| کد خبر: 256621 |

◄ هوش مصنوعی ذهن شما را می خواند

عصب شناسان دانشگاه تگزاس، به کمک تکنولوژی ای مشابه چت جی پی تی، راهی برای ترجمه تصاویر مغزی به کلمات پیدا کرده اند.

تین نیوز

یکشنبه صبح، با پوشیدن روپوشی گشاد، در دستگاه fMRI که در مرکزی تحقیقاتی در شهر تگزاس بود، دراز کشیدم.

هر کس اسکن MRI   یا fMRI انجام داده باشد، به شما خواهد گفت که چقدر پر سر و صداست. گردش جریان الکتریکی یک میدان مغناطیسی قوی ایجاد می کند که عکسی دقیق از مغز شما ایجاد می کند.

با این وجود، من به سختی صدای ماشین fMRI را می شنیدم چرا که به من هدفون های ویژه ای داده شده بود که بخش هایی از کتاب صوتی  «جادوگر آز » را پخش می کرد. اما این کار به چه دلیل انجام می گرفت؟

بیشتر بخوانید:

هوش مصنوعی؛ همین حالا اینجاست

عصب شناسان دانشگاه تگزاس، به کمک تکنولوژی ای مشابه چت جی پی تی، راهی برای ترجمه تصاویر مغزی به کلمات  پیدا کرده اند.
این دستاورد می تواند نحوه ارتباط برقرار کردن افرادی را که توانایی صحبت کردن را از دست داده اند، متحول کند. این تنها یکی از اثرات فناوری است که اخیرا توسعه یافته است.
الکساندر هوث، استادیار عصب شناسی دانشگاه تگزاس می گوید: علاقه نداریم که از اصطلاح ذهن خوانی استفاده کنیم. چرا که باعث می شود افراد تصور کنند کار هایی انجام می دهیم که در واقعیت قادر به انجام آن نیستیم.
هوث خود نیز برای انجام این پژوهش داوطلب شد و بیشتر از 20 ساعت در دستگاه های fMRI  دراز کشید و به فایل های صوتی گوش می داد در حالی که دستگاه در حال عکاسی دقیق از وضعیت مغز وی بود.
یک مدل هوش مصنوعی با تجزیه و تحلیل مغز او و فایل صوتی که به آن گوش می داد، طی زمان توانست کلماتی که وی می شنید را صرفا با استفاده از تصاویر مغزی او پیش بینی کند.
محققان این پژوهش از مدل GPT-1 ، که اولین مدلی بود که در chatgpt مورد استفاده قرار گرفت بهره گرفتند که مزیت آن، داشتن پایگاه داده ای عظیم از کتاب ها و وبسایت ها است. با تحلیل این داده ها، مدل مورد نظر یاد گرفت که چطور جملات ساخته می شود و نهایتا، چگونه انسان ها سخن می گویند و فکر می کنند.
محققان مدل هوش مصنوعی را طوری برنامه ریزی کردند که هنگام گوش کردن به کلمات خاص، فعالیت مغزی هوث و سایر داوطلبان را تحلیل کند. نهایتا، هوش مصنوعی توانست با بررسی فعالیت مغزی داوطلبان، پیش بینی کند که آن ها به چه چیزی گوش می دهند یا در حال تماشای چه هستند.
من کمتر از نیم ساعت در دستگاه بودم و مطابق انتظار، هوش مصنوعی نتوانست تشخیص بدهد که من به چه بخشی از فایل صوتی گوش می دادم. هوث نیز به فایل صوتی مشابه من گوش کرد اما چون هوش مصنوعی روی مغز او آموزش داده شده بود، هوش مصنوعی به درستی توانست تشخیص دهد که به کدام بخش فایل دارد گوش می دهد.
در حالی که هوش مصنوعی هنوز در ابتدای راه است و پتانسیل بالایی دارد، اما محدودیت هایش نیز می تواند باعث آسوده خاطر شدن عده ای بشود. هوش مصنوعی فعلا نمی تواند به آسانی ذهن ما را بخواند.
هوث و سایر محققان دانشگاه تگزاس بر این باورند که این تکنولوژی می تواند به افرادی که دچار نشانگان قفل شدگی هستند، سکته کرده اند یا به طور کلی فعالیت مغزی دارند اما قادر به صحبت نیستند، کمک کند.
هوث توضیح می دهد: استفاده بالقوه این تکنولوژی، کمک به افرادی است که نمی توانند ارتباط برقرار کنند. پژوهش ما نشان می دهد که می توان بدون عمل جراحی مغز ، به نتایج قابل اتکایی دست یافت. ما معتقدیم این قدم اول برای کمک به افرادی است که قادر به تکلم نیستند، بدون این که تحت جراحی مغز و اعصاب قرار بگیرند.
با وجود این که پیشرفت های  پزشکی یادشده بدون شک خبر خوبی برای افرادی است که از بیماری های صعب العلاج رنج می برند، اما سوال هایی نیز درباره نحوه به کارگیری این تکنولوژی به اشکال جنجال برانگیر، ایجاد می کند. آیا می تواند برای اعتراف گیری از یک زندانی استفاده شود؟ یا موجب افشا شدن عمیق ترین رازهای ما بشود؟ پاسخ کوتاهی که هوث و همکارانش می دهند آن است که خیر ، در حال حاضر امکان چنین چیزی وجود ندارد.
اول از همه، عکاسی از مغز باید در دستگاه fMRI انجام بشود و تکنولوژی هوش مصنوعی باید چندین ساعت روی مغز فرد برنامه ریزی بشود. همچنین، طبق گفته  محققان دانشگاه تگزاس، اشخاص باید از انجام آزمایش رضایت خاطر داشته باشند. اگر شخصی به طور فعالانه درباره شنیدن صوت مقاومت کند یا درباره چیز دیگری فکر کند، عکاسی از مغز وی موفقیت آمیز نخواهد بود.
جری تانگ، نویسنده اصلی مقاله ای تازه درباره مغز و اعصاب، در توضیح یافته های تیم خود  می گوید: ما معتقدیم داده های مغزی باید محفوظ نگاه داشته شود. چرا که مغز ما به نوعی آخرین مرز حریم خصوصی ما می باشد. واضح است که نگرانی هایی وجود دارد مبنی بر این که تکنولوژی رمزگشایی مغز به روش های خطرناکی مورد استفاده قرار بگیرد (رمزگشایی مغز اصطلاحی است که محققین ترجیح می دهند به جای خواندن ذهن به کار ببرند.
هوث توضیح می دهد: من احساس می کنم که اصطلاح خواندن ذهن موجب می شود که افراد تصور کنند که کوچکترین افکارشان مورد بررسی قرار می گیرد، افکاری مانند واکنش به چیزهای مختلف. من فکر نمی کنم که با روش فعلی بتوان چنین کاری انجام داد. چیزی که می توانیم بررسی کنیم، ایده های بزرگی است که شما به آن ها فکر می کنید.
هفته پیش، سازندگان هوش مصنوعی مولد، از جمله مدیرعامل OpenAI سم آلتمن، به کاپیتول هیل رفتند تا در مقابل کمیته ای از مجلس سنا درباره نگرانی های قانون گذاران پیرامون خطرات هوش مصنوعی شهادت دهند. آلتمن هشدار داد که توسعه بدون حد و مرز هوش مصنوعی می تواند موجب آسیب های جدی به دنیا شود و قانون گذاران را تشویق کرد که مقرراتی تصویب کند که بتواند این نگرانی ها را مورد بررسی قرار دهد.
هوش مصنوعی در حال حاضر در موارد محدودی به کار گرفته می شود، اما ممکن است در آینده این گونه نباشد. تانگ در این باره هشدار می دهد: بسیار مهم است که احساس امنیت کاذب نکنیم و فکر نکنیم که شرایط تا ابد این گونه باقی خواهد ماند. تکنولوژی می تواند بهبود پیدا کند و ممکن است تغییر به شکلی باشد که دیگر به همکاری فرد برای رمزگشایی ذهن وی نیازی نباشد.
 
 
نویسنده:   Donie O'Sullivan
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: :https://edition.cnn.com/2023/05/23/tech/chatgpt-mind-reading/index.html

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.