| کد خبر: 48106 |

◄ گام بعدی وزیر راه و شهرسازی در حمل و نقل جاده ای چیست؟

تین نیوز | طبق برنامه های وزیر راه و شهرسازی، پس از مرحله تامین 1880 دوربین کنترل سرعت برای کنترل راه های شریانی کشور که از آغاز سال 94 به اجرا درآمد، نوبت به مدیریت یکپارچه حمل و نقل و کنترل ترافیک میان راه های درون شهری و برون شهری با استفاده از تبادل اطلاعات رسیده است.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، با نگاهی به گذشته نه چندان دور، نخستین همایش سیستم های حمل و نقل هوشمند جاده ای در دی ماه 1393 توسط سازمان راهداری و حمل نقل جاده ای با هدف ارتقای دانش ITS در حمل ونقل جاده ای، برقراری ارتباط موثر بین سازمان به منظور ارتقای ایمنی در حمل ونقل جاده ای به مدت دو روز در تهران برگزار شد.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاحیه (30 دی) این همایش بین المللی اظهار کرد: در حال حاضر مجموع دوربین‌هایی که توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و پلیس در جاده‌های کشور نصب شده کمتر از 500 دستگاه است. بنا شد که در قدم نخست این دوربین‌ها به یکدیگر مرتبط شوند که در نتیجه با اجرای این طرح، توان اعمال قانون توسط پلیس دو برابر می‌شود. در گام بعدی مقرر شد 1800 دوربین در جاده‌های کشور نصب شود که با این کار تعداد دوربین‌های جاده‌ای کشور حدود چهار برابر خواهد شد.

آخوندی در ادامه پایان همایش بین المللی سیستم های هوشمند جاده ای اظهار داشت: در قدم بعدی سعی داریم که در جهت یکپارچگی مدیریت درون و برون‌شهری گام برداریم زیرا با افزایش این یکپارچگی سرعت حرکت و ایمنی راه‌ها افزایش می‌یابد.

لازم به ذکر است قرارداد نصب و بهره برداری از  1880 دوربین کنترل سرعت در تاریخ اول فروردین 94 با حضور وزیر راه و شهرسازی میان داوود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و محمدصادق مفتح مدیرعامل شرکت مبین ایران به ارزش 550 میلیارد تومان به امضا رسید.

اما داوود کشاورزیان، معاون وزیر راه و شهرسازی، در نشست خبری چهار معاون حمل و نقلی قبل از شروع سفرهای نوروزی در پاسخ به خبرنگار تین نیوز مبنی بر مدیریت یکپارچه تردد خودرو در 30 کیلومتری پایانی داخل و خارج شهر و مد نظر وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: نظر وزیر راه و شهرسازی در این مورد محترم و قابل بررسی است اما از نظر بنده به دلیل حاکمیت شهرداری ها بر راه های درون شهری و دیدگاه های دولت، این امر امکان پذیر نیست.
 
وی افزود: در 30 کیلومتر پایانی راه های داخل و خارج شهر به دلیل عبور انواع خودرو سبک و سنگین، عابر پیاده، ماشین آلات کشاورزی و حتی در برخی نقاط، احشام،  در صورت هماهنگی نیز تغییری حاصل نمی شود و در نهایت منجر به مرگ یا جراحت مسافرین می گردد اما با توجه به افزایش خستگی و خواب آلودگی در 30 کیلومتر پایانی شهر و جاده، تنها می توان با کاهش سرعت و آگاه سازی راننده احتمال بروز حادثه را کاهش داد.

آخوندی: باید تمام سازمان‌های مرتبط مدیریت شهری تابع خدمات دولت به مردم باشند
اگر چه معاون وزیر راه و شهرسازی با توجه به شرایط موجود در نوع خود بهترین روش را برگزیده است اما شخص وزیر با رویکرد متفاوت و قاطع نسبت به هرگونه برخورد از سوی شهرداری ها با صراحت کامل بیان داشته است: باید قبول کرد که رویکرد و حس تعلق سازمانی  مانعی در برابر افزایش مدیریت و بهره‌وری است.

آخوندی می افزاید: در دوران مدیریتم سعی داشتم که مفهوم یکپارچگی را در بحث مدیریت بین شهری و درون شهری مطرح کنم و در حال حاضر نیز مهم ترین بحث ما در وزارت راه و شهرسازی یکپارچگی است؛ وقتی گفته می‌شود دولت قصد خدمت رسانی  به مردم را دارد پس باید همه سازمان‌های مرتبط در آن حوزه به صورت یکپارچه عمل کنند.

همچنین شهرام آدم نژاد، معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای پیش از پایان سال 93، با توجه به تقسیم بندی تلفات جاده ای به دو بخش برون شهری و درون شهری بیان داشت: بر اساس بررسی های سازمان راهداری، تقسیم بندی تصادفات از شهری و برون شهری باید به ناحیه مسکونی و غیر مسکونی تبدیل شود زیرا با مدیریت سرعت در نواحی مسکونی از طریق استفاده از سیستم های ITS احتمال بروز خطر و تلفات در این مناطق کاهش خواهد یافت.

در پایان باید به این نکته توجه داشت که وزیر راه و شهرسازی به دنبال تغییر نگرش به حوزه حمل و نقل در اذهان عمومی، کارکنان و مدیران وزارتخانه و سازمان های تابعه  و حتی مجموعه دولت به منظور کاهش نگاه سازمان محور و جانمایی دیدگاه مردم محور (جمعیت متمرکز) است. که در پس آن مکانیسمی برای به جریان انداختن سرمایه های متمرکز و ایجاد اشتیاق برای جذب سرمایه غیر بومی طراحی شده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.