بازدید سایت : ۷۴۴۴۳
| کد خبر ۳۰۰۶۸۳
کپی شد

نخستین پرواز آزمایشی هواپیمای دوزیست در گیلان

با انجام نخستین پرواز آزمایشی هواپیمای دوزیست در استان گیلان، ایران وارد مرحله ای تازه از حمل و نقل هوایی شد؛ حرکتی که می تواند پیوند بنادر، جزایر و مناطق ساحلی را تقویت کرده و چشم انداز جدیدی برای جابه جایی مسافر و کالا در کشور ترسیم کند.

نخستین پرواز آزمایشی هواپیمای دوزیست در گیلان
تین نیوز |

فرودگاه سردارجنگل رشت جایی است که نخستین هواپیمای دوزیست ایرانی با حضور رئیس سازمان هواپیمایی کشوری حسین پورفرزانه و جمعی از مسئولان استانی، آماده ی پروازی شد که می تواند آینده ی حمل ونقل ساحلی ایران را متحول کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، این هواپیما که توانایی نشست و برخاست همزمان روی آب و خشکی (هواپیمای دوزیست) را دارد، پس از پرواز از رشت، مسیر خود را به سمت بندرانزلی و زیباکنار ادامه داد تا توانایی هایش را به نمایش بگذارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی حسین پورفرزانه در این آیین با بیان این که امروز یکی از مسائل عمده کشور، افزایش تعداد ناوگان هوایی است، گفت: پروازهای منطقه ای، پرواز با هواپیماهای باریک پیکر و پهن پیکر از سوی ناوگان هوایی کشورمان انجام می شود و در این بین، پروازهای منطقه ای و پروازهایی با صندلی کم به منزله مویرگ های یک بدن هستند.

در کشوری با بیش از ۲۷۰۰ کیلومتر خط ساحلی در شمال و جنوب، استفاده از هواپیماهای آب نشین یک فرصت طلایی به شمار می رود. این پرنده های کوچک که ظرفیت جابه جایی کمتر از ۱۹ مسافر را دارند، می توانند همانند رگ های حیاتی، ارتباط میان بنادر و جزایر را برقرار کنند و پاسخگوی نیازهای مناطق دورافتاده و صعب العبور باشند.

به طور مثال، امکان جابه جایی بین جاسک و چابهار، جاسک و بندرعباس، بندرعباس و قشم، یا گناوه و خارک وجود دارد و همچنین در بسیاری دیگر از نقاط کشور شرایط مناسبی برای استفاده از هواپیمای آب نشین برای خدمت رسانی در آن ها وجود دارد.هواپیماهای دوزیست، ترکیبی از ویژگی های هواپیما و قایق را در خود دارند؛ باید روی آب همانند یک قایق پایدار باشند و در هوا مثل یک پرنده سبک بال پرواز کنند.

این طراحی خاص باعث شده تا چنین هواپیماهایی در جهان به ویژه در آمریکا، محبوبیت زیادی پیدا کنند. حالا ایران هم با بومی سازی این فناوری، گام بلندی در مسیر توسعه حمل ونقل هوایی برداشته است.

سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده که آماده همکاری با سرمایه گذاران برای توسعه ناوگان هواپیماهای آب نشین است. تسهیل صدور مجوز، تجهیز ایستگاه ها و ترمینال های ساحلی و معرفی به بانک ها برای دریافت تسهیلات، بخشی از حمایت هایی است که این سازمان برای رونق این صنعت نوپا در نظر گرفته است.

پورفرزانه با اشاره به اثرگذاری سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی در توسعه ارکان صنعت هوانوردی، عنوان کرد که از همه سرمایه گذاران دعوت می کنم برای جابه جایی مسافر و بار در سواحل کشور وارد این حوزه شوند.وی تاکید کرد: همچنین، امکان خرید این هواپیماها در سطح بین المللی فراهم است و می توان با مشارکت سرمایه گذاران، آن ها را وارد ناوگان کرد.با این تحول، نه فقط جابه جایی مسافر و کالا میان بنادر کشور سرعت می گیرد، بلکه فرصت های تازه ای برای گردشگری، امداد و نجات و حتی اطفای حریق در مناطق ساحلی و جزیره ای فراهم می شود. به نظر می رسد آسمان و دریا در ایران بیش از هر زمان دیگری به هم نزدیک شده اند.

به گفته مهدی باقری، کارشناس حمل ونقل و ترانزیت، وظیفه سازمان هواپیمایی کشوری این است که تسهیل گری در صدور مجوزها، تأمین ایستگاه ها و آماده سازی ترمینال های مناسب در بندرگاه ها را انجام دهد تا امکان پروازهای منظم بین بنادر با مشارکت بخش غیردولتی فراهم شود. در واقع، این سازمان باید بسترسازی مناسبی برای حضور بخش خصوصی ایجاد کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.