◄ عواقب رشد بیرویه شرکتهای هواپیمایی!
تیننیوز| حدود 40 سال تحریم شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» شرایطی را به وجود آورد تا ایرلاینهای تازه نفس و جدید از فرصت پیش آمده استفاده کرده و پا به عرصهی صنعت هوایی بگذارند.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، نیاز شدید کشور به حملونقل هوایی موجب شد که در تاسیس ایرلاینهای جدید سختگیری چندانی صورت نگیرد در همین راستا تقریباً همهی این شرکتهای خصوصی و نیمهخصوصی جدید با چند هواپیمای نسبتاً قدیمی و امکانات، سرمایه مختصر و عمدتاً تسهیلات بانکی آغاز به کار کردند. اما اکنون صدای غرش ناوگان جدید هما میرود تا دوباره شرایط بازار را دستخوش تغییرات بسیاری کند.
چندی پیش شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» موفق به عقد قرارداد خرید حدود 200 فروند هواپیما شد که انتظار میرود در مدت 10 سال آینده، میانگین سنی ناوگان هما به کمتر از 5 سال کاهش پیدا کند...
پس از انتشار این خبر در پایگاه خبری – تحلیلی صنعت حملونقل، تیننیوز؛ کاربران نظرات و پیامهایی ارسال کردند که بخشی از آنها را در ادامه میخوانید.
یک کابر در پیام خود عنوان کرده است: نگاهی به تجربه صنعت هواپیمایی در سایر كشورهای همسایه و مشابه و مدیریت الگوپذیری نشان میدهد رشد بیرویه شركتهای هواپیمایی آنهم با الزامات سهل و ساده، نتایج مشابه در پی دارد.
این کابر در ادامه نوشته است: كشور تركیه با رشد صنعت توریسم نیاز به رونق خطوط هوایی پیدا کرد و در ابتدا با تسهیل صدور مجوز به خطوط هواپیمایی منجر به راهاندازی شمار زیادی شركت شد و ارائه خدمات به مسافران تنزل یافت و شركتها بهدلیل عدم توانایى در کنترل دخل و خرج با كاهش درآمد مواجه شده و مجبور به كاهش خدمات و در نهایت با ورشكسته شدند و خسارت زیادی به بانكها و شركتهای خدمات فرودگاهی و پرسنل خود وارد آوردند (fly Air Saga Air Alfa Air,...)و با تصمیم دولت به افزایش ناوگان تركیش، ضربه نهائی به شركتهای فاقد استراژی و ضعیف وارد شد.
وی افزوده است: در كشورهای عربی همسایه شرایط راهاندازی شركت هواپیمایی از ابتدا سختگیرانه و منطقی است و مانع از بههدررفتن سرمایهها میشود. در كنار شركت هواپیمایی ملی تنها یك با دو خطوط شخصی مجوز پیدا كردند low cost carri و یك شركت باری.
این کابر در ادامه پیام خود تاکید کرده است: بهنظر در ایران اشتباه نهادهای مسئول در صدور مجوز با الزمات نهچندان سخت باعث بروز مشكلات عدیده برای این صنعت شده و سرمایهگذاران با عدم شناخت و سرمایه اندك موجبات نارضایتی مشتریان و در نهایت معضلات بزرگ برای سازمان هواپیمایی را فراهمساختهاند.
وی خاطرنشان کرده است: راه حل؛ توقف صدور مجوز و سخت کردن شرایط است که موجب ادغام شركتهای ضعیف و تبدیل آنها به یك شركت قویتر میشود.
کابر دیگری نیز در پیام خود آورده است: دولت باید از ایرلاینهای خصوصی هم حمایت کند و به اندازه ارزش داراییهای ایرلاینها، به آنها وام با بهره کم با چند سال استراحت داده شود! حتی اگر آن ایرلاینها بدهکار باشند!
این کابر تاکید کرده است: بدین ترتیب ایرلاینهای دیگر هم سرمایه خواهند داشت تا با فاینانس، هواپیماهای جوان (نه الزاما نو) خریداری کنند.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.