| کد خبر: 81584 |

مقصد نامعلوم قطارهای ایرانی در مسیرهای خارجی

تین نیوز | سفر به ترکیه به‌عنوان تنها مقصد خارجی قطارهای ایران، بعد از حمله‌های تروریستی که در تابستان امسال رخ داد، در حالت تعطیلی فرورفت و با گذشت بیش از ۶ ماه، همچنان بسته مانده است؛البته آنطور که مدیرکل امور بین‌الملل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران  می‌گوید، مذاکره برای بازگشایی این مسیر همچنان ادامه داشته و احتمال راه‌اندازی دوباره این قطار برای نوروز وجود دارد، البته همه چیز بستگی به طرف ترک دارد.

ایرانی‌ها در سفر ریلی به مقاصد خارجی، حق انتخاب ندارند و تنها مقصد موجود در این زمینه، ترکیه است که آن نیز از تابستان امسال مسدود شده است. به گفته عباس نظری، مدیرکل امور بین‌الملل شرکت راه‌آهن پیش‌تر مقاصد خارجی بیشتری مقابل گردشگران ریلی وجود داشت اما تغییرات برنامه‌ای سبب کاهش این مقاصد شده است، به‌عنوان نمونه قطار تهران ـ دمشق فعال بود که به‌دلیل وقوع جنگ در سوریه، حرکت قطار در این مسیر متوقف شد.

آنطور که نظری توضیح می‌دهد، خط‌آهنی که مسیر ایران ـ ترکیه در آن قرار دارد، از کویته در پاکستان تا زاهدان در سیستان و بلوچستان و از آنجا تا تهران و سپس به تبریز، وان، آنکارا و استانبول ترکیه گسترده است و به همین دلیل پیش‌تر، علاوه بر مسیر تهران ـ آنکارا، مسیرهای تهران ـ دمشق، کویته ـ زاهدان و تهران ـ استانبول در ایران فعال بوده اما هر یک به دلیلی متوقف شده؛ حتی قطار ایران ـ ترکیه که از سال ۸۰ ایرانی‌ها را به این کشور رسانده است.

نظری توضیح می‌دهد که بعد از حمله‌های تروریستی مسیر ریلی ایران ـ ترکیه، قطار باری ایران در این مسیر برای مدت کوتاهی متوقف بود اما قطار مسافری به‌دلیل مباحث امنیتی همچنان متوقف است، او تاکید کرد که رایزنی برای راه‌اندازی دوباره این قطار با طرف ترک ادامه دارد و حتی شاید برای سفرهای نوروزی بتوان دوباره این مسیر را راه‌اندازی کرد اما هنوز هیچ چیز نهایی نشده است.

یکی از مسائلی که باعث طولانی شدن بحث راه‌اندازی دوباره قطار مسافری ایران ـ ترکیه شده، مباحث امنیتی است. آنطور که مدیرکل امور بین‌الملل راه‌آهن می‌گوید، تامین امنیت جان مسافران و گردشگران در درجه نخست اهمیت قرار دارد و با توجه به وقایع رخ داده در این مسیر، نمی‌توان خطر پذیرفت و دولت ترکیه باید تامین امنیت مسافران را تضمین کند. او با اشاره به اینکه همچنان در منطقه کردستان ترکیه تحرکات تروریستی وجود دارد، تاکید کرد: وقتی تامین امنیت از سوی کشور ترکیه به‌صورت رسمی پذیرفته شود، می‌توان دوباره قطار را در مسیر این کشور راه‌اندازی کرد. به گفته او در صورت راه‌اندازی دوباره قطار در این مسیر، هیچ تغییری در برنامه حرکت و مسیر نخواهیم داشت.
 
قطارهای گردشگری

قطارهای گردشگری با ماموریت گردش مسافران خارجی در شهرهای ایران با استفاده از حمل‌ونقل ریلی، با همکاری دولت و بخش خصوصی از سال گذشته راه‌اندازی و با استقبال مناسب خارجی‌ها مواجه شد اما با بسته شدن مسیر ریلی ایران ـ ترکیه، روند حرکت این قطارها نیز دچار اختلال شد تا جایی که به گفته مدیرکل امور بین‌الملل شرکت راه‌آهن، اکنون این قطارها متوقف شده‌اند و برنامه آخرین قطار گردشگری نیز به‌دلیل مشکل ایجاد شده در این مسیر، به شیوه‌ای متفاوت برگزار شد، به این صورت که مسافران تا مرز ایران با هواپیما آمدند و از آنجا سوار قطارهای ایرانی شدند، در حالی که شیوه پیشین قطارهای گردشگری، جمع شدن مسافران از کشورهای مختلف در ترکیه و سوار شدن بر قطار ترکیه به سوی ایران بود.

نظری توضیح می‌دهد که برای برطرف شدن این مشکل، یک راهکار درنظر گرفته شده که بحث و بررسی درباره آن ادامه دارد و آن این است که قطارهای خارجی از مسیر کشورهای «سی‌آی‌اس» از مرز سرخس وارد ایران شوند.

او در این زمینه افزود: مقدمات این کار انجام شده و با طرف روسی در این زمینه در حال مذاکره هستیم. به گفته او، با توجه به استقبال قابل‌توجهی که از سوی مسافران امریکا و کشورهای اروپایی از قطارهای گردشگری ایران شده است، هم شرکت راه‌آهن و هم بخش خصوصی، سیاست توسعه این قطارها را در دستور کار قرار داده و به همین دلیل راه‌اندازی این قطارها از همه مسیرهای ممکن در حال پیگیری است. آنطور که این مقام مسئول در راه‌آهن توضیح می‌دهد، بعد از اتفاق‌های رخ داده در مسیر ترکیه، تنها یک قطار گردشگری به ایران آمده اما ایران امیدوار است بتواند تردد این قطارها را تداوم بخشد.
 
مسیرهای خارجی جدید
تاجیکستان یکی از مقاصد احتمالی قطار مسافربری ایران در آینده است. به گفته نظری، در این زمینه اگرچه یادداشت تفاهمی میان ایران و این کشور همسایه به امضا رسیده اما هنوز نهایی نشده است زیرا این مسیر باید از کشورهای ازبکستان و ترکمنستان عبور کند؛ به گفته وی، این مسئله از آن نظر دشوار است که در این مسیر تاکنون حمل‌ونقل مسافری برقرار نبوده است.
نظری توضیح داد: مقررات کشورهای سی‌آی‌اس با مقررات راه‌آهن ایران متفاوت است، همچنین مشخصات فنی مسیرهای ریلی کشورهای ایران ـ تاجیکستان تفاوت دارد. با این حال عزم راه‌اندازی قطار مسافری در دو کشور وجود دارد و مذاکره در این زمینه در حال انجام است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.