| کد خبر: 201896 |

خرید بیش از ۱۰۰ دستگاه اتوبوس برای قم

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم گفت: ۱۰۲ دستگاه اتوبوس نو از سال گذشته در قم خریداری شده و قرار داد خرید ۲۳ دستگاه اتوبوس امضا شده است.

تین نیوز

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم گفت: ۱۰۲ دستگاه اتوبوس نو از سال گذشته در قم خریداری شده و قرار داد خرید ۲۳ دستگاه اتوبوس امضا شده است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از مهر، عباس ذاکریان در نشست خبری که ظهر سه‌شنبه در شهرداری قم برگزار شد، با بیان اینکه ۲۶ آذرماه با عنوان روز حمل و نقل و ترافیک در تقویم به ثبت رسیده است، با اشاره به مشکلات ناوگان اتوبوسرانی اظهار کرد: ناوگان حمل و نقل اتوبوسرانی در قم بسیار فرسوده است و مشکلات فراوانی دارد.

وی با بیان اینکه ۱۰۲ دستگاه اتوبوس نو از سال گذشته خریداری شده است، بیان کرد: در حال حاضر قرار داد خرید ۲۳ دستگاه اتوبوس امضا شده است که از این تعداد ۶ دستگاه آن وارد قم شده و پیگیر هستیم به مرور وارد شهر شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم، با بیان اینکه طرح نوسازی ناوگان مصوبه شورای اقتصاد است، گفت: پیش بینی شده از محل صرفه جویی سوخت بخشی را برای خودرو سازان اختصاص دهند و ۵۰ درصد هزینه دریافت خودرو را نیز بانک مرکزی تخصیص می‌دهد.

وی با بیان اینکه قم تنها شهری است که این مسئله را به مرحله قرار داد رسانده است، عنوان کرد: به شهر قم در لیست اولیه ۱۳۰ میلیارد تومان بودجه اختصاص یافت که از طرف وزارت کشور به بانک مرکزی معرفی شد و توجیه اقتصادی دارد و اگر مدارک لازم را تحویل دهیم

ذاکریان با عنوان اینکه برای کمبود بودجه‌های شهرداری در خرید ناوگان حمل و نقل شهری مبلغ ریالی در فروش اوراق مشارکت در نظر گرفته می‌شود، بیان کرد: این در حالی رخ می‌دهد که سود اوراق مشارکت پایین است و مردم چندان رغبت به خرید ندارند.

وی با بیان اینکه برای خرید اتوبوس باید وجه ارزی بپردازیم، گفت: براساس مذاکراتی که با سه شرکت اصلی خودرو سازی داشتیم مقرر شد، مقداری از اوراق مشارکت که به فروش نرفته را برای خرید اتوبوس به شرکت بدهیم و مابقی را نقد می‌دهیم اما به دلیل تحریم‌هایی که به وجود آمده، تولید خودرو در شرکت خودرو سازی اتوبوس در شرکت‌های خودرو سازی تولید نمی‌شود و با توجه به وارداتی بودن موتور خودرو در شرایط تحریم با مشکل مواجه هستند.

برای خرید اتوبوس باید ۲ میلیارد تومان هزینه کرد

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم گفت: در برخی شهرها آخرین باری که اتوبوس خریداری شده ۱۰ سال پیش است و با توجه به اینکه برای خرید اتوبوس باید ۲ میلیارد تومان هزینه کرد و این هزینه سنگین از عهده ناوگان اتوبوسرانی خارج است.

وی اضافه کرد: معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم افزود: میانگین هزینه بازسازی هر اتوبوس بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان است، اتوبوس‌هایی که بازسازی آن‌ها شروع شده است، پیش از این زمین گیر بودند و دولت به دنبال اختصاص اعتبار برای نوسازی اتوبوس‌ها است.

کاهش استفاده از اتوبوس در قم

ذاکریان با اشاره به وضعیت استفاده از اتوبوس در شهر قم اظهار کرد: استفاده از اتوبوس در قم طی یک دهه گذشته کاهش پیدا کرد و در این خصوص بازنگری در خطوط اتوبوس شهر را ضروری دانستیم، در این راستا با انجام مطالعات و گرفتن مشاور، بازنگری در خطوط اتوبوس شهر قم صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: قرارداد بهره برداری از اتوبوس بخش خصوصی شهر قم به مدت ۱۰ سال بود که اکنون در حال به پایان رسیدن است و به دنبال امضای قرارداد دیگری با بخش خصوصی هستیم تا به ازای پیمایش اتوبوس به صورت ماهیانه پرداخت صورت بگیرد و این مسئله نیازمند اختصاص یارانه از سوی شهرداری است.

وی ادامه داد: نوسازی اتوبوس‌ها کار پرزحمتی است و در شهر قم حدود ۵۰۰ اتوبوس وجود دارد که بخشی از این اتوبوس‌ها فرسوده هستند، برای بازسازی ۵۶ اتوبوس شهر قم قرارداد بستیم که بازسازی آن‌ها شروع شده است، برای بازسازی ۳۹ اتوبوس و ۴۰ اتوبوس مناقصه برگزار می‌کنیم و بازسازی اتوبوس‌های بخش خصوصی شهر را هم در دستور کار داریم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.