بازدید سایت : ۸۵۸۰۱

فعال اقتصادی روس: موقعیت ایران را نمی‌ توان دور زد و نادیده گرفت

معاون رئیس سازمان اجتماعی سراسری بنگاه های کوچک و متوسط روسیه موسوم به "اپورا راسیی" (تکیه گاه روسیه) با اشاره به موقعیت جغرافیایی ایران گفت: باید جهان به اهمیت ایران پی ببرد، موقعیت جغرافیایی این کشور را نمی توان دور زد و نادیده گرفت.

فعال اقتصادی روس: موقعیت ایران را نمی‌ توان دور زد و نادیده گرفت
تین نیوز |

معاون رئیس سازمان اجتماعی سراسری بنگاه های کوچک و متوسط روسیه موسوم به "اپورا راسیی" (تکیه گاه روسیه) با اشاره به موقعیت جغرافیایی ایران گفت: باید جهان به اهمیت ایران پی ببرد، موقعیت جغرافیایی این کشور را نمی توان دور زد و نادیده گرفت.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، نیکولای دونایف که اخیرا همراه با هیأتی از بازرگانان روس در نمایشگاه بین المللی توانمندی های صادراتی ایران IRAN EXPO ۲۰۲۴)) به تهران سفر کرده بود، در مصاحبه ای افزود: واقعیت های جغرافیایی و مسیر های مرسوم را نباید نادیده گرفت، از جمله اینکه مسیر ایران، نزدیکترین مسیر زمینی از شمال به هند است.

این فعال اقتصادی روس خاطرنشان کرد:برای عبور از مسیرهای دیگر ما با ارتفاعات هندوکوش در افغانستان و کوه های صعب العبور روبرو خواهیم شد که نمی توان از این مسیر عبور کرد. در حالی که ایران مسیر همواری دارد که پس از طی مسافت مشخص به آبهای جنوبی (خلیج فارس و اقیانوس هند) می رسید

هزینه و زمان مسیرهای دیگر، سه برابر مسیر ایران است

رئیس کمیته روابط بین الملل، مسئول تجارت خارجی و روابط بین الملل سازمان "اپورا راسیی" افزود: اگر از مسیر ایران به آب های گرم دسترسی پیدا نکنید مجبور هستیم از مسیرهای دیگر و از تنگه های کرچنسک، بسفور و داردانل و کانال سوئز عبور کنیم که از نظر زمانی و هزینه سه برابر مسیر ایران است.

وی ادامه داد: علاوه بر آن، زمانی که از مسیرهای جایگزین ایران استفاده می شود به محیط زیست این تنگه ها آسیب می رسد.

دونایف یادآور شد: مشکلاتی که همواره در سومالی و اطراف آن به وجود می آید را نیز نباید فراموش شود. کسی نمی تواند قدرت را در سومالی بدست بگیرد و لذا ما با مشکلاتی که در تنگه باب المندب و خروج از دریای سرخ بوجود می آید روبرو هستیم.

به اعتقاد وی، نزدیک به ۲۰ سال است که جهان با پدیده دزدان دریای سومالی روبرو است. لذا باید بدنبال تامین مسیرهای جایگزین مناسب باشیم. این دقیقا همان موضوعی است که دولت ها باید به آن بپردازند و مسیرهای حمل و نقل را طراحی و اجرا کنند.

این فعال اقتصادی روس در ادامه به بیان انتظار خود از دولت روسیه در این زمینه پرداخت و گفت: نیاز داریم که دولت در این زمینه مانع تراشی نکند و بخش خصوصی را در امر گسترش همکاری های فی مابین آزاد بگذارد.

وی تأکید کرد: حمایت دولتی در زمینه فعال سازی و راه اندازی تمام عیار کریدور لجیستیک و حمل و نقل شمال-جنوب لازم است.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این، با حل مشکل روابط پولی و مالی بین دو کشور مسلما کارها بهتر و روانتر پیش خواهد رفت و حجم تبادل تجاری بین دو کشور افزایش خواهد یافت.

فهرست کالاهای اولویت دار در تجارت مسکو – تهران

این فعال اقتصادی روسیه گفت: فهرست اولویت دار در تجارت دو کشور شامل محصولات کشاورزی، صنایع چوب، تجهیزات و ادوات کشاورزی، ماشین آلات صنعتی و ماشین سازی، تجهیزات پزشکی و داروسازی، حمل و نقل و محیط زیست، طراحی و ساخت تاسیسات زیرساختی، خدمات پزشکی و سلامت، خدمات ای تی و مالی است. در واقع این بخش ها مناسب همکاری بین کارآفرینان و بنگاه های کوچک و متوسط روسیه و ایران است.

جذابیت های ایران برای بازرگان روس

دونایف در ادامه گفت: شرکت من در زمینه صادرات محصولات کشاورزی بویژه غلات فعالیت می کند. ما غلات، آرد، ماکارونی، روغن های نباتی و محصولات گوشتی به کشورهای مختلف بویژه کشورهای اروپا، آفریقا و خاورمیانه صادر می کنیم.

وی افزود: ایران به عنوان بازار مصرف کالاهایی که ما صادر می کنیم و همچنین به عنوان کشور تامین کننده مواد غذایی و کشاورزی مورد توجه است. در حال حاضر من با جدیت دنبال تامین نوشیدنی های غیر الکلی از ایران هستم.

این فعال اقتصادی روس گفت: شرکت من بدنبال صادرات محصولات غذایی از ایران به کشورهای آفریقایی است چرا که مسیر حمل و نقل از ایران نزدیکتر است. فکر می کنم که همین دو پروژه برای دو سال کار موثر کفایت می کند.

هیچ تحریمی مانع همکاری ما نخواهد شد

دونایف در بخش دیگری از این مصاحبه با بیان اینکه ما تجربه خوبی بخصوص در بخش صادرات و واردات محصولات غذایی با ایران داریم، گفت: ما این مسیر را ادامه خواهیم داد و هیچ تحریم و مانعی نمی تواند جلوی همکاری ما را بگیرد.

وی ادامه داد: ما روش های مناسبی برای تبادل و نقل و انتقال پولی و مالی پیدا کردیم. لذا سعی خواهیم کرد که این همکاری را گسترش دهیم.

ایران، یک کشور امن است

این فعال اقتصادی روس، در ادامه این مصاحبه، ایران را کشوری امن توصیف کرد و گفت: نکته مهم این است که من هیچ خطر شخصی و یا ژئوپلیتیک برای سفر به ایران و تردد در داخل این کشور نمی بینم؛ در کل، سطح خطر و ناامنی در ایران از آمریکا و یا هر کشور اروپایی دیگر بیشتر نیست.

با هیأت ۲۰ نفره به ایران رفتیم

دونایف همچنین گفت: ما سفر خود به تهران را مدت ها قبل از اینکه خبر برگزاری نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران منتشر شود برنامه ریزی کرده بودیم و به عبارتی، بازدید هیأت ۲۰ نفره ما از اکسپو، خاتمه بخش سفر تجاری ما بود.

ایران در سطح عالی ظاهر شد

دونایف درباره نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران گفت: در این نمایشگاه، ایران در سطح عالی ظاهر شد. خود نمایشگاه و غرفه هایی که تدارک شده بود عالی بود. ولی به نظر من بهتر بود که تعداد میزگردها و همایش های تخصصی بیشتری برگزار می شد تا نقطه نظرات کارآفرینان و بازرگانان ایرانی بهتر به سمع و نظر میهمانان خارجی می رسید.

وی ادامه داد: از این طریق ایرانی ها بهتر می توانستند به دیگران بگویند که دنبال تجارت و صلح هستند. ولی در کلیت قضیه و بخش اقتصادی نمایشگاه همه چیز خوب بود.

سفر تجاری ما به ایران، فوق العاده بود

معاون رئیس سازمان "اپورا راسیی" روسیه همچنین گفت: سفر تجاری ما به ایران فوق العاده بود. با صاحبان کارخانجات و کاآفرینان زیادی ملاقات کردیم همه آنها منتظر ما بودند. دوستان زیادی برای ملاقات با ما از شهرهای مختلف ایران مثل اصفهان، یزد، تبریز، مشهد و شهرهای جنوبی ایران به تهران آمدند. اطلاعاتی که ما از دوستان ایرانی کسب کردیم و تعداد تماس هایی که داشتیم بیش از اندازه و انتظار بود. نمایشگاه نیز برای ما پلتفرم و فضای خوب و مضاعفی شد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره نتایج این مذاکرات گفت: به نظرم می توان از قراردادهای تجاری جدید صحبت کرد.

این فعال اقتصادی روس افزود: ما از کارخانجات زیادی بازدید کردیم بویژه مبلسازی، تولیدی نوشیدنی های مختلف، داروسازی، تجهیزات پزشکی، ماشین سازی، تراکتورسازی تبریز، تجهیزات و ادوات کشاورزی رشت، ماشین آلات متالورژی قزوین همگی فوق العاده بودند. ما باید با این کارخانجات همکاری داشته باشیم.

درباره "اپورا راسیی"

به گفته دونایف، سازمان "اپورا راسیی" در واقع یک اتحادیه غیر دولتی کارآفرینان، بازرگانان است که با هدف توسعه کارآفرینی و حمایت از آن در روسیه فعالیت می کند.

وی ادامه داد: این سازمان غیردولتی است و بودجه آناز طریق حق عضویت اعضای آن تامین می شود. ولی بزرگترین اتحادیه کارآفرینان در روسیه هستیم. اعضای ما بدنبال فعالیت های تجاری و اقتصادی هستند تا بتوانند از طریق خرید یا فروش کالا و خدمات خود پول حلال دربیاورند. سازمان در واقع به آنها کمک می کند تا در مسیر درست حرکت کنند.

کریدور شمال – جنوب که در آغاز راه، محصول اراده و عزم روسیه، ایران و هند در سال ۲۰۰۰ میلادی برای ایجاد گذرگاه حمل و نقل بار بود، در طول سال های بعد، شاهد پیوستن شمار دیگری از کشورها به این مسیر ترانزیتی بود.

آنچه برای این کشورها در پیوستن به این مسیر ترانزیتی انگیزه بخش بود این بود که مسیرهای متداول برای ارسال کالا از هند به سمت سن پترزبورگ روسیه که از کانال سوئز عبور می کند، حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر طول دارد اما کریدور شمال - جنوب تنها هفت هزار و ۲۰۰ کیلومتر است که بهره گیری از این ظرفیت، ۴۰ درصد زمان ترانزیت و ۳۰ درصد هزینه های حمل و نقل را کاهش می دهد.

پیش از این مقامات دو کشور اعلام کرده اند که در حال فراهم کردن مقدمات اجرایی کردن تفاهم قبلی ایران و روسیه برای خط ریلی رشت- آستارا هستند. این توافقنامه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ و پس از سخنرانی آیت الله «سیدابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری فدراسیون روسیه بین نمایندگان دو کشور به امضا رسید.

مسیر غربی کریدور شمال – جنوب که کشورهای روسیه، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان را شامل می شود، از نظر ریلی دارای حلقه مفقوده ای به مسافت ۱۶۲ کیلومتر بین رشت و آستارا است که با امضای این توافق و احداث این مسیر ریلی عملاً جنوب آسیا از طریق ارتباط ریلی بین سن پترزبورگ و خلیج فارس به شمال اروپا متصل خواهد شد.

بنا بر اعلام سفیر ایران در روسیه، در سال ۲۰۲۳ میلادی در بخش شرقی کریدور، برای نخستین بار حمل و نقل کالا شکل گرفت و ۶۵۰ هزار تن کالا از این مسیر جابجا شد و علاوه بر این، از مسیر دریای خزر نیز حمل و نقل کالا در مسیر کریدوراز ۶ میلیون تن در سال ۲۰۲۲ به ۱۰ میلیون تن در سال ۲۰۲۳ افزایش یافت.

به گفته کاظم جلالی، در مسیر غربی (جاده ای) کریدور که از روسیه، جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران می گذرد نیز در سال ۲۰۲۳ میلادی سه میلیون تن کالا عبور کرد؛ این در حالی است که در سال های قبل از آن بیشترین ارقام حجم مبادله کالا یک و نیم تا ۲ میلیون تن بود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.