| کد خبر: 177899 |

◄ برخورد قضایی با مخدوش کردن پلاک‌ها در طرح کاهش

با توجه به آغاز طرح کاهش دو در پایتخت احتمال استفاده خودروها از پلاک‌های مخدوش برای جلوگیری از اعمال قانون به‌وسیله دوربین‌ها بالا رفته است.

تین نیوز

با توجه به آغاز طرح کاهش دو در پایتخت احتمال استفاده خودروها از پلاک‌های مخدوش برای جلوگیری از اعمال قانون به‌وسیله دوربین‌ها بالا رفته است. پوریا محمدیان‌یزدی، دبیر شورای‌عالی هماهنگی ترافیک شهرها بابیان این مطلب گفت: باوجود آماده بودن همه زیرساخت‌ها، به دلیل ملاحظات اجتماعی تصمیم بر این شد که اجرای این طرح تا امروز به تعویق بی افتد؛ اما به تصمیم شهرداری و پلیس طرح کاهش دو به‌طور گسترده در سطح تهران از امروز اجرایی شد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایسنا، محمدیان بابیان این‌که طرح کاهش در مصوبه دوم تیر سال ۹۵ هیأت وزیران تحت عنوان برنامه جامع کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرها مصوب و ابلاغ شد، اظهار کرد: این طرح باید در تهران و کلان‌شهرها عملیاتی می‌شد و با توجه به اینکه طرح جدیدی بود، باید دستگاه‌های اجرایی برنامه‌های خودشان را تنظیم می‌کردند. در حقیقت شهرداری‌ها باید دوربین‌های موردنیاز را خریداری و سپس شهر را به این ابزارها تجهیز می‌کردند و ارتباط موردنیاز سرورها با پلیس برقرار می‌شد. پس از انجام این اقدامات این طرح در اواخر سال ۹۵ عملیاتی شد.

به گفته محمدیان فاز دوم طرح کاهش چیز نو و جدیدی نیست و درواقع همان قانون کنترل معاینه‌فنی است که اکنون مکانیزه شده است. به‌عبارت‌دیگر قبلاً پلیس به‌صورت دستی برگه‌های معاینه‌فنی را بررسی می‌کرد؛ اما شهرداری به‌وسیله تجهیزات به کمک پلیس آمد و دوربین‌هایی را نصب کرد که پلاک را ثبت می‌کند و با بررسی در سامانه یکپارچه معاینه‌فنی ایران (سیمفا) و اتصال به سرورهای پلیس، خودرویی که معاینه‌فنی ندارد، جریمه می‌شود.

دبیر شورای‌عالی ترافیک گفت: شهروندان قانون‌مدار یا به‌عبارت‌دیگر حدود ۵/ ۱ میلیون خودرو، معاینه‌فنی خود را در طول سال دریافت کردند و تعداد باقی‌مانده‌ کسانی هستند که یا به‌طور کل معاینه‌فنی نگرفته‌اند یا اعتبار یک‌ساله معاینه‌فنی آن‌ها به پایان رسیده یا به دلیل نقص جدی در خودرو تاکنون مراجعه نکرده‌اند. به‌عبارت‌دیگر اگر افراد به‌صورت عادی مراجعه کنند و معاینه‌فنی انجام دهند نباید شاهد ازدحام باشیم.

او با اشاره به این‌که نمی‌توان گفت ازدحام در مراکز معاینه‌فنی وجود ندارد، اذعان کرد: این‌که بگوییم درحال‌حاضر ازدحام و شلوغی در این مراکز وجود ندارد، صحیح نیست و ایستادن در صف معاینه‌فنی به مدت طولانی مانند داروی تلخی است که فرد باید برای سلامتی خودش آن را مصرف کند. درحال‌حاضر نیز گزارشی بیشتر از انتظار نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه از صف معاینه‌فنی داده نشده است.

دبیر شورای‌عالی هماهنگی ترافیک کشور در ادامه اظهار کرد: موضوع دیگری که حائز اهمیت بوده و نگرانی‌هایی در پی دارد احتمال افزایش پلاک مخدوشی‌ها است؛ یعنی چون اعمال قانون پلاک محور است احتمال این موضوع بالا می‌رود و حتی باوجوداینکه این موضوع جرم است و فرد خاطی به مراجع قضایی معرفی می‌شود؛ اما برخی افراد با تغییر دادن شماره پلاک از ۲ به ۳، محصور کردن آن با موتور یا استفاده از رنگ‌های مخصوص و... این اقدام را انجام می‌دهند. به‌عبارت‌دیگر هرچقدر اعمال قانون به‌واسطه دستگاه‌های مکانیزه بالاتر رود، احتمال تخلف هم بالا خواهد رفت و این نگرانی نیز وجود دارد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.