| کد خبر: 55284 |

در گفتگو با تین نیوز مطرح شد:

◄ میانگین مصرف روزانه سوخت هواپیما / سهم ۳۰ درصدی سوخت در هزینه های ایرلاین ها

تین نیوز | یک کارشناس حمل و نقل هوایی با بیان اینکه در ایران میانگین مصرف روزانه سوخت هواپیما پنج میلیون لیتر برآورد شده است، گفت: سهم هزینه سوخت در کل هزینه های مستقیم عملیاتی شرکت های هواپیمایی حدود 30 درصد اعلام شده است.

خلیل الله معمار زاده در گفتگو با خبرنگار تین نیوز با بیان اینکه هزینه سوخت هواپیما حدود 30 درصد هزینه های مستقیم عملیاتی شرکت های هواپیمایی را شامل می شود، اظهار کرد: به همین دلیل نوسانات قیمت سوخت، نقش موثری بر میزان نوسانات هزینه های شرکت ها دارد.

وی افزود: شرکت های هواپیمایی تلاش می کنند، با مدیریت کردن عملیات، سهم هزینه های سوخت در کل هزینه های مستقیم عملیاتی خود را کاهش دهند.

معمارزاده به توصیه های یاتا (IATA Initiative) برای کاهش استراتژیک هزینه های شرکت ها اشاره کرد و گفت: مدیریت سوخت، برنامه ریزی بهینه تعمیرات و نگهداری، و زمانبندی مناسب کرو (Pairing,Rostering& Assignment)، از مهمترین موارد کاهش هزینه های شرکت های هواپیمایی هستند.

وی افزود: بعد از سوخت، بیشترین هزینه در بخش کرو پروازی شرکت ها است و بیشترین پتانسیل برای کاهش هزینه ها در این بخش ها وجود دارند.

این کارشناس حمل و نقل هوایی با اشاره به تاثیر نوسانات نرخ سوخت بر هزینه های عملیاتی ایرلاین ها گفت: ریسک نوسانات قیمت سوخت در همه دنیا وجود دارد اما شرکت های هواپیمایی تلاش می کنند در کنار مدیریت سوخت با راهکارهای مناسب و ضربه گیرهای مقتضی (Buffers) مثل Fuel Hedging از انتقال این نوسانات بر هزینه های خود جلوگیری نمایند و ریسک های مالی آن را با روش های ترکیبی مدیریت نمایند.

معمار زاده با تاکید بر اینکه برنامه مدیریت سوخت علاوه بر کاهش هزینه ها تاثیر ثانویه ای دیگری هم دارد که بحث های محیط زیست و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای است، گفت: راهکارهای بهبود و مدیریت مصرف سوخت شامل کاهش زمان پروازی، مدیریت ناوگان، بهره وری عملیاتی و بهینه سوخت، زمان بندی های بهینه عملیات زمینی، طراحی و اجرای دستورالعمل های بهینه عملیات پروازی در فضا و TMA فرودگاه ها، آموزش، روت های کارآ، سخت افزارها و ... هستند.

وجود مشکلات ساختاری در سیستم پخش سوخت هواپیمایی
وی با تاکید بر اینکه وجود مشکلات ساختاری در سیستم پخش سوخت هواپیمایی، مشکلات زیادی را در کشور به وجود می آورد، گفت: مهمترین مشکل، انحصاری بودن بازار سوخت هواپیمایی در ایران است که در اختیار یک بخش قرار دارد و هیچ رقابت مدیریت شده ای در این زمینه وجود ندارد.

معمارزاده با بیان اینکه در سطح کشور تعداد مراکز برای تامین سوخت هواپیما 47 مرکز اعلام شده است، گفت: در ایران، میانگین مصرف روزانه سوخت هواپیما حدود پنج میلیون لیتر برآورد شده است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.