| کد خبر: 171528 |

زارع مطرح کرد؛

◄ تغییر کاربری اراضی کشاورزی باعث تشدید آلودگی هوای تهران شد

عوامل اقلیمی نظیر پوشش گیاهی، منابع رطوبتی و عرض جغرافیایی است و عناصر اقلیمی شامل باد، بارش و دماست که تحت تاثیر عوامل اقلیمی است.

تین نیوز

یحیی زارع سرپرست اداره کل هواشناسی قم، گفت: سیمای اقلیمی هر منطقه به دو عامل وابسته است که شامل «عوامل اقلیمی» و «عناصر اقلیمی» است.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل هواشناسی قم، یحیی زارع بابیان اینکه در ارتباط آلودگی هوای‌تهران با تغییر کاربری اراضی کشاورزی، ارتباط عناصر اقلیمی با عوامل اقلیمی به‌خوبی مشاهده می‌شود، افزود: قرارگیری ایران در کمربند خشک و نیمه‌خشک جهان، مجاورت با کشورهایی چون عربستان، عراق و سوریه که دارای فقر پوشش گیاهی، بارش اندک، دمای بالا و جریان باد شدید هستند، باعث بلند شدن گردوغبار از این کشورها و هجوم گردوخاک به سمت ایران می‌شود که لازم است برای کاستن از اثرات مخرب این پدیده، تمهیدات ساختاری و اصولی اندیشیده شود و یکی از این تمهیدات، ایجاد دروازه‌های سبز و موانع گیاهی در مسیر گردوخاک است.

زارع عنوان کرد: داده‌های هواشناسی درباره سرعت و جهت باد در تهران، نشان می‌دهد که باد غالب تهران، غربی است و متاسفانه بیشترین تغییرات کاربری باغات و زمین‌های کشاورزی در غرب تهران و در جهت وزش باد و گردوخاک صورت گرفته است؛ بنابراین در مسیر بادهای غبارآلود، مانع جدی وجود ندارد.

مدیرکل هواشناسی قم، با اشاره به اینکه تغییر کاربری اراضی کشاورزی برای ساخت‌وسازهای شهری، گاها در یک فرایند طولانی‌مدت، اتفاق می‌افتد، گفت: در فرایند تغییر کاربری گاهی باغات و زمین‌های کشاورزی، مدت‌ها به‌عنوان زمین بایر وبیانی رها می‌شوند که در این صورت، این زمین‌ها نه‌تنها نقش بازدارندگی خود را در مقابل گردوخاک ازدست‌داده‌اند بلکه با وزش بادهای غربی به‌عنوان یکی از منابع ایجاد گردوخاک عمل می‎کنند.

زارع در پایان خاطرنشان کرد: مدیریت و حفظ صحیح زمین‌های شهری با کاربری‌های متنوع، می‌تواند از ایجاد معضلات زیادی در زمینه‌های زیست‌محیطی، بهداشتی، اجتماعی، اقتصادی و نارضایتی‌های عمومی جلوگیری کند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.