| کد خبر: 188150 |

◄ چالش‌های صنعت هوایی از دیدگاه مرکز پژوهش‌ها: قیمت‌گذاری، انحصار و بهره‌وری پایین

سرمایه‌گذاری و تشویق سرمایه‌گذاران به میزان اثربخشی سرمایه و سودآوری در صنعت هوایی بستگی دارد که همه این موارد در گرو میزان بهره‌وری و کارایی در حمل‌ونقل هوایی کشور است.

تین نیوز

مرکز پژوهش های مجلس در یک بررسی، 9 چالش برای بخش حمل ونقل هوایی ارائه کرده است. ایمنی، بالا بودن عمر ناوگان، تقاضا، کارایی و بهره وری، خصوصی سازی، قیمت گذاری، کیفیت خدمات، مدیریت و برنامه ریزی و در نهایت سرمایه گذاری مشکلاتی است که از دیدگاه بازوی پزوهشی مجلس مورد توجه قرار گرفته ؛ اما موضوع «مدیریت و برنامه ریزی» به عنوان دو مشکل بزرگ این صنعت تاکید شده است.

 

ایمنی و خطای انسانی

به گزارش تین نیوز به نقل از هفته نامه حمل و نقل، مرکز پژوهش های مجلس عنوان کرده که نزدیک به 70 درصد از سوانح هوایی به دلیل خطای انسانی، حدود 20 درصد به دلایل فنی و مابقی به دلایلی ازجمله شرایط آب و هوایی، خرابکاری و ... رخ داده است.

 

عمر ناوگان به دلیل تداوم تحریم ها

این جدی ترین چالش حمل ونقل هوایی ایران است که با برطرف کردن آن بسیاری از چالش های دیگر نیز حل می شود. متوسط عمر ناوگان هوایی ایران هم اکنون به 24 سال رسیده که در عرف بین المللی بسیار بالا بوده و بسیاری از هواپیماهای موجود در ناوگان از رده خارج هستند، اما شرکت های ایرانی به دلیل مشکلات موجود با صرف هزینه های زیاد، این هواپیماها را در ناوگان هوایی کشور نگه داشته اند. اصلی ترین علت این مشکل وجود تحریم ها علیه کشور است، چراکه فنّاوری هواپیما به عنوان یک فناوری خاص به دست تعداد محدودی از کشورهاست؛ بنابراین با وجود تحریم های اقتصادی امکان خرید هواپیما و تجهیزات جدید و بهروز برای کشور بسیار محدود است.

 

تقاضا و چالش قیمت گذاری

شناخت و دسته بندی مسافران سیستم حمل ونقل هوایی به عنوان ستون فقرات این سیستم در بخش کلان کشوری بسیار مهم و حیاتی است. از سوی دیگر این چالش پیوند نزدیکی با چالش قیمت گذاری بلیت دارد، چراکه در تئوری اقتصاد خُرد، قیمت به طور مستقیم و معکوس با تقاضا در ارتباط است.

مرکز پژوهش های مجلس در این زمینه چند پیشنهاد نیز ارائه کرده است. به گفته این مرکز، افزایش مناسب در قیمت های بلیت می تواند درآمد شرکت های هواپیمایی را افزایش دهد. ضمن اینکه از پروازها با ظرفیت خالی قابل توجه باید جلوگیری شود.

 

مدیریت بهره وری

بهره وری نیروی کار در فرودگاه ها و ایرلاین ها یا کارایی کل سیستم حمل ونقل هوایی برای ایران یکی از موضوعات چالش برانگیز است، زیرا طبق مطالعات انجام شده بهره وری و کارایی در سیستم صنعت حمل ونقل هوایی در ایران از میانگین جهانی خود پایین تر است. اگرچه میانگین عمر ناوگان هوایی کشور بالاست که این خود یکی از عوامل کارایی و بهره وری پایین در صنعت هوایی کشور است، اما بااین حال با در نظر گرفتن وضعیت موجود، بررسی سطح عملکرد اقتصادی واحدهای بخش حمل ونقل هوایی در وضعیت مناسبی قرار ندارد. از سوی دیگر سرمایه گذاری و تشویق سرمایه گذاران به میزان اثربخشی سرمایه و سودآوری در صنعت هوایی بستگی دارد که همه این موارد در گرو میزان بهره وری و کارایی در حمل ونقل هوایی کشور است.

از دیدگاه این مرکز، سیر نزولی بهره وری در فرودگاه ها به دلیل افزایش قیمت نهاده هاست؛ بنابراین ستاده ها باید به اندازه نهاده افزایش پیدا کند.

 

انحصارها را بردارید

 مرکز پژوهش های مجلس خواستار آن شده که در اجرای سیاست آزادسازی، تمام انحصارها برداشته شود تا امکان ایجاد بازار رقابتی فراهم گردد. در این راه، هر سه فاکتور آزادسازی حمل ونقل هوایی باید به طور هم زمان اعمال شود. موضوعی که البته به چالش بعدی نیز اشاره می کند. چالشی به نام «قیمت گذاری».

 

قیمت گذاری را آزاد کنید

حمل ونقل هوایی به دلیل صرفه جویی در وقت تقریباً یک خدمت بدون جانشین محسوب می شود، اما در صورت آزادسازی قیمت ها حتماً با کاهش تقاضا روبه رو خواهد بود. سیاست های قیمت گذاری مانند تخفیفات در فصول کم ترافیک و همچنین ظرفیت های خالی و... همواره از سوی شرکت های هوایی مورداستفاده قرار گرفته است. با این حال همچنان این سیستم قیمت گذاری از سازوکار مدون و معین برخوردار نیست تا جایی که به یک چالش تبدیل شده است. مرکز پژوهش های مجلس برای این چالش، پیشنهاد داده که در روندی بلندمدت نرخ بلیت هواپیما آزاد شود و برای قیمت گذاری آن نیز از شاخصی پویا استفاده شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.