تعیینآخرین مهلت برای تاکسیهای پیکان
تیننیوز| اتوبوسهای دوطبقه قرمز رفتند. باجه تلفنهای همگانی زردرنگ جمع شدند.
تاكسیهای نارنجی هم تا 2ماه دیگر از تهران جمع خواهند شد تا 50سال خاطرات پیكانی، فقط در ذهنها به یادگار بمانند. كارلوكسهای زین براق حالا دیگر نفسی برای بالا رفتن از بزرگراههای شهر ندارند. دندهشان در هیاهوی ترافیك سخت جا میرود. در جاده قدیم شمیران موتورشان ریپ میزند.
عمرشان از 10و 15سال بالا زده و دیگر جان كورس گذاشتن با پرایدهای كرهای را هم ندارند. تاكسیهای پیكان پایتخت سالهاست آخر جاده تردد در شهرها هستند. اسقاط تنها مسیری است كه این نارنجیهای فرسوده باید دربست سمت آن بتازند. امروز تهران 6349 تاكسی پیكان دارد و آنگونه كه شواهد نشان میدهد تا 2ماه دیگر باید از خیابانهای تهران حذف شوند. از این روست كه مالكان تاكسی پیكان تنها 2ماه دیگر برای نوسازی فرصت دارند و پس از اتمام زمان تعیین شده با ممنوعیت تردد و اعمال قانون مواجه خواهند شد.
باید كه لوكس باشد
چرخه حمل ونقل عمومی در بسیاری از شهرهای جهان در اختیار بهترین و باكیفیتترین وسایل حمل ونقلی است. تاكسیها در این میان از برترین محصولات خودروسازان جهان انتخاب میشوند تا نمادی از حمل ونقل لوكس و راحت باشند. توجه به این مسئله در كنار جلوگیری از آلودگیهای هوایی، صوتی و بصری موجب شده طرح نوسازی تاكسیها همواره در اولویت مدیریت شهری باشد. آنگونه كه میثم مظفر مدیرعامل سازمان تاكسیرانی شهر تهران گفته، سازمان تاكسیرانی شهر تهران عزم جدی برای نوسازی ناوگان خود در سالجاری دارد. طی 2ماه گذشته جهش بسیار خوبی در نوسازی تاكسیهای فرسوده پدید آمده،
بهطوری كه حجم قابل توجهی از ناوگان تاكسیرانی پایتخت نوسازی شده است.
فرسودهها جریمه میشوند
از خردادماه امسال بحث نوسازی تاكسیهایی كه مدل ساخت آنان از سال 1385به قبل بوده بهطور جدی در دستور كار قرار گرفته است. در فاز نخست طی 2ماه اخیر هزار دستگاه تاكسی نو شدند. همچنین در 2هفته گذشته 2182دستگاه تاكسی فرسوده از رده خارج و به جای آنها خودروی صفر كیلومتر سمند و پژو405 تحویل رانندگان شده است. مدیریت شهری امیدوار است طی چندماه آینده تمامی حدود 6300تاكسی پیكان پایتخت از چرخه حمل ونقل عمومی حذف و تردد این نوع تاكسی در شهر تهران به تاریخ بپیوندد. هماكنون این الزام برای همه مالكان وجود دارد كه طی 2ماه آینده یعنی پایان مهرماه نسبت به نوسازی تاكسی
خود اقدام كرده و خودروی جدید خود را تحویل بگیرند. رانندگان پس از این فرصت زمانی، دیگر امكان تردد در شهر را نخواهند داشت و از طریق دوربینهای شهر جریمه خواهند شد.
2طرح نوسازی شهرداری
در كنار تعیین ضربالاجل برای از رده خارج كردن پیكانهای فرسوده ۲طرح «خانه به خانه» و «خودرو بهخودرو» را نیز برای نوسازی فرسودهها درنظر گرفته است. همین امر موجب شده میزان تعویض تاكسیهای فرسوده بهویژه تاكسیهای پیكان در 10روز اخیر با این دو طرح به میزان بیسابقهای افزایش پیدا كند.
واحدهای گشت و نظارت تاكسیرانی طی روزهای اخیر در شهر، تاكسیهای پیكان را متوقف كرده و ضمن ارائه توضیحات لازم به رانندگان آنها، از آنها میخواهند تا هر چه سریعتر نسبت به نوسازی تاكسیهای فرسوده خود اقدام كنند. بدینترتیب براساس برنامهریزیها در سالجاری 10500تاكسی نو جایگزین تاكسیهای فرسوده تهران ازجمله 6300تاكسی پیكان خواهند شد.
31هزار تن آلودگی سالانه
بررسیهای شركت كنترل كیفیت هوای تهران نشان میدهد تاكسیهای پیكان كاربراتوری روزانه 85.14تن آلودگی تولید میكنند. این تاكسیها كه كمتر از 10درصد ناوگان 80هزار دستگاه تاكسیرانی را تشكیل میدهند، هر روز 38.1 تن منواكسیدكربن، 45.5تن ذرات آلی فرار، 1.4تن دیاكسید نیتروژن، 30كیلوگرم دیاكسید گوگرد، 10كیلوگرم ذرات معلق و در مجموع 85.14تن گازهای آلاینده خطرناك در تهران پراكنده میكنند. این عدد در حالی است كه میزان آلایندگی روزانه تاكسیهای كاربراتوری در سال به 31هزار تن میرسد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.