| کد خبر: 76097 |

◄ توسعه قطار حومه ای از نگاه مسئولان و کارشناسان

تین نیوز  | کشورهای پیشرفته با توسعه خطوط ریلی خود نه‌تنها حجم تصادفات و سفرهای جاده‌ای را کنترل کرده‌اند بلکه با راه‌اندازی قطارهای حومه‌ای و اتصال شهرک‌های اقماری به کلان شهرها بخش قابل توجهی از ترافیک بزرگراهی در شهرهای خود را مهار کرده‌اند.

به گزارش تین نیوز، هر چند در دولت گذشته با برخی اقدامات نسنجیده، ایجاد زیرساخت‌های قطارهای حومه ای به تعویق افتاد، اما با روی کار آمدن دولت یازدهم این نوع از حمل و نقل مورد توجه مسئولین واقع شد تا بدانجا که عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی یکی از جدی‌ترین منتقدان توسعه‌نیافتگی صنعت ریل و قطارهای حومه‌ای در ایران به‌ شمار می‌آید.

در این زمینه شناخت افکار و نظرات مسئولان در خصوص این نوع حمل و نقل شاید خالی از لطف نباشد. بدین منظور نظرات مسئولان و کارشناسان مختلف در این مقوله در زیر ذکر شده است:

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی:
بیشتر از ٨ ‌سال از قدمت حمل‌ونقل ریلی در ایران می‌گذرد و هزاران‌ میلیارد تومان برای آن هزینه شده است اما حمل‌ونقل ریلی در بخش مسافری کمتر از ١ ‌درصد جابه‌جایی‌ها را تشکیل می‌دهد.

در بسیاری از شهرهای بزرگ جهان و ازجمله لندن مدل شهرسازی را بر پایه قطارهای حومه‌ای تعریف کرده‌اند و جالب است که بدانید خانه بسیاری از مدیران این شهر در ٦ کیلومتری شهر است.

فرهاد بندرچیان، عضو انجمن مهندسی حمل‌ونقل ریلی ایران:
تهران در مقایسه با سایر کلانشهرهای جهان از ظرفیت ناچیزی برای تسهیل دسترسی حومه‌نشینان به پایتخت برخوردار است. این درحالی است که در کشورهای پیشرفته، قطارهای حومه‌ای بین ٢٣ تا ٣ ‌درصد ظرفیت حمل‌ونقل عمومی را به خود اختصاص داده‌اند.

در حال حاضر بیشتر از ١ مسیر کشور برای احداث قطار حومه‌ای تا ١٥‌سال آینده وجود دارد.

به نظر می‌رسد قطار حومه‌ای مهم‌ترین راهکار تهران برای کاهش بار ترافیک و افزایش تقاضا و مهاجرت به نواحی حومه‌ای و جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه به نقطه مرکزی است. ضمن اینکه احداث این قطارها و تسهیل رفت‌وآمد کارگران به حومه شهر می‌تواند نقش موثری در انتقال صنایع به خارج از کلانشهر و رونق اقتصادی شهرک‌های حاشیه‌ای و افزایش اشتغال در مناطق محروم داشته باشد.

محسن پورسیدآقایی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن:
نرخ بلیت قطارهای حومه‌ای باید ارزان باشد تا مردم به استفاده از این قطارها تشویق شوند، قطارهای حومه‌ای به دلیل نرخ پایین بلیت برای فعالان صنعت ریلی در ایران سودآور نیست و همین موضوع یکی از مهم‌ترین ضعف‌هایی است که مانع از سرمایه‌گذاری خصوصی‌ها در بخش قطارهای حومه‌ای می‌شود.

مصطفی خردمند قائم مقام مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا:
 تقاضای قابل توجهی برای جابجایی ریلی از شهرک‌های اقماری وجود دارد، اما نرخ‌گذاری دستوری بلیت در صنعت حمل‌ونقل ریلی یکی از موانع مهم بر سر راه توسعه صنعت ریلی و توسعه قطارهای حومه‌ای است.

درحال حاضر دولت معادل پول بلیت هر مسافر به مترو یارانه می‌دهد که در سیستم حمل‌ونقل عمومی در بخش اتوبوسرانی نیز همین اتفاق رخ می‌دهد، اما صنعت ریلی نه‌تنها از هیچ یارانه‌ای برخوردار نیست که قیمت‌گذاری آن به‌صورت دستوری تعیین می‌شود که این موضوع یکی از مهم‌ترین موانع جذب سرمایه‌گذار برای توسعه قطارهای حومه‌ای است.

محمدعلی پورشیرازی کارشناس حمل ونقل ریلی
یکی از اولویت های وزارت راه و شهرسازی در توسعه قطارهای حومه ای با هدف سوق دادن مسافران از بخش جاده ای به ریلی است. به‌رغم اینکه تعداد خودروها و جمعیت در برخی کشورهای پیشرفته بسیار بیشتر از کشور ماست ولی ترافیک در آنجا وجود ندارد. حمل‌ونقل حومه‌ای مناسب باعث شده تا ترافیک کنترل شود و مردم سفر با ریل را در مسیرهای حومه‌ای به خودرو ترجیح دهند. 

در دنیا ترجیح مردم بر حمل و نقلی عمومی است اما متاسفانه در کشور ما به علت کیفیت پایین خدمات ریلی و نبود حمل‌ونقل حومه‌ای مناسب مردم سفر با خودرو را ترجیح می‌دهند.

سیدمحمد راشدی معاون مسافری راه‌آهن 
هدف از راه‌اندازی قطارهای حومه‌ای انتقال مسافر از شبکه جاده‌ای به شبکه ریلی و کاهش سوانح جاده‌ای است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.