| کد خبر: 252944 |

صدای سوت قطار در فارس بلند نیست؛ رویای اتصال به راه آهن سراسری

استان فارس در حالی درمسیر کریدور جنوب به شمال کشور قرار دارد که هنوز آنگونه که باید نتوانسته به شبکه راه آهن سراسری متصل شود و رویای تبدیل شدن استان به چهارراه ریلی کشور هنوز محقق نشده است.

تین نیوز

استان فارس در حالی درمسیر کریدور جنوب به شمال کشور قرار دارد که هنوز آنگونه که باید نتوانسته به شبکه راه آهن سراسری متصل شود و رویای تبدیل شدن استان به چهارراه ریلی کشور هنوز محقق نشده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از بازار،  استان فارس از جمله استان هایی است که به لحاظ استراتژیک در جایگاه مهم اقتصادی قرار دارد و به گونه ای کریدور جنوب به شمال کشور به شمار می رود و این امر از فارس استانی ساخته که می تواند نبض اقتصاد کشور را در دست بگیرد. در دهه ۸۰ بود که سوت قطار در فارس پیچید و مسئولان مدعی شدند که اتصال استان به شبکه راه آهن سراسری باعث می شود فارس در چهار راه ریلی کشور قرار گیرد و این نقش مهم اقتصادی، آورده های چشمگیری برای فارس دارد اما دو دهه از آن وعده ها گذشته اما هنوز قطار فارس، این استان را به مقصد توسعه نرسانده است.

دسترسی استان فارس به مناطق جنوبی و باراندازهای جنوبی کشور از یک سمت و دسترسی آسان و سریع این استان به مناطق مرکزی و شمالی کشور از طریق خطوط ریلی، ازجمله ویژگی های منحصر به فرد استان فارس است که در سایر استان ها دیده نمی شودو همین موضوع استان فارس را نسبت به سایر استان ها متمایز کرد.

برخی از کارشناسان بر این باورند که نزدیکی استان فارس به دریا می تواند دریچه ای برای تجارت در حوزه حمل و نقل ریلی باشد و البته تحقق این امر را منوط به توجه جدی مسئولان به این موضوع می دانند. اما آنچه مسلم است این است که وضعیت استان فارس در توسعه خطوط ریلی از بسیاری از استانهای کوچک کشور نگران کننده تراست و تبدیل شدن استان فارس به چهارراه ریلی کشور سالیانی است که در نگاه برنامه ریزان اجتماعی و سیاستمداران استان فارس قرار دارد اما مسئله اصلی این است که تاکنون این مهم روی نداده است.

اتصال خطوط راه آهن استان به خطوط سراسری راه آهن کشور شتاب گیرد

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی  از خطوط ریلی به عنوان یکی از راه های توسعه یاد کرد و گفت: یکی از موضوعات اساسی که برای توسعه استان باید به حد در دستور کار قرار گیرد شتاب در اتصال خطوط راه آهن استان به خطوط سراسری راه آهن کشور است.

جعفر قادری با بیان اینکه استان فارس می تواند به عنوان مرکز ثقل حمل و نقل ریلی کشور ایفای نقش کند، یادآور شد: در این استان پتانسیل های زیادی وجود دارد اما متاسفانه از آنها انگونه که باید استفاده نمی شود و این امر باعث شده که فارس در بسیاری ازپارامترهای توسعه ای عقب مانده باشد.

وی یکی از مؤلفه های توسعه یافتگی در جامعه را بهره گیری از ظرفیت حمل و نقل در حوزه ریلی دانست و یادآور شد: باید در بین مسئولان استانی عزم جزم برای به ثمر رساندن طرح های زیربنایی وجود داشته باشد.

جزئیات آخرین وضعیت پروژه های ریلی فارس

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار فارس با اشاره به اینکه خطوط راه آهن از جمله طرح های اولویت دار فارس هستند، گفت: در این راستا تلاش شده تا این طرح ها در زمان پیش بینی شده به سرانجام برسند.

محمود رضایی کوچی در ابتدا به خطوط ریلی شیراز- اصفهان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر این شبکه ریلی در استان فعال است وروزانه نسبت به جابه جایی مسافر و یا بار اقدام می کند مچنین یکی از پروژه های مهم ریلی استان فارس خطوط ریلی اقلید- یزد است که عملیات عمرانی این پروژه به اتمام رسیده و در حال حاضر مراحل آزمایشی این پروژه دنبال می شود.

وی بیان اینکه از این خطوط ریلی برای جابه جایی بار و مسافر استفاده می شود، ادامه داد: یکی دیگر از مزایای این خط ریلی کوتاه کردن مسیر استان فارس به خراسان رضوی است و علاوه بر این به طور حتم در جابه جایی بار از استان فارس به یزد مانند کاشی و سرامیک نقش برجسته ای دارد.

پروژه های ریلی از پروژه های اولویت دار فارس هستند

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار فارس با با تاکید بر اینکه خط ریلی اقلید- یزد یکی از اساسی ترین شبکه های ریلی استان به شمار می رود، بیان کرد: این خط باعث اتصال استان فارس به خطوط ریلی کرمان- بافق- بندرعباس نیز خواهد شد. یکی دیگر از خطوط ریلی تعریف شده برای استان گل گهر - شیراز است این پروژه نیز از پروژه های مهم استان به شمار می رود که باعث اتصال استان به چابهار خواهد شد و به طور حتم در جابه جایی بار از چابهار به سمت شیراز - اهواز نیز موثرخواهد بود.

رضایی در رابطه با راه آهن شیراز - بوشهر نیز توضیح داد: این پروژه نیز یکی از بزرگترین پروژه ها است وحدود ۶۰۰ کیلومتر طول مسیر است و به طور حتم راه اندازی آن تاثیر بسزایی در جابه جایی مسافر و مواد خام ازجنوب کشور به مرکز دارد.

وی با بیان اینکه تمامی این پروژه های ریلی از پروژه های اولویت دار هستند، اظهار کرد: در حال حاضر پروژه های مذکور ریلی اغلب از سوی قرارگاه خاتم پیگیری می شود و در بودجه سال آینده وبرنامه هفتم توسعه به خطوط ریلی استان فارس توجه ویژه ای شده وانتظار می رود با این روند سرعت احداث آنها شتاب گیرد.

ضرورت استفاده از مسیرهای مختلف برای سرمایه گذاری در این پروژه ها

معاون استاندار فارس در ادامه با تاکید بر ضرورت استفاده از مسیرهای مختلف برای سرمایه گذاری در این پروژه ها یادآور شد: در این راستا ضرورت دارد ازسرمایه گذاری های حوزه فولاد، نفت، گاز وصنایع بهره برد همچنین باید با استفاده از ظرفیت های تهاتر نیز استفاه کرد.

به هر حال استان فارس وقتی به مقصد توسعه می رسد که زیر ساخت های آن مهیا باشد و اعتبارات لازم برای اتصال استان به خطوط سراسری راه آهن تخصیص یابد در این راستا ضرورت دارد که مسئولان امر توجه به زیرساختهای ریلی استان را در دستور کار قراردهند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.