| کد خبر: 209995 |

چند سال قبل قصد داشتند از تردد کامیون‌ها با سپر بلند جلوگیری کنند که این طرح از همان اول محکوم به شکست بود چون نمی‌توان یک شبه تعداد زیادی ناوگان باری را از رده خارج کرد به همین دلیل موضوع مسکوت ماند و خسارات ناشی از این نوع تصادفات ادامه پیدا کرد

تین نیوز

 ویدئوی پیوست مربوط به تست تصادف خودروها با تریلرها  است و تاثیر قابل ملاحظه‌ای که تقویت گارد عقب در جلوگیری از صدمه شدید به خودرو دارد را نشان می‌دهد.

به گزارش تین نیوز، سعید قصابیان کارشناس حمل و نقل به دنبال انتشار این فیلم در باشگاه متخصصان تین نیوز، در این مورد گفت: برخورد خودروهای سنگین از جلو با سواری نیز ایمن نیست. سپر بنزهای خاور آن‌قدر بلند هستند که در هنگام تصادف رو در رو، خودروی سواری به زیر خاور کشیده می‌شود که با اصلاح کوچکی در سپر خاور و نصب حفاظ می‌توان مانع این امر شد.

وی افزود: چند سال قبل قصد داشتند از تردد کامیون‌ها با سپر بلند جلوگیری کنند که این طرح از همان اول محکوم به شکست بود چون نمی‌توان یک شبه تعداد زیادی ناوگان باری را از رده خارج کرد به همین دلیل موضوع مسکوت ماند و خسارات ناشی از این نوع تصادفات ادامه پیدا کرد البته همان موقع هم می‌شد به اصلاح سپر خاور و بقیه کامیو‌ن‌های مشابه، از شدت تلفات کم کرد.

این کارشناس حمل و نقل با تاکید بر این‌که اصلاح این مشکل باید در خط تولید انجام شود، افزود: اصلاح خط تولید از روانه شدن خاور بیشتر به جاده‌ها جلوگیری می‌کند (اقدام پیشگیرانه) و اصلاح سپر، خاورهای در حال کار را ایمن خواهد کرد (اقدام اصلاحی).

قصابیان با تاکید بر این‌که، در مورد سپر عقب، به‌جای تولید کنندگان کامیون با سازندگان تریلر طرف هستیم، عنوان کرد: برای اصلاح سپر عقب باید سراغ تریلر سازها رفت که تعدادشان کم نیست و در کشور پراکنده هستند و برخی الزامات فنی را برای آنها تعریف و بر آنها نظارت کرد.

او افزود: یادآوری می‌کنم مشکل بالا بودن سپر در طراحی‌های جدید وجود ندارد و کامیون‌هایی که جدیداً در دنیا تولید می‌شوند همگی سپر ایمن دارند لذا با کامیون‌های جدید و وارداتی مشکل نداریم و اصلاح سپر چه در خط تولید و چه در کامیون‌های در حال کار مربوط به کامیون‌های طرح قدیم است.

به گزارش تین نیوز، قصابیان عنوان کرد:  برنامه اصلاح نیز می‌تواند به‌شکل زیر باشد:

۱)طراحی سپر جدید برای خاور و دیگر کامیون‌های مشابه

۲) الزام تولید کنندگان کامیون به رعایت سپر جدید با نظارت وزارت صمت

۳) انتقال طرح جدید به تعدادی کارگاه‌های فنی و دادن مجوز به تعدادی از آنها برای اصلاح سپر کامیون‌های موجود( وزارت صمت)

۴) الزام کامیونداران به تعویض سپر در مهلت معین با هماهنگی اتحادیه صنفی و با نظارت پلیس

۵) بازرسی فنی سپرهای تعویض شده قبل از ورود به سیر ( وزارت صمت)

۶) کنترل اثر بخشی سپرهای جدید و اصلاح مجدد طرح در صورت لزوم

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • آرش 0 0

    موضوع سپر بلند بنزهای ده تن و ده چرخ به یک اشتباه مضحک دهه ۱۳۴۰ برمیگردد.

    بر اساس شواهد و مطالعه سایتهای مرسدس بنز آلمان کامیون بنز دماغدار واگن هود که در دهه ۱۹۶۰ در آلمان تولید میشده با سپر گارد دار و چرخ ۲۰ بوده است. در ۱۳۴۶ که در ایران مونتاژ و تولید آن شروع میشود با کاربرد چرخ ۲۴ ارتفاعش افزایش یافته و گارد نیز حذف میشود.
    حال جناب قصابیان و کارشناسان محترم! آیا میتوان تاوان خطای پنجاه ساله خودروساز را بگردن راننده انداخت و آتو بدست پلیسراه داد برای جریمه بیشتر؟
    همه جای دنیا اصلاح طرح از خودروساز شروع میشود. اینجا هم باید جلوی خطا را از سرچشمه گرفت. نه اینکه کاسبی برای پلیسراه و آهنگرها راه بیندازیم . از فردا بگویند دوتا لوله زیر سپر یک میلیون تومن . پلیسراه هم : سپرت بلنده صد تومن ، یدونه لاستیک صاف داشته هشتاد ، شیشه ات خط داره ۱۰۰ جمعا میکنه بعبارت ۴۰۰

  • عبدالله خانعلی ، رییس هیات مدیره انجمن رانندگان کامیون های یخچال دار استان تهران 0 0

    با سلام ،
    با تشکر از جناب آقای قصابیان از اینکه به حمل و نقل خصوصاَ آسیب شناسی تصادفات توجه نشان داده و پرداخته اند ،
    ولی با عرض پوزش چند نکته را عرض می کنم
    ، ظاهراَ کسانی که به شما اطلاعات داده اند یا اطلاعات شان کامل نبوده یا در جابجایی اطلاعات و نقل قول اشتباهاتی صورت گرفته است ،
    با اجازه شما به اصلاح آنها می پردازم ،
    در متن مقاله اشاره به کامیون های بنز خاور فرموده بودید ، این دسته از کامیون های نسل قدیم ، در درجه اول متعلق به قبل از انقلاب و بعضاَ متعلق به دوره جنگ جهانی دوم هستند که خط تولید آنها در زمان رژیم گذشته وارد ایران شده است و با کمی تغییرات در ظاهر به این شکل در آمده اند ، که نمونه های قبلی وارداتی از کیفیت بالاتری برخوردار بودند ، فکر نمی کنم در حال حاضر در کشور دیگری تولید شود ، به هیچ وجه کامیون امروز و قابل استفاده در جاده ها و ترافیک امروزی نیستند ،
    از لحاظ حفظ محیط زیست و آلایندگی هم نه تنها هیچ یورویی ندارند ، بلکه هیچ استانداردی ندارند ، ولی از آنجا که این کامیون ها مانند پیکان و پراید و پژو بومی شده اند و سود بسیار بالایی برای سازندگان آنها دارند ،
    مردم و جامعه ایرانی هم خصوصاَ جامعه رانندگان سنتی است و فاصله گیری از سنت برایش بسیار مشکل است ،
    از طرفی بدلیل در آمد اندک حمل و نقل و هزینه بالای نگهداری و تعمیرات ناوگان جدید اقدام به خرید این ناوگان ساده و کم هزینه تر و بومی می نمایند ، از طرف دیگر هم تحریم ها بهانه بسیار خوبی بدست مسئولان دولتی خصوصاَ ایران خودرو داده است ، تا همین خودرو های قدیمی و از رده خارج شده را به قیمت کامیون های روز اروپایی با استاندارد های یورو 6 به رانندگان سنت گرای ایرانی می فروشند ،
    البته برای اصلاح ساختار سپر جلو و عقب کامیون با طراحی و اندک هزینه ، امکان رفع مشکل تصادفات ، جلوگیری از بروز خسارات و همخوانی با ناوگان روز را دارند،
    اما اصل موضوع که در فیلم به آن اشاره شده بود ، آن وسیله قسمت عقب یک تریلی بود ، شما فرموده بودید برای قسمت عقب این ناوگان باید از سازندگان تریلر کمک گرفت ، باید خدمت حضرتعالی عرض کنم ، این ناوگان خاور از ظرفیت بار 5 شروع شده و با ظرفیت بار حد اکثر 10 الی 15 تن تمام می شوند ، بارگیر این ناوگان بر خلاف تریلر ثابت هستند و بر روی ساستی کامیون سوار می شوند ،
    بیشترین نوع ناوگان خاور که معمولا در جاده ها تردد می کنند ، اصطلاحاَ دو محور یا تک با مجوز بارگیری 10 تن و وزن نا خالص 19 تن و سه محور یا جفت با مجوز بارگیری 15 تن و وزن ناخالص 26 تن می باشند ، که بستگی به وزن کامیون خالی دارد ، پس تریلر نامیده نمی شوند ،
    حال اصل مطلب اگر جان ، مال و خسارات ، فوتی ها ، مصدومیت ها ، نقص عضو ها و گرفتاری مردم برای مسئولان و کارخانه سازنده این خاورها ( ایران خودرو ) اهمیت داشته باشد ، باید در همان کارخانه و در خط تولید تمهداتی اندیشیده شود تا قبل از تحویل کامیون به خریدار این سپرهای محافظتی به صورت کارشناسی ، استاندارد ، ایمن و متحد الشکل بر روی آنها نصب شود ، چرا که سپر محافظتی باید بر روی شاستی کامیون نصب شود نه بر روی اتاق بار که خریدار انجام دهد ،
    خریداران این محصولات معمولاَ رانندگانی هستند که بدلیل گرفتاری ، سطح پایین معلومات و آگاهی از قوانین توجهی به این مسائل و ایمنی جان سایرین ندارند ،
    بر فرض اینکه خریداری هم بخواهد به موضوع امنیت دیگران اهمیت بدهد ، از آنجا که الگوی خاصی ندارد هر راننده با توجه به سلیقه شخصی به آهنگری در شهر و محله خود مراجعه و طرح مورد نظر خود را اجرا خواهد کرد که این امر از نطر زیبایی جلوه خوشایندی نخواهد داشت ،
    در پایان از حضرتعالی و مجموعه وزارت راه و سازمان راهداری خواهشمند است ایران خودرو را مجاب فرمایید قبل از تحویل کامیون به خریدار موارد ایمنی مورد نطر را بر روی کامیون اعمال فرمایند ، با تشکر ،

    • سعید قصابیان 0 0

      جناب آقای خانعلی با سلام و احترام
      با تشکر از شما که فرمایشاتتان همه در جهت تکمیل عرایض بنده هست.
      همانطور که فرموده اید این دسته از کامیون های نسل قدیم ، متعلق به قبل از انقلاب هستند که خط تولید آنها در زمان رژیم گذشته وارد ایران شده است و با کمی تغییرات به این شکل در آمده اند . قطعا اینها در حال حاضر در کشور دیگری تولید نمیشوند و عملا تولید آنها منسوخ و ممنوع شده است و به هیچ وجه کامیون روزنیستند، از لحاظ زیست محیطی استاندارد نیستند و متاسفانه بومی شده اند فقط بخاطر اینکه سود بسیار بالایی برای سازندگانشان دارند.
      درست اشاره کرده اید که مردم و جامعه ایرانی هم خصوصاَ جامعه رانندگان، سنتی است و فاصله گیری از سنت برایش بسیار مشکل است.دلیل گرایش به خرید این کامیون ها را هم بدرستی اشاره کرده اید که بدلیل در آمد اندک حمل و نقل و هزینه بالای نگهداری و تعمیرات ناوگان جدید ، عده ای اقدام به خرید این ناوگان ساده و کم هزینه تر و بومی می نمایند و تحریم ها بهانه بسیار خوبی بدست ایران خودرو داده است ، تا همین خودرو های قدیمی و از رده خارج شده را به قیمت کامیون های روز اروپایی به رانندگان ایرانی بفروشند.همانطور که اشاره کرده اید برای اصلاح ساختار سپر جلو و عقب کامیون با طراحی و اندک هزینه ، امکان رفع مشکل تصادفات ، جلوگیری از بروز خسارات و همخوانی با ناوگان روز را دارند. اینها همه در تکمیل عرایض بنده بود.
      به حضور انورتان عرض میکنم که فیلمی که در گروه تخصصی منتشر شد در مورد سپر عقب تریلر ها بود و متوجه هستم که معمولا به پشت بنز خاور تریلر وصل نمیکنند.اما بنده بحث را به سپر جلو توسعه دادم بعلت اینکه الان خسارات ناشی از بلند بودن سپر جلو بیش از خسارت تصادف با پشت تریلر است.
      عرض بنده هم همین بود که اصلاح را باید از کارخانه و خط تولید شروع کرد و بقول جناب آرش باید جلوی خطا را از سرچشمه گرفت و بقول شما باید در همان کارخانه و در خط تولید تمهیداتی اندیشیده شود تا قبل از تحویل کامیون به خریدار این سپرهای محافظتی به صورت استاندارد ، ایمن و متحد الشکل بر روی کامیون نصب شود و نباید از خریدار کامیون انتظارانجام چنین اصلاحی را داشت. فکر میکنم وظیفه ی وزارت صمت است که تولید کننده ( ایران خودرو ) را مجاب کند قبل از تحویل کامیون به خریدار موارد ایمنی مورد نظر را بر روی کامیون اعمال نماید.
      اما واقعیت آنست که تعداد زیادی کامیون و تریلر هم هستند که در سنوات پیش از کارخانه بیرون آمده و هم اکنون در جاده ها روان هستند و حادثه های مرتبط با آنها تداوم دارند و باید به حال آنها هم فکری کرد.
      پیشنهادی که عرض کردم هم خط تولید را شامل میشود هم جاده ها را ، هم بنز خاور را شامل میشود و هم دیگر کامیون ها با سپر بلند را، هم سپر جلو را شامل میشود هم سپر عقب (تریلر) را.
      موفق و پیروز باشید.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین