درمعابر ١٢ تا ٢٠متری، ٣١٦ ساختمان درمعابر ٢٠ تا ٣٠متری و ٩٤ ساختمان درمعابر بیش از ٣٥متری ساخته شده‌اند، لذا این آمار نشان می‌دهد اگر درمعابر کوچک، حادثه‌ای همچون حادثه ساختمان پلاسکو رخ دهد، امکان دسترسی، اطفای حریق و تأمین ایمنی بسیار ضعیف خواهد بود.شکرچی‌زاده گفت: درجلسات اخیر شورای تدوین مقررات، براین نکته تأکید کردیم که واقعا مبحث ٢٢ مقررات ملی و کنترل ساختمان باید این ظرفیت را ایجاد کند که ایمنی ساختمان‌ها در آن دیده شود و مورد تأکید قرار بگیرد، زیرا که حوادثی همچون حادثه پلاسکو همچنان محتمل است.

 

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: اگر به سابقه تهران نگاه شود، در ١٠٠‌سال گذشته جمعیت کشور ٨ برابر شده، درحالی ‌که جمعیت شهرتهران، ٥٠برابر شده و بارگذاری عظیمی درتهران اتفاق افتاده است.

برای نخستین‌بار درکشور نشست بررسی علمی و فنی برای یک حادثه برگزار شد

 

او همچنین با اشاره به دستور رئیس‌جمهوری برای تشکیل کمیته ویژه بررسی حادثه ساختمان پلاسکو در راستای تحقق معاهده شهروندی، به بررسی کاملا علمی حادثه براساس دستور رئیس دولت یازدهم تأکید کرد و گفت: گزارشی که به رئیس‌جمهوری ارایه شد، نشان داد که نوع نگاه، یک نگاه کاملا علمی و نگاه به کاهش خطرپذیری برای افزایش ایمنی شهروندان است و مرکز به لحاظ موقعیت علمی که دارد، این مهم را در دستور کار قرار داد تا تعمیق بیشتری را برای یافته‌های این کمیته ویژه پیش‌بینی کند.

 

شکرچی‌زاده یادآور شد: علاوه بر بحث سازه و آتش، مباحث حقوقی، مدیریت بحران، بیمه و مباحث اجتماعی از دیگر مباحث نشست آتی درمورد حادثه ساختمان پلاسکو است تا مجموعه نشست‌های فوق، تعمیق بیشتری را درجامعه تخصصی و علمی ایجاد کند.

 

او گفت: نشست بررسی علمی و فنی حادثه ساختمان پلاسکو برای نخستین‌بار است که برای یک حادثه ملی درکشور اتفاق می‌افتد و امیدواریم این روند به صورت رویه‌ای متداول شود تا برای تمامی حوادث تاثیرگذاری که درکشور رخ می‌دهد، گزارش ملی تهیه شود و نکات عبرت‌آموز آن نیز در آموزش‌های مناسب به نسل‌های بعدی منتقل و راهکارهای پیشگیرانه برای تکرار آنها اتخاذ شود.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.