| کد خبر: 263127 |

فناوری جدید برای کاهش ۸۰ درصدی تکان‌ های هواپیما

محققان یک شرکت از طراحی سامانه ای خبر دادند که می تواند تکان ها و لرزش های هواپیما در حین پرواز را تا ۸۰ درصد کاهش دهد.

تین نیوز

محققان یک شرکت از طراحی سامانه ای خبر دادند که می تواند تکان ها و لرزش های هواپیما در حین پرواز را تا ۸۰ درصد کاهش دهد.

به گزارش تین نیوز به نقل از کن نیوز، تکان هایی که در حین پرواز به هواپیما وارد می شود، غالبا بنا به دلایلی همچون اختلاف فشار جو، هوای اطراف کوه ها، جبهه های هوای سرد و گرم و رعد و برق اتفاق می افتد که علاوه بر آسیب رساندن به هواپیما، می تواند برای مسافران نیز آزاردهنده باشد.

حال یک شرکت اتریشی مدعی شده که سامانه ای را طراحی کرده که ترکیبی از فناوری های مربوط به حسگرها، لیدار و نرم افزار کنترل پرواز را در خود جای داده و می تواند از طریق پایش، پیش بینی و مدیریت لرزش، تکان ها را به حداقل برساند.

این سامانه که تحت عنوان حذف تلاطم یا همان Turbulence Cancelling معرفی شده، قادر است تکان ها و تلاطم هایی را که مسافران حین پرواز احساس می کنند، تا بیش از ۸۰ درصد کاهش دهد. در این سامانه از میله هایی به طول دو متر مجهز به چند حسگر استفاده شده که به بال های هواپیما متصل می شوند. این سامانه نوسانات فشار هوا در قسمت های مختلف بدنه هواپیما را تشخیص داده و بال ها را به گونه ای مناسب تنظیم می کند. می تون گفت که تقریبا چیزی شبیه به کاری که پر های یک پرنده انجام می دهد.

به گفته این شرکت، داده های جمع آوری شده به یک برنامه تحت عنوان «برنامه سرکوب تلاطم» ارائه می شود و در عرض چند میلی ثانیه، تغییرات برای متعادل کردن هواپیما اعمال می شود.

ایو رملر، مدیر این طرح می گوید: فشار هوا به روش های مختلف اندازه گیری می شود و بر اساس آن می توانیم جهت جریان هوا را مشخص کنیم. با کمک جهت جریان هوا می توانیم پیش بینی کنیم که تلاطم و تکان چه جهتی و بزرگی آن چه میزان خواهد بود..

بنابر آنچه این شرکت اعلام کرده، تنظیمات این سامانه به گونه ای است که تداخلی را در ورودی های خلبان ایجاد نمی کند و همچنین می توان در هر لحظه آن را غیرفعال کرد.

این فناوری فعلا روی هواپیما های سبک ورزشی مورد استفاده و آزمایش قرار گرفته و فعلا راه زیادی را برای استفاده در هواپیما های مسافربری و تجاری در پیش دارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.