| کد خبر: 166213 |

◄ حاشیه‌ای بر سمینار مدیران کارگروه استانی مراکز معاینه‌فنی

با کمال تاسف، امروزه با وجود حدود هجده هزار کشته در تصادفات و بر طبق گزارشات پلیس راهور که حدود 35 در صد از انها مربوط به نقص فنی خودروهاست .

تین نیوز

عباس مجیدی نژاد*:  سمیناری برای مدیران کارگروه های استانی  کشور در تاریخ بیست یکم تا بیست سوم اردیبهشت ماه سال جاری برگزار شد که به مسائل معاینه‌فنی در ان پرداخته شد.

در این سمینار بر مبنای تبصره ماده 2 دستورالعمل ماده 3 آیین‌نامه اجرایی نحوه معاینه‌فنی بر اساس  طرح جامع 5 ساله برای مراکز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

در این تبصره اورده شده است:

سیاست‌های کارگروه استانی در قالب برنامه جامع 5 ساله معاینه‌فنی سبک و سنگین دورن‌شهری هر استان بر اساس مواد 5 و 6 این دستورالعمل با تائید سازمان شهرداری‌ها به ستادهای شهرداری جهت اجرا به ستادهای معاینه‌فنی شهرداری ابلاغ خواهد شد.

اولین نکته‌ای که در این سمینار جلب توجه می‌کند، این مورد خواهد بود که با به تعویق افتادن 20ماهه برنامه‌ریزی طرح جامع 5 ساله این سمینار نوشداور پس از مرگ سهراب خواهد بود و اگر نگاه مثبت اندیشانه‌تر نسبت به این سمینار داشته باشیم میسر به‌وجود آمده بسیار سخت و ناهمواره شده و به مصداق شعر معروف شهریار خواهیم رسید که:

آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا؟

بی وفا حالا که من افتاده‌ام از پا چرا؟

نوش داور و بعد از مرگ سهراب امدی

سنگدل این زودتر می‌خواستی، حالا چرا؟

باری، شرایط موجود در مراکز معاینه‌فنی سبک از یک شکل واحد کلی برخوردار نبوده و در هر استان سلایق شخصی بر این مراکز حاکم شده و برای خود سیستمی راه‌اندازی کرده‌اند .با کمی تامل و تفکر و تفحص در شرایط حاضر، ماهیت وجودی این سمینار هر چه بیشتر شفاف‌تر خواهد شد.

دومین نکته: محورهای مباحث طرح شده در سمینار خواهد بود که می‌بایست مورد نظر و بررسی قرار بگیرد.

به نظر نگارنده اگر چه حاضران در سمینار از جایگاه سازمانی مشخص و خاصی برخودار هستند، اما آیا از نظر کارشناسی امکان بررسی و کنکاش در این مورد را نیز دارا هستند؟

با یک بررسی اجمالی و کوتاه در سابقه کاری این مدیران به سهولت می‌توان به این موارد پی برد که با احترام به این اشخاص و رعایت جایگاه سازمانی آنان، تاکنون قریب به اتفاق آنها توانایی برنامه‌ریزی برای این طرح را نداشته و در طی این بیست ماهی که گذشت هم اقدامی در جهت اصلاح مسائل در مراکز معاینه‌فنی، صورت نگرفته است.

بلکه کار به جا نیز ختم نشده و استانی مانند تهران با تفکرات خود محورانه صف‌های چند ساعت برای مردم به وجود اورده است. در مقابل در کردستان در شهر سنندج با 8 مرکز دارای کد و دو مرکز در حال تاسیس مراکز معاینه‌فنی را با نان داغ و کباب داغ مقایسه می‌کنند. ماحصل تفکر سیلقه‌ای موجود این مدیران، وضعیتی است که بوجود امده است. سوال پیش روی تمامی ذی‌نفعان در فرایند معاینه‌فنی این خواهد بود که این افراد توانایی برنامه‌ریزی طرح 5 ساله جامع کشوری خواهند داشت؟

با کمال تاسف، امروزه با وجود حدود هجده هزار کشته در تصادفات و بر طبق گزارشات پلیس راهور که حدود 35 در صد از انها مربوط به نقص فنی خودروهاست .تقریبا هفت هزار کشته در سال بر اثر نقص فنی خودرو در جامعه ما وجود دارد. اما این موارد محور تفکرات مدیران کار گروه‌های استانی نبوده است محور تفکرات مدیران کارگروه‌های استانی بر دو پایه قرار داشته:

-آمار برای اشتغال در استان‌ها با راه‌اندازی مراکز معاینه‌فنی

-انتفاع به انحنای مختلف از مراکز معاینه‌فنی برای شهرداری‌ها در شهرهای مختلف.

با این مبانی رفتاری و تفکری، توانایی برنامه‌ریزی 5 ساله نمی‌تواند به جامعیت برسد و از رسالت مراکز معاینه‌فنی که در جهت صیانت از حقوق شهروندان و کاهش تصادفات، کاملا به فراموشی سپرده شده است.

برنامه‌ریزی طرح جامع 5 ساله نیازمند یک سازمان کشوری خواهد بود. با جمع‌اوری نظرات کارشناسانه از مدیران شهرداری‌ها، کارگروه‌های استانی ،سازمان‌های ذیربط، تشکل‌های و مدیران مراکز معاینه‌فنی خودرو کشور می‌تواند مفید به فایده قرار گیرد.

نکته اخر نیز که مانند همیشه مغفول واقع شده است، جمع‌اوری نظرات کارشناسانه مدیران مراکز معاینه‌فنی و تشکل‌های سازمانی آنها بوده است. بی شک تجربه هشت ساله اخیر که فراز و نشیب‌های فراوانی را پشت سر گذاشته‌اند در این فرایند می‌تواند کمک موثری برای برنامه‌ریزی این طرح عظیم باشد.

انجمن صنفی مراکز معاینه‌فنی خودرو بنا بر شرایط خطیر بوجود آمده ضرورت یک همایش با حضور تمامی مدیران مراکز معاینه‌فنی خودرو کشور را ضروری دانسته و محور این همایش را نیز می‌بایست بر مبنای طرح جامع 5 ساله قرار بگیرد.

                                                         

*رئیس انجمن صنفی مراکز معاینه‌فنی خودرو

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.