| کد خبر: 61525 |

مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر در گفتگو با تین نیوز تشریح کرد:

◄ شناسایی هفت نقطه حساس اروند که نیازمند لایروبی است / تفاهم ایران و عراق، راه حل مشکلات است

تین نیوز | مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر از شناسایی هفت نقطه حساس کانال اروند که نیازمند لایروبی جهت تأمین ایمنی بیشتر برای تردد شناورهاست خبر داد و گفت: تا زمانی که تفاهم دو کشور ایران و عراق به منظور راه اندازی مجدد دفتر CBC فراهم نشود و چالش های اروند به ویژه لایروبی آن مرتفع نشود، ورود در موضوع عملیات لایروبی اروند امکان پذیر نیست.

عادل دریس در گفتگو با خبرنگار تین نیوز درباره آخرین وضعیت لایروبی بندر خرمشهر، اظهار کرد: به طور کلی در حوزه لایروبی، بندرخرمشهر با استناد به نقشه های هیدروگرافی موجود در کانال اروند، هفت نقطه حساس کانال که نیازمند لایروبی جهت تأمین ایمنی بیشتر برای تردد شناورهاست، شناسایی کرده است. 

وی افزود: میزان حجم مورد نیاز برای لایروبی این هفت نقطه 30 میلیون و 502 هزار و 500 متر مکعب تخمین زده شده که در صورت استفاده از شرکت های داخلی و با احتساب نرخ حال حاضر عملیات لایروبی در بنادر کشور، 450 میلیارد تومان مورد نیاز است. 

دریس در ادامه توضیح داد: البته از آنجایی که به دلیل ماهیت بین المللی رودخانه باید لایروبی اروند از طریق دفتر مشترک هماهنگی بین ایران و عراق(CBC) پیگیری و هزینه گردد، لذا تا زمان راه اندازی مجدد این دفتر امکان ورود به موضوع لایروبی کانال اروند امکان پذیر نیست. 

وی با بیان اینکه بندرخرمشهر در حال حاضر موضوع لایروبی نگهداری پای اسکله های بندرخرمشهر را مثل گذشته در دست اجرا دارد، گفت: این بندر در سال های گذشته اقدام به عملیات لایروبی نگهداری پای اسکله ها به میزان 100 هزار متر مکعب نموده است.

مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر با اشاره به اینکه موضوع لایروبی اروند به عنوان یکی از موضوعات اصلی در کمیته حقوقی اروند وزارت امور خارجه متشکل از نمایندگانی از وزارت امور خارجه، سازمان جغرافیایی کشور، ستاد کل نیروهای مسلح، وزارت نیرو، وزارت راه (سازمان بنادر و دریانوردی) در دست پیگیری است، افزود: اداره کل بندر خرمشهر نیز به عنوان یکی از اعضای این کمیته و به عنوان یک نهاد محلی درگیر در موضوع لایروبی اروند در جلسات مربوطه شرکت دارد. 

وی تصریح کرد: بدین ترتیب وزارت امورخارجه به عنوان نماینده دولت و متولی حقوقی پیگیری کننده موضوع از طرف مقابل(عراق)، موضوع اروند را در برنامه پیگیری دارد و تا زمانی که تفاهم دو کشور ایران و عراق به منظور راه اندازی مجدد دفتر CBC فراهم نشود و چالش های اروند به ویژه لایروبی آن مرتفع نشود، ورود در موضوع عملیات لایروبی اروند امکان پذیر نیست.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.