| کد خبر: 230210 |

دولت دوازدهم ۶۷۰ میلیارد تومان به ساماندهی پسماندهای ساحلی اختصاص داد

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با بیان اینکه در دولت دوازدهم ۶۷۰ میلیارد تومان به ساماندهی پسماند استان‌های ساحلی اختصاص یافت، افزود: مدیریت موثر پسماند در کشور نیازمند گفتمان جدید، خلاقیت و فناوری‌های نوین است.

تین نیوز

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با بیان اینکه در دولت دوازدهم ۶۷۰ میلیارد تومان به ساماندهی پسماند استان‌های ساحلی اختصاص یافت، افزود: مدیریت موثر پسماند در کشور نیازمند گفتمان جدید، خلاقیت و فناوری‌های نوین است.

به گزارش  تین نیوز به نقل از سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، مهدی جمالی نژاد در برنامه آموزش مجازی مدیریت پایدار پسماند که با حضور استادان ژاپنی و جمعی از شهرداری ها برگزار شد، با بیان اینکه موضوع پسماند، موضوعی متکثر و چندوجهی است، تصریح کرد: مدیریت موثر و موفق پسماند و حل مشکلات این موضوع هم نیازمند مشارکت پذیری چند وجهی همه بازیگران و دست اندرکاران از جمله دولت، مجلس، قوه قضاییه، مردم، بخش خصوصی و نهادهای مردمی است.

وی ادامه داد: در حوزه مدیریت پسماند، آگاهی بخشی عمومی، پایه موفقیت است و ضرورت دارد که تفکیک وظایف و تقسیم کار بین دولت و سایر نهادها و مردم به نحو مشخصی صورت پذیرد.

جمالی نژاد گفت: برای موفقیت در طرح های مدیریت پسماند باید به مقتضیات محلی از حیث جغرافیایی و اقلیمی و فرهنگی و همچنین الگوسازی و الگوگیری از تجارب موفق در دنیا  و ترویج  آنها و بهره گیری از فناوری های نوین و ظرفیت های استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان و تحقیقات دانشگاهی، توجه لازم داشته باشیم.

وی تاکید کرد: در این راستا باید با همفکری و همکاری گروهی برای تحقق بوم شهرها و شهرهای دوستدار محیط زیست تلاش کنیم.

جمالی نژاد همچنین ابراز امیدواری کرد که با ارتقا سطح برنامه های آموزشی حوزه مدیریت پسماند با مشارکت فعال پژوهشگران و صاحب نظران و مدیران اجرایی موفق و برنامه ریزان این عرصه شاهد تبادل تجربیات و بسط و گسترش فناوری روز و جدید و تجارب موفق باشیم.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور در بخش دیگری از سخنان خو  دگفت: به مقوله حفاظت از محیط زیست در اصل ۵۰ قانون اساسی کشور توجه جدی شده و قانون مدیریت پسماند و آیین نامه ها و ضوابط اجرایی آن ملاک عمل دستگاه ها در فعالیت های اجرایی این حوزه است.

روزانه حدود ۵۸ هزار تن پسماند عادی در شهرها و روستاهای کشور تولید می شود

رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با بیان اینکه موضوع مدیریت پسماند به عنوان یکی از اولویت های کاری شهرداری ها و دهیاری های کشور مطرح بوده و مدیریت بهینه آنها نقش مهمی در ارتقاء کیفیت محیط زیست در شهرها و روستاهای کشور دارد، گفت: در حال حاضر روزانه حدود ۵۸ هزار تن پسماند عادی در شهرها و روستاهای کشور تولید می شود و سرانه تولید زباله در شهرها معادل ۸۰۰ گرم و در روستاها ۵۰۰ گرم است و آنالیز پسماندهای عادی تولیدی نشان می دهد که حدود ۶۵ درصد آنها تر و ۳۵ درصد خشک  است.

 وی تاکید کرد: عدم مدیریت صحیح پسماندها منجر به معضلاتی از قبیل انتشار و انتقال انواع بیماری ها، ایجاد بوی نامطبوع و چشم اندازهای نامناسب و بروز انواع آلودگی های محیط زیستی (آب، خاک و هوا) خواهد شد.

 جمالی نژاد افزود: وزارت کشور به عنوان دستگاه اجرایی سیاست‌گذار، هدایت کننده و ناظر بر فعالیت شهرداری ها و دهیاری های کشور با اقداماتی نظیر تهیه و تدوین قوانین و مقررات و برنامه اجرایی مدیریت پسماندهای عادی کشور با رویکرد مدیریت منطقه ای، تخصیص اعتبار جهت احداث و تکمیل پروژه های مدیریت پسماند اولویت دار و نیز آموزش نیروی انسانی متخصص، گام های موثری در جهت رفع مشکلات ناشی از پسماندها برداشته است.

وی ادامه داد: تصویب قانون "کمک به ساماندهی پسماندهای عادی با مشارکت بخش غیردولتی" که در این دولت صورت گرفت گام مهم و موثری بوده و تصویب این قانون در سال ۱۳۹۹ با هدف توجیه پذیری و اقتصادی شدن اجرای پروژه های مدیریت پسماند توسط بخش خصوصی می‌تواند نقطه عطفی در سرمایه گذاری و واگذاری پروژه‌های مدیریت پسماند باشد.

 جمالی نژاد اضافه کرد:  با هدف کاهش تولید پسماند مخرب محیط زیست از سال۹۷ در بودجه سنواتی عوارض بر واردات و تولید این کالاها وضع و آیین نامه های مربوطه به تصویب هیاتت  دولت رسیده است  و با تصویب قانون ساماندهی پسماندهای عادی با مشارکت بخش غیردولتی این موضوع بصورت دائمی و پایدار شده است.

تدوین اطلس جامع مدیریت پسماند عادی کشور

رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور ادامه داد: اطلس جامع مدیریت پسماند عادی کشور براساس مطالعات جامع مدیریت پسماند در بیش از ۷۰۰ شهر متناسب با معضلات، تهدیدها و فرصت های محلی با تایید استانداری ها و سازمان حفاظت محیط زیست کشور تهیه و تدوین شده است.

وی افزود: در این اطلس، کشور به ۲۸۳ منطقه تقسیم و پروژه های مناسب هر منطقه تعریف شد.

جمالی نژاد همچنین با بیان اینکه افزایش اعتبارات دولتی در دولت دوازدهم به میزان قابل توجهی صورت گرفته، گفت: طی سال های ۱۳۹۶ تا خاتمه ۱۳۹۹ جمعا بالغ بر ۶۷۰۰ میلیارد ریال از محل موافقت نامه کمک به ساماندهی پسماند استان های ساحلی تخصیص یافته است.

وی ادامه داد: در نتیجه آن نیروگاه زباله سوز نوشهر در آذر ۹۹ راه‌اندازی شد و در ماه های آتی به تولید برق می‌رسد و پروژه نیروگاه زباله سوز ساری، رشت و اکثر پروژه های اولویت دار مدیریت پسماند نیز از پیشرفت فیزیکی مناسبی در این مدت برخوردار شده اند.

در این گزارش تصریح شده است: برنامه آموزش مجازی مدیریت پایدار پسماند شامل محورهای زباله سوزها، مدیریت شیرابه و دفن بهداشتی، هشتم اردیبشهت ماه از سوی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور  با ارایه موضوعات از سوی استادان ژاپنی و نمایندگان موسسه جایکا و تجارب موفق شهرداری های مشهد، نوشهر، بابل و قائمشهر در این حوزه برگزار شد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.