| کد خبر: 51329 |

نوسازی ۱۷ هزار اتوبوس با صرفه‌جویی در سوخت

تین نیوز | براساس بررسی‌های انجام شده، تا سال ۹۵ بیش از ۱۷ هزار دستگاه اتوبوس در شهرهای کشور به سن فرسودگی می‌رسند که باید نوسازی شوند.

با توجه به این مسئله طرحی در سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ارائه شد که بر اساس آن، قرار است از محل صرفه‌جویی ناشی از مصرف سوخت منابعی برای جایگزین کردن ۱۷ هزار دستگاه اتوبوس دوگانه سوز (پایه گازسوز) با اتوبوس‌های فرسوده تامین شود.

در این زمینه وزارت نفت پذیرفت که از محل صرفه‌جویی سوخت به ازای هر دستگاه اتوبوس پایه گازسوز، به‌تدریج ۱۰۵ هزار دلار بر اساس پیمایش اتوبوس، پرداخت کند که این پیشنهاد به تصویب شورای اقتصاد کشور رسید و سال گذشته ابلاغ شد. مبنای ارائه این طرح، بند ق تبصره ۲ قانون بودجه سال ۹۳ کشور است که برای نوسازی حمل‌ونقل درون شهری، به وزارت نفت اجازه داده تا به طرح‌هایی که باعث صرفه‌جویی در مصرف سوخت می‌شود، اعتبار این صرفه‌جویی را پرداخت کند.

اجرایی شدن این طرح در درجه نخست مستلزم حضور سرمایه‌گذار است و پس از آن، نیاز به حضور تولیدکننده و مصرف‌کننده دارد؛ در حقیقت مستلزم یک پیمان سه‌جانبه بین شهرداری‌ها، کارخانه تولیدکننده و شرکت‌های سرمایه‌گذاری است. این مصوبه به سازمان‌های اتوبوسرانی و شهرداری‌ها اعلام شده و در حال پیگیری است.

این‌کار در مرحله آغازین قرار دارد و هنوز اجرایی نشده زیرا یک طرح زمان‌بر بوده و سرمایه اولیه‌ای برای آن در نظر گرفته نشده است. با این حال با اجرای این طرح، یک دستگاه جی‌پی‌اس روی هر اتوبوس نصب می‌شود که با استفاده از آن، وزارت نفت میزان صرفه‌جویی ریالی و ارزی اتوبوس در هریک کیلومتر را محاسبه می‌کند و هر ۶ماه یک‌بار، معادل این صرفه‌جویی به حساب سرمایه‌گذار واریز خواهد شد.

اجرای این طرح به‌طور قطع جزو برنامه‌های سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌هاست و در صورت اجرا، اولویت اصلی وزارت کشور در این طرح، با اتوبوس‌های ساخت داخل خواهد بود، اگرچه اتوبوس‌های داخلی در مقایسه با نمونه‌های خارجی، ممکن است ایراداتی داشته باشند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.