| کد خبر: 31624 |

معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد:

◄ جزییات سرمایه‌گذاری‌های سازمان بنادر در صنایع دریایی / برنامه دولت برای افزایش سهم دریا از تولید ناخالص داخلی

تین نیوز | معاون وزیر راه و شهرسازی، جزییات سرمایه گذاری های سازمان بنادر در صنایع دریایی از جمله توسعه ناوگان تجاری، خدماتی و مسافربری و طرح های توسعه بنادر کشور را تشریح کرد.

به گزارش تین نیوز، محمد سعیدنژاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، در نشست خبری شانزدهمین همایش و نمایشگاه صنایع دریایی اظهار کرد: کشور ما در مجموع دارای توان تولید 100 هزار تنی در صنایع دریایی است که در این میان، 40 هزار تن مربوط به کشورهای کوچک و متوسط است.
 
وی ادامه داد: 4.1 درصد از توان تولید ناخالص داخلی ما به صنایع دریایی مربوط می شود؛ هدف گذاری ما این است که بتوانیم این رقم را به 10 درصد در کل کشور برسانیم به طوری که در مجموع موجب اشتغال 800 هزار نیروی انسانی باشد.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: مجموع ظرفیت دنیا در صنایع دریایی 1500 میلیارد یورو است که در این میان سهم ما سهم بالایی نیست؛ سهم ایران از این رقم، 40 میلیون دلار است و از نظر فیزیکی، ظرفیت 101 هزار تُنی داریم. 

وی ادامه داد: در سال های گذشته حدود یک میلیارد دلار در صنایع دریایی کشور سرمایه گذاری شده که از این میان 400 میلیون دلار مربوط به شناورهاست. 

سعیدنژاد با اشاره به تشکیل صندوق صنایع دریایی در دولت های گذشته اظهار کرد: متاسفانه امکانات و منابعی که برای این صندوق در نظر گرفته شده بود، در اختیار آن قرار نگرفت در حالی که باید حداقل بخشی از محل درآمدهای حمل و نقل نفتی به آن اختصاص می یافت. 

به گفته وی، در حال حاضر سرمایه صندوق حدود 10 میلیارد تومان است که رقم قابل توجهی نیست.

وی در بیان اقدامات سازمان بنادر برای حمایت از صنایع دریایی گفت: ارائه تسهیلات به کسانی که قصد ساخت و خرید شناور در داخل کشور را دارند به عنوان یک سیاست در برنامه سازمان قرار دارد که در این راستا به 139 فروند شناور تجاری ـ خدماتی، تسهیلاتی به میزان 438 میلیارد تومان تعلق گرفته است. 

وی ادامه داد: در بخش نوسازی ناوگان مسافربری، با توجه به برنامه جابجایی 15 میلیون مسافر در سال، 46 فروند شناور مسافربری با استانداردهای جدید به ارزش 135 میلیارد تومان تسهیلات تعلق گرفته که تا کنون 17 فروند تحویل داده شده است. 

به گفته سعیدنژاد با تکمیل این 46 فروند شناور، سه هزار و 683 صندلی به ظرفیت موجود مسافربری کشور اضافه می شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در بیان اقدامات توسعه ناوگان تجاری دریای خزر اظهار کرد: برای تولید 6 فروند شناور در ناوگان تجاری دریای خزر، تسهیلاتی به ارزش 38 میلیارد تومان ارایه شده و در این میان، تاکنون 4 فروند به بهره برداری رسیده است.

سعیدنژاد درباره برگزاری مزایده اپراتوری بندر شهیدرجایی گفت: در حال تهیه اسناد و مدارک برگزاری فراخوان هستیم که صلاحیت حرفه ای، قدرت جذب خطوط بزرگ کشتیرانی و توان مالی، سه محور اصلی احراز صلاحیت شرکت ها در این فراخوان است و امیدواریم تا پایان سال، این فراحوان برگزار شود.

به گفته وی، شرکت های خارجی به شرط جوینت بودن با یک شرکت ایرانی می توانند در این فراخوان شرکت کنند.

سعیدنژاد با اشاره به لایروبی اسکله عمومی بندر چابهار تا دو ماه آینده گفت: با انجام این پروژه، در بخش جنرال کارگو می توانیم تا پایان سال، کشتی هایی با آبخور 14 متر در اسکله عمومی این بندر را پهلو دهی کنیم.

وی ادامه داد: فاز اول اسکله بندر شهیدبهشتی چابهار نیز تاکنون پیشرفت 55درصدی داشته و از دولت خواسته ایم تا در بودجه سال آینده منابع کافی به این پروژه اختصاص دهد.

به گفته وی، با اتمام این طرح، ظرفیت بندر شهیدبهشتی به 6 میلیون تن در سال خواهد رسید.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کارمند 0 0

    با سلام محضر جناب اقای سعید نژاد امیدواری ها از زمانی که جنابعالی سکاندار نظام دریایی کشور شدید میان همکارانتان در سازمان و فعالین بخش بندر و دریا افزایش یافت با این امید که سازمان نقش هدایتگرانه در این زیر بخش مهم دریا ایجاد کند اما همچنان در معاونت فنی هزینه های عجیبی انجام می شود که بسیاری از انها توجیه ندارد فی المثل افزایش هزیته های فنی باید نسبت مستقیم با افزایش واردات و صادرات داشته باشد انصافا میزان ورود و خروج کالا در بازه زمانی سال ۸۴ تا ۹۲ با میزان اعتبارات تخصیص یافته فنی بررسی شود تا فاجعه در بنادر ابادان و خرمشهر مشخص شود اقای سعید نژاد بندر که شهرک صنعتی نیست هر هزینه ای که در ان می شود باید نسبت مستقیم با کارکرد بندر داشته باشد تا زمانی که اندوخته سازمان در فنی و مهندسی صرفا برای پز دادن مدیران و خوشایند نمایندگان و استخدام نورچشمی ها هزینه میشود تا زمانی که نظام ارزشیابی و اعتبار مدیران به جذب پول بی صاحاب است این انضباط مالی ایجاد نخواهد شد اقای سعید نژاد ریل سازمان را به خط اصلی بازگردانید واقعا این همه ایجاد زیر ساختی که بهره ای ندارند چه ارزشی دارد ظرفیت بنادر به حد بالایی رسیده اما استفاده نمی شود و تازه معاونت فنی دست بردار نیست حتی در بنادر کوچک این پولها اگر به بخش غیر دولتی داده شود خواهید دید که چه انقلابی در بازرگانی کشور بوجود خواهد امد.

  • همکار 0 0

    فقط تاکید می شود یک بازرس خبره و با جنم و نترس باید جهت بررسی پروژه های سرکی به بنادر اشاره شده علی الخصوص خرمشهر بزند تا خیلی حقایق آشکار شود.