| کد خبر: 44727 |

توسعه دریا محور یک ضرورت است

وبلاگ تین نیوز، محمد سعیدنژاد |  استان هرمزگان از مهمترین استانهای کشور و پایتخت دریایی ایران است. انجام فعالیت های دریایی و همچنین سواحل زیبا و طولانی خلیج فارس و دریای عمان، این استان را از مزیت های ویژه ای برخوردار کرده است. 
از سوی دیگر، بندر شهید رجایی به عنوان مهمترین و بزرگترین بندر تجاری کشور در این استان مستقر است. ضمن این که تردد سالیانه 40 هزار فروند کشتی در تنگه هرمز و جابجایی 100 میلیون تن کالا در بندر شهید رجایی، فرصت های مناسبی برای سرمایه گذاری در بخش های انبارداری، ساخت سیلو و بانکرینگ ایجاد کرده است. 
53 درصد از عملیات حمل و نقل دریایی کشور نیز در بندر شهید رجایی انجام می شود و همچنان با تقاضای زیاد سرمایه گذاران برای دریافت زمین در بندر شهید رجایی مواجه هستیم که بر این اساس 2400 هکتار اراضی جدید برای واگذاری طی سال آینده آماده می شود. در واقع بندر شهید رجایی به عنوان مهمترین بندر ایران در راستای رقابت با بنادر منطقه محسوب می شود که بیش از 87 درصد از عملیات کانتینری کشور را پشتیبانی می کند. 

بالغ بر 85 درصد از حمل و نقل بین المللی کالا در جهان از طریق دریا انجام می شود، و سازمان بنادر و دریانوردی نیز با ایجاد و راهبری 11 بندر تجاری بزرگ توانسته است بیش از 140 میلیون تن از صادرات و واردات کشور را در سال جاری انجام دهد که پیش بینی می شود تا پایان سال جاری با رشد مناسبی این میزان به 155 میلیون تن افزایش یابد. 

براساس آخرین مطالعات صورت گرفته در کشور، 5 هزارو 800 کیلومتر در شمال و جنوب ایران نوار ساحلی وجود دارد که نشان می دهد دریا در فعالیت اقتصادی ایران فرصت مهمی به شمار می رود و بر همین اساس با همکاری دولت و مجلس در قانون بودجه سال 94 سرمایه گذاری های جدید از محل صندوق توسعه ملی توسط سازمان بنادر نزد سیستم بانکی تضمین می شود. 

هم اکنون با توجه به تغییرات اقلیمی و آبی در کشور نقش توسعه دریا محور از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد و این موضوع از زبان همه مسوولین کشور طی چند سال گذشته بیان شده است. بر همین اساس نیاز جدی به تدوین یک برنامه کلان برای توسعه دریا محور وجود دارد. 

توسعه دریا محور یک ضرورت است که بدون برنامه مدون، توسعه و هماهنگی در همه ای بخش ها میسر نمی شود. توسعه دریا محور و گردشگری دریایی از جمله فعالیت های اقتصادی محسوب می شوند که موجبات توسعه فرهنگی و اجتماعی مناطق ساحلی را فراهم می کنند. 

طی سال جاری بیش از 15میلیون نفر سفر دریایی در کشور ثبت شده است. این میزان بیش از 14 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است که 95 درصد از این عملیات در هرمزگان صورت گرفته است. 

نوسازی و توسعه ناوگان و توجه به مباحث ایمنی از اقدامات مهمی بوده که در این سالها به جدیت پیگیری شده است و پیش بینی می شود با توجه به توسعه اقتصادی و سیاسی کشور در زمینه بار و مسافر به رشد مناسبی دست پیدا کنیم.

برگرفته از خبر روابط عمومی بنادر و دریانوردی هرمزگان

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.