| کد خبر: 96893 |

رسمی شدن مرز سیرانبند بانه و نقش آن در توسعه کردستان

تین‌نیوز| رسمی شدن مرز سیرانبند بانه و باز شدن کرویدور رسمی برای عبور و مرور افراد و صادرات و واردات کالا از طریق این مرز می تواند نقش بسیار مهمی در توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی استان کردستان داشته باشد.

مرز رسمی سیرانبند بانه هفته گذشته با حضور استانداران کردستان و سلیمانیه اقلیم کردستان عراق به عنوان دومین مرز رسمی استان کردستان با کشور عراق، فعالیت خود را شروع کرد.

شهرستان بانه در چند سال اخیر رشد بسیار خوبی در زمینه توسعه اقتصادی و تجارت داشته و هم اکنون در این شهرستان بیش از 100 پاساژ با 11 هزار مغازه وجود دارد و با رسمی شدن مرز سیرانبند، زمینه تجارت در این منطقه شتاب بیشتری به خود خواهد گرفت.

وجود این تعداد پاساژ تجاری، نزدیکی به بازارهای اقلیم کردستان عراق و وجود بازارچه های رسمی و غیر رسمی کولبری این شهرستان را به یکی از مقصدهای گردشگران و خریداران کالاهای خارجی و وارداتی در منطقه تبدیل کرده است.

سیرانبند به عنوان دومین مرز رسمی استان کردستان 18 کیلومتر از شهر بانه فاصله دارد و فاصله آن از شهر پینجوین استان سلیمانیه عراق 30 کیلومتر و از شهر سلیمانیه حدود 160 کیلومتر است.

این مرز فعالیت اقتصادی خود را از سال 1374 با بیش از 600 پیله ور بومی آغاز کرد اما با کاهش تعداد پیله وران و وقفه کوتاه در سال 1379، حجم و ارزش کالاهای مورد مبادله در آن به ویژه صادرات به شمال عراق، روند صعودی داشته و تراز عملکرد آن در طول این مدت مثبت بوده است.

استاندار کردستان فعالیت مرز سیرانبند بانە را در رونق اقتصادی و تردد مسافر برای منطقە مهم و حایز اهمیت برشمرد و گفت: موضوع فعالیت رسمی مرز سیرانبند از قبل مطرح بود و با پیگیری های استاندار سلیمانیە و جمهوری اسلامی ایران بە نتیجە رسید.

عبدالمحمد زاهدی با بیان اینکە مردم هر دو طرف مرز از سالیان خیلی دور باهم مراودە داشتە اند اضافە کرد: حاکمیت دولت بعث عراق در گذشتە مشکلات عدیدەای را برای هر دو طرف ایجاد کرد کە با همکاری و لطف خدا آن شرایط دشوار را پشت سر گذاشتیم.

وی ابراز امیدواری کرد در کمترین زمان ممکن امکانات مورد نیاز تامین و مراودات قانونی شکل بگیرد و با تجربەای کە از مرز باشماق حاصل شدە است این مرز نقش خود را در قانونمند ساختن تردد کالا و مسافر ایفا کند.

او اقلیم کردستان عراق و کردستان ایران را دارای ظرفیت های زیاد اقتصادی و مشترکات بسیار فرهنگی عنوان کرد و افزود: با توجە بە ظرفیت های موجود مطمئنیم هر دو طرف و دیگر کشورهای همجوار از این تعامل و ارتباط سود خواهند برد.

استاندار کردستان بە اقدامات و کارهای صورت گرفتە در مرز سیرانبند بانە نیز اشاره کرد و گفت: بعضی نواقص و کمبودها در برخی بخش ها وجود دارد کە باید مرتفع شود.

زاهدی اضافه کرد: خواست دو طرف توسعه، پیشرفت و آبادانی منطقه است و اقداماتی نظیر رسمی شدن مرز سیران بند در گسترش روابط و تحقق این خواست موثر خواهد بود.

رسمی شدن مرز سیرانبند بانه رونق اقتصادی منطقه را به دنبال دارد
نماینده سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: با توجه به فراهم شدن زیر ساخت های تجاری در بانه، رسمی شدن مرز سیران بند شکوفایی اقتصادی منطقه را به دنبال دارد.

محسن بیگلری با قدردانی از تلاش های استانداران کردستان و سلیمانه اقلیم کردستان عراق برای رسمی کردن مرز سیران بند افزود: موقعیت جغرافیایی مرز سیرانبند از دیگر مرزهای استان بهتر بوده و می تواند نقش بسیار مهمی در مراودات فرهنگی و اقتصادی منطقه ایفا کند.

وی با اشاره به طرح یک فوریتی لایحه منطقه آزاد بانه و مریوان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: تصویب این لایحه منطقه در دستور کار مجلس قرار دارد و تصویب نهایی آن موقعیت مرز رسمی سیرانبند را از نظر اقتصادی و مراودات مرزی بهتر می کند.

او اضافه کرد: رسمی شدن مرز سیرانبند بانه یکی از مهمترین خواسته های مردم شهر پنجوین عراق و بانه بود چون در گذشته مردم این دو شهر مجبور بودند مسافت زیادی را تا مرز باشماق مریوان طی کنند و تردد به صورت رسمی انجام شود.

وی با اشاره به تفاوت مرز بانه با دیگر مرزهای کشور گفت: خوشبختانه مردم بانه در تجارت بسیار موفق بودند.
بیگلری گفت: بازگشایی مرز سیران بند بانه تاثیرات فرهنگی، اجتماعی و عمرانی زیادی دارد.

فرماندار شهرستان بانه نیز گفت: بازگشایی رسمی مرز سیرانبند بانه یکی از خواسته مهم مردم این شهرستان بوده و می تواند نقش بسیار مهمی در توسعه اقتصادی این منطقه ایجاد کند.

راشد عذیری افزود: از گذشته های بسیار دور نسبت های خویشاوندی بین مردم دو طرف مرز در بانه و اقلیم کردستان عراق وجود داشته و رسمی شدن این مرز سبب ایجاد مراودت فرهنگی و اقتصادی بیشتر می شود.

وی اضافه کرد: با توجه با اینکه در آینده بحث منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان مطرح است و این مهم در منطقه شکل می گیرد رسمی شدن مرز سیرانبند و شروع فعالیت های رسمی آن اهمیت بیشتر پیدا می کند.

وی ابراز امیدواری کرد مشترکات فرهنگی و زبانی دو استان و بازگشایی مرز سیرانبند سبب رونق اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی منطقه شود.

فرماندار بانه اظهار کرد: برای راه اندازی فیبرنوری در مرز قراردادی بین دفتر فنی استانداری کردستان و شرکت مخابرات منعقد شده که این سیستم در حال راه اندازی است.

به گفته وی در صورتی که طرح جامع سیستم گمرکی مرزی راه اندازی شود بسیاری از اقدامات سیستم گمرکی که هم اکنون در مریوان انجام می شود در شهرستان بانه نیز انجام خواهد شد و کالاهای استان های آذربایجان غربی و شرقی از سیرانبند بانه صادر می شود.

یکی دیگر از ویژگی های منحصر بفرد مرز رسمی سیرانبند بانه مسافت کم این مرز رسمی با استان های آذربایجان غربی و شرقی و امکان صادرات و واردات کالا به این استان ها از طریق مرز رسمی سیرانبند است.

بازارهای اقلیم کردستان عراق دارای موقعیت بسیار خاصی در منطقه هستند و بازرگانان و تجار ایرانی در این بازارها دارای رقبای بسیار فعالی از جمله بازرگانان کشور ترکیه بوده و لازم است با همکاری مسئولان در جهت تسهیل واردات و صادرات از طریق این مرز زمینه را برای حضور فعالان اقتصادی در این مرز فراهم سازند.

با رسمی شدن این مرز انتظار می رود مسئولان دو طرف در خصوص دسترسی آسان و پهنای باند محورهای منتهی به این مرز رسمی، راه اندازی آزمایشگاه های مجهز و انبارهای مناسب کالا، راه اندازی اماکن اقامتی و خدماتی در نزدیکی مرز برای مسافران و تسهیل در ورود و خروج گردشگران با راه اندازی زیرساخت ها، زمینه را برای استقبال مردم از این مرزی رسمی فراهم سازند.

مرز رسمی باشماق مریوان یکی از مرزهای پرتردد کردستان در منطقه است که با رسمی شدن مرز سیرانبند پیش بینی می شود بخشی از ازدحام و تجمع ترددها از این مرز کاسته و به مرز سیرانبند انتقال داده شود.

شهرستان بانه در 245 کیلومتری شهر سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.