| کد خبر: 118987 |

حذف دلالان خارجی و داخلی از قراردادهای دریایی

هفته‌نامه حمل ونقل|

حمل‌و‌نقل

: هفته گذشته هفته پرکاری برای فعالان بخش حمل‌و‌نقلی کشور بود. بازدیدها و برنامه‌ها و افتتاحیه‌های مختلف موجب شد تا بخش دریایی در این هفته شاهد حضور و اظهار نظر مختلف مسئولان دولتی قرار گیرد از برگزاری همایش دریایی گرفته تا بازدید معاون اول رئیس جمهور از مکران و بازدید رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از جزیره هرمز همه موجب شدند تا بخش حمل‌و‌نقلی هفته پرکاری را پشت سر بگذارد.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تمایل داریم با سیاست برد-برد زمینه توسعه کشور و منطقه را فراهم کند، اظهار داشت: «باور داریم امنیت منطقه وقتی تأمین می‌شود که هم ایران توسعه پیدا کند و هم تمام کشورهای منطقه. به همین خاطر تمام مخاطرات مذاکرات برجام را پذیرفتیم و سرافرازیم که مذاکرات برجام با موفقیت به سرانجام رسید.
 
از ابتدا در پی تکمیل شبکه ریلی آسیا بودیم، این چشم‌انداز دور از دسترس نیست، فکر می‌کنم فاصله بندر لاذقیه از مرز ما از آذربایجان کمتر از ۵۰۰ کیلومتر است و امکان اتصال ریلی ما به این بندر، عراق و از آنجا به اردن کار بسیار ساده‌ای است.

یک ایستگاه ریلی در آستارای ایران ایجاد کرده‌ایم که طی چندماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد و همچنین راه‌آهن قزوین-رشت-آستارا به نیمه رسیده است. در حال اتصال ریلی به ترکیه هستیم و از اینچه برون به سرخس متصل شده‌ایم. همچنین در حال توسعه و اتصال شبکه بزگراهی و آزادراهی ایران به شبکه‌های آسیایی هستیم.
 
وقتی درباره دریا صحبت می‌کنیم، شبکه‌های ریلی و جاده‌ای را می‌تواند دسترسی به دریا را برای کشورهای آسیای میانه هموار کند.» وی با بیان این‌که علاوه بر زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل به زیرساخت بانکی، تجار و... داریم تا بتوانیم از زیرساخت‌ها حداکثر بهره‌برداری را داشته باشیم، اظهار کرد: «سه روز پیش اولین محموله‌های تجهیز بندر چابهار با ورود جعبه‌افزارهای بندری به صورت رسمی از آلمان خریداری شده وارد کشور شد.

  تمام پول این خرید از مبادی قانونی پرداخت شده است، هزینه مبادله در کشور کاهش یافته و دیگر نیازی به دلالان نداریم و می‌توانیم چهره به چهره مذاکره کنیم. این شاه کلید اصلی است که لازم است آن را دوباره بیان کرد.» وی با تأکید بر این‌که شاهد ورود مشتاقانه سرمایه‌گذاران در حوزه ریلی و دریایی هستیم، تصریح کرد: « به‌زودی فاز ۳ سرمایه‌گذاری در بندر شهید رجایی اعلام می‌شود.»
 
موانع تحریم دریایی رفع شد
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی گفت: « نخستین محموله تجهیز بندر چابهار که از آلمان به طور رسمی خریداری شده بود و هزینه آن از طریق مجرای رسمی بانکی مبادله شده بود وارد چابهار شد. ورود این محموله به معنای شکسته شدن موانع تحریم است.

ایران دیگر به صورت چهره به چهره مبادله اقتصادی و تجاری می‌کند و هزینه مبادله در ایران کاهش یافته است که این یک شاه‌کلید است. ۱۷ خط کشتیرانی برنامه روتین برای ورود به بنادر ایران دارند. اکنون علاوه بر حمل‌ونقل باری در بنادر خط مسافری بین چابهار و مسقط در عمان دایر شده و مشتریان آن رو به فزونی است. اکنون شاهد ورود سرمایه‌گذارانی برای مشارکت در پروژه‌های بندری هستیم. برای طرح توسعه فاز دوم و سوم بندر شهید رجایی تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران خارجی اعلام آمادگی کردند.»
 
 امتیاز ویژه بندری برای خارجی‌ها
محمد سعیدنژاد معاون وزیر راه از ورود ۴ فروند هواپیما تا پایان سال به کشور خبر داد و با اشاره به امضای قرارداد تأمین جرثقیل‌های کانتینری برای بندر شهید رجایی، گفت: «در مناقصه فاز ۲ و ۳ بندر شهید رجایی امتیاز ویژه‌ای برای خارجی‌ها در نظر گرفته‌ایم. برنامه ششم توسعه در مجلس تصویب شده و مراحل نهایی را برای ابلاغ می‌گذراند، یکی از محورهای مهم این برنامه که مورد توجه قرار گرفته، حمل‌و‌نقل است. توجه به این مقوله در مقایسه با سایر برنامه‌ها از اهمیت و شفافیت بسیاری برخوردار است.
 
برای تأمین جرثقیل‌های کانتینری در بندر شهید رجایی قراردادها امضا شده است، خریدهای ما معادل خریدهای ۳۰ سال قبل است که این نشان می‌دهد سیاست کشور توسعه بنادر است.» وی با اشاره به اصلاح ساختار در توسعه حمل ونقل افزود: «این نگاه با مشارکت بخش خصوصی است البته طی سال‌های اخیر در حوزه دریا با این دید پیش رفته‌ایم. از‌سوی‌دیگر مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی نیزدر دستور کار قرار دارد. در مناقصه فاز ۲ و ۳ بندر شهید رجایی نیز برای حضور شرکت‌های خارجی امتیاز ویژه‌ای قائل شده‌ایم که اگر بتوانند این امتیاز را داشته باشند در اولویت قرار می‌گیرند.

لینک خبر

 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.