| کد خبر: 191078 |

تحریم‌های جدید امریکا

هدف آنها را نیز سیاسی و ارسال یک پیام برای مخاطبین در داخل امریکا و نیز متحدان منطقه‌ای امریکا به شمار آورد که از بی‌عملی ترامپ در برابر سرنگونی پهپاد پیشرفته به خشم آمده بودند.

تین نیوز

هدف آنها را نیز سیاسی و ارسال یک پیام برای مخاطبین در داخل امریکا و نیز متحدان منطقه‌ای امریکا به شمار آورد که از بی‌عملی ترامپ در برابر سرنگونی پهپاد پیشرفته به خشم آمده بودند.

به گزارش تین نیوز به نقل از اعتماد، اگر اعلام قصد دولت امریکا به تحریم ظریف طی این هفته را نیز در معادله وارد کنیم، روشن خواهد بود که هدف این تحریم‌ها قبل از اینکه اقتصادی باشد، کاملا نمادین و عمدتا سیاسی و شاید دیپلماتیک است. همچنین بعید می‌توان این اقدام امریکا را در پاسخ به ساقط کردن پهپاد تصور کرد، چراکه در فاصله یکی دو روز کاری اتخاذ چنین تصمیمی نمی‌توانسته عملی باشد.

به علاوه، وزیر خزانه‌داری امریکا نیز تاکید کرد که کار روی این فرمان اجرایی از قبل از این حادثه شروع شده بود.از طرفی، محتوای پیام سیاسی این تحریم بی‌منطق را مشکل می‌توان با تعبیر «تغییر رژیم» نیز بی‌ارتباط دانست. با توجه به سوابق و اقدامات مشابه در گذشته، ترامپ و شرکا هیچگاه تا این حد به آنچه «تغییر رژیم» نامیده می‌شود، نزدیک نشده بودند.

این پیام زمانی می‌تواند روشن‌تر دریافت شود که در بستر تحولات مشابه در دیگر مناطق طی چند دهه اخیر در نظر گرفته شود؛ پیامی که عملا نمی‌تواند نتیجه‌ای غیر از تخریب بیش از پیش وضع موجود داشته باشد. شواهد دیگری وجود دارد که می‌تواند مکمل این برداشت باشد. از جمله اینکه ترامپ از ابتدا نشان داده بود که در همه حوزه‌ها نه شناخت و درکی از دیپلماسی دارد و نه علاقه‌ای به آن .

تضعیف شدید وزارت خارجه امریکا، کاهش بودجه آن، بلاتصدی گذاشتن شمار زیادی از پست‌های آن و بی‌اعتمادی به دیپلمات‌ها که آنها را لیبرال و متمایل به دموکرات‌ها می‌داند در این زمینه گویا است. باید دید آیا او کنون با تحریم دکتر ظریف در پی تضعیف نقش وزارت خارجه ایران نیز هست.

اعلام تحریم ظریف طی هفته جاری، مکمل گویایی برای دریافت پیام مورد نظر ترامپ است. اگرچه ترامپ طی چند هفته اخیر بیش از هر زمان دیگر بر مذاکره تاکید کرده و همچنان تاکید می‌کند اما هیچگاه تا این حد به رها کردن مذاکره نزدیک نشده بود. تحریم وزیرخارجه یک کشور ضمن اینکه امری بی‌سابقه و اقدامی غیرمسوولانه است، مشکل می‌تواند معنی دیگری جز رفتن به سمت خاتمه دیپلماسی داشته باشد.

محمد جواد ظریف در داخل متاسفانه اغلب متهم به «مصالحه‌جویی» و تمایل به آزمودن راه‌های دیپلماتیک بوده و به این دلیل هدف طعن عناصر تندرو قرار داشته است.

این در حالی است که او همواره توانسته در جریان فعالیت‌های خود و از جمله در جریان سفرهای خود به نیویورک بیشترین تاثیر را در حوزه دیپلماسی و دیپلماسی عمومی و در جهت پیشبرد منافع و مصالح کشور داشته باشد.

او اردیبهشت گذشته در نیویورک بود و قرار بود در اواخر ماه جاری نیز سفر دیگری به نیویورک داشته باشد. اعلام تحریم ظریف توسط دولت ترامپ می‌تواند تلاشی از سوی واشنگتن برای تضعیف موقعیت ایشان و در جهت تعطیلی مسیر دیپلماسی بین ایران و امریکا باشد.

بعد از ساقط کردن پهپاد فرصتی برای تغییر لحن به وجود آمده بود. ایران توانایی خود در دفاع از مرزها را نشان داده و در پرتو اعتماد به نفس حاصله بیش از هر زمان دیگر امکان داشت تحولی در حوزه دیپلماسی نیز ممکن شود.

اما این تحریم‌های احمقانه تا اطلاع ثانوی همه‌چیز را به محاق برده است. با این حال، این تحریم‌ها در مقایسه با مخاطرات بزرگ‌تر یک امر حاشیه‌ای است. ضروری است که این مخاطرات در مرکز توجه باشد.

منبع: روزنامه اعتماد
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.