| کد خبر: 48027 |

◄ چرا برخی از توافق سوئیس و لغو تحریم های حمل و نقلی ناراحتند؟!

تین نیوز | این روزها موضوع توافق لوزان که البته به قول محمد جواد ظریف در گفتگوی زنده تلویزیونی باید آن را "توافق سوئیس" نامید، در صدر اخبار کشور و جهان قرار دارد. تبعات ناشی از این توافق که البته قرار است در تیرماه نهایی شود، با اظهارنظر موافقان و مخالفان در داخل و خارج مواجه شده که شمار موافقان بسیار بیشتر از مخالفان می نماید.

به گزارش تین نیوز، در این رابطه لغو تحریم ها همواره یکی از اساسی ترین مباحث تیم مذاکره کننده درخصوص توافق هسته ای بوده است؛ تحریم هایی که طی سال های گذشته، مشکلات مختلفی را برای کشور ایجاد کرده و این امر در صنعت حمل و نقل کشور نیز نمود فراوانی داشته است. از سوی دیگر موضوع خودتحریمی ها در کنار تحریم ها یکی دیگر از موانع توسعه صنعت حمل و نقل و ترانزیت در سال های اخیر از سوی فعالان این حوزه در بخش خصوصی عنوان شده است.

با این همه، ظاهرا و برخلاف تصور، برخی از افراد و فعالان حمل و نقل و حوزه های مرتبط با آن چندان از توافق و لغو تحریم ها خرسند به نظر نمی رسند چرا که لغو تحریم ها می تواند منافع این افراد را در کشور به خطر اندازد و آنها را از دستیابی به سودهای کلان ناشی از مشکلات ایجادشده، بازدارد.

در این زمینه، سایت خبری "عصر ایران" طی یادداشتی خاطره ای را نقل می کند که براساس آن، برخی فعالان حمل و نقل هوایی از تشدید تحریم ها نه تنها ناراضی نیستند بلکه به دلیل سودآوری برای آنها، از توافق ژنو که در سال گذشته رخ داد، رضایت ندارند. ذکر این خاطره، خالی از لطف نخواهد بود:

"... سال گذشته و بعد از توافق ژنو، با دوستی که در حوزه گردشگری فعال است صحبت می کردم. می گفت که اخیراً در جلسه ای با حضور برخی دست اندرکاران صنعت حمل و نقل هوایی شرکت داشته است. در آن جلسه، مردی با چهره ای موجه و رسمی حاضر بود و مدام از این که دولت جدید و تیم مذاکرات ارزش ها را زیر پا گذاشته اند و عزت ملی را لگدمال کرده اند، با حرارت تمام انتقاد می کرد.

بعد از پایان جلسه، یکی از مدیران حاضر در آن به من گفت: می دانی این مرد که بود؟
پاسخم منفی بود. گفت: او در کار خرید و فروش قطعات هواپیماست. از وقتی که تحریم ها تشدید شده، روی هر قطعه، سه برابر قبل سود می کند.
آنجا بود که علت نارضایتی و آن همه داد و قال به ظاهر ارزشی اش را دریافتم. طبیعی است که کاسبان تحریم - و از جمله آن دلال به ظاهر ارزشی - از توافق هسته ای ایران و 1+5 عصبی شوند. این منطق بازار است که هر آنچه مانع کسب باشد، مورد تنفر قرار گیرد..."

اکنون باید دید نظرات فعالان و متخصصان حوزه حمل و نقل اعم از دریایی، هوایی، جاده ای، ریلی، شهری و مترو و سایر حوزه های مرتبط مانند گردشگری، خودرو و... چه دیدگاهی نسبت به تاثیرات توافق یا تفاهم هسته ای اخیر در لوزان سوئیس دارند؟

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • بنده خدا 0 0

    نان دلواپسى شان را مى خورند!!!!!

  • بنده دیگر خدا 0 0

    صبر داشته باشید… عجیب است که با این همه نشانه روشن در سوابق عهدشکنی حریف ظریف، همچنان دل بسته توافقی هستیم که احتمالا انتهایش چیزی ندارد جز ذلت ملت.