| کد خبر: 265224 |

◄ نقد و تحلیل عملکرد جابجایی مسافر ریلی در 6 ماهه نخست امسال

در سال 1402 متوسط مسافت پیموده شده به ازای هر مسافر بسیار کمتر از سایر سال ها بوده و این خود ناشی از آن است که تعداد مسافران قطارهای حومه­ ای نسبت به سال­ های قبل بیشتر بوده است.

تین نیوز

انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته با انتشار گزارشی عملکرد جابجایی مسافر ریلی را در 6 ماهه نخست امسال منتشر کرد.

به گزارش تین نیوز، در این گزارش آمده است: با توجه به ادعاهای مکرر مطرح شده از جانب شرکت راه­ آهن جمهوری اسلامی ایران مبنی بر رکوردشکنی در برخی شاخص­ های حمل­ و نقل ریلی که عمدتا با نظر کارشناسان متخصص این حوزه در تناقض بوده، در این گزارش آخرین ادعای شرکت راه آهن (رکوردشکنی جاب­جایی مسافران ریلی) مورد نقد و تحلیل قرار گرفته است.

آمار مربوط به جاب­جایی مسافر در 6  ماهه نخست سال 1402 و 13 سال قبل از آن در جدول زیر آمده است.

قابل توجه است که کلیه آمار و ارقام این گزارش از سامانه BI وزارت راه و شهرسازی (bi.mrud.ir) اخذ شده است.

جدول ریلی

در ادامه این گزارش تاکید شده است: مدیرعامل راه­ آهن جمهوری اسلامی ایران مدعی شده است که بیش از 16 میلیون « نفر » مسافر در 6 ماهه نخست سال 1402 جاب­جا شده و لذا در این شاخص رکورد شکنی صورت گرفته است. با توجه به آمارهای 14 ساله اخیر، عملکرد راه آهن در بازه زمانی 6 ماهه 1402 از لحاظ رتبه شاخص نفر کیلومتر که شاخص دقیق و درست سنجش عملکرد جابجایی مسافر ریلی است، در جایگاه ششم این دوره 14 ساله است و همچنین رتبه بازه زمانی مذکور در شاخص متوسط مسافت پیموده شده به ازای هر مسافر، جایگاه 12 در میان 14 سال اخیر است.

این تحلیل نشان می دهد که در سال 1402 متوسط مسافت پیموده شده به ازای هر مسافر بسیار کمتر از سایر سال ها بوده و این خود ناشی از آن است که تعداد مسافران قطارهای حومه­ ای نسبت به سال­ های قبل بیشتر بوده است.

نمودار تعداد مسافرانآمارهای جابجایی مسافر حومه ای نشان می دهند که از سال 1393 تا 1402 بیشترین تعداد مسافر حومه ای در سال 1402 جابجا شده است که دلیل اصلی رکوردشکنی مورد ادعا در جابجایی مسافر در 6 ماهه نخست سال 1402 نسبت به سال های قبل، همین موضوع است. مقامات شرکت راه آهن نیز به رشد جهشی تعداد مسافران حومه ­ای در سال 1402 نسبت به سال­ های گذشته اذعان کرده ­اند به طوری که مدیر کل سیر و حرکت راه آهن اعلام کرد که تعداد قطارهای حومه ­ای افزایش یافته است و به همین دلیل تعداد کل مسافران ریلی نیز افزایش یافته است.

قابل توجه است که در 6 ماهه اول سال 1402، سهم جابجایی مسافر حومه ­ای از کل مسافر جاب­جا شده 30 درصد است در حالی که میانگین 10 سال اخیر 24 درصد است.

نمودار درصد مسافران

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 26 18


    رکوردشکنی عین بسیاری از اخبار مشابه دیگه دروغ بود.
    عجب ...
    روحانی خوب اینو شناخت . یه مدت با لابی گری با این و اون توی دولت روحانی یه پست صندوق بازنشستگی رو شکار کرد و روحانی بابت شلوغ بازی های همیشگی و سوء مدیریتش شبانه دستور برکناریش رو به شریعتمداری داد .
    الحمدله ظاهرا الان هم نزدیک برکناری ایشون هستیم و بقول یکی از دوستان ظاهرا از 4 پایه صندلی ایشون فقط یه دونه مونده که اونم داره میشکنه!!!

    • ناشناس 22 14

      چه انتظاری داشتی؟
      مثلا فکر کردی الان یه شخصیتی شبیه شهید دادمان رو می آوردن میگذاشتن رییس راه آهن؟ خواب دیدی خیر باشه! همین آقا دکترمیعاد صالحی هم که گذاشتن تازه نخبه شون بوده! وای بحال بقیه جاها ...

    • ناشناس 13 15

      شتر در خواب بیند پنبه دانه

    • امیرعلی 14 22

      ظاهرا مرغ تین نیوز و انجمن صنفی به یکپا بودن خود مفتخر هم هست! البته بجای افتخار به رکورد ریلی

      میعاد صالحی به درستی رکورد افزایش تعداد مسافر را اعلام کرده که جای تشکر از همه همکاران و مباهات به آن را دارد. سطر آخر جدول اول تایید کننده این مهم است.

      شیرین زبانی یک کاربر (آنهم با چندین پست پی در پی، اگر باعث خوشحالی خودش میشود حرفی نیست) و تخریبهای تابلو هم چیز جدیدی نیست.

    • ناشناس 3 18

      شما یکنفر همه جا هستی عوض ده نفر کامنت میدی

  • ناشناس 25 18

    به به !!!!
    دم خروس ادعای رکوردشکنی هم زد بیرون.
    آقا پس سفرهای حومه ای رشد زیادی داشته .
    من میگم چرا بلیت سفر با قطار از هیچ جایی به هیچ جایی گیر نمیاد!!!
    نگو آقا میعاد صالحی مدیرعامل برکنار شده صندوق بازنشستگی که در هر دولتی رنگ همون دولت رو میگیره ، قطارها رو برده توی مسیرهای حومه ای تا با تقلب رکوردشکنی کنه .
    با این روش رکورد 1000 سال قبلی راه آهن ایران رو شکستی ، یه خورده دیگه همین روش رو ادامه می دادی تا رکورد هزار سال بعدی رو هم بشکنی . (مهم هم نیست که راه آهن در ایران چند سال سابقه داره! ایشون رکورد ماقبل تاریخ رو هم شکسته!)

    • ناشناس 15 20

      یعنی شما مسئله سفرهای حومه ای را تازه فهمیدی؟ اول با بزرگترت هماهنگ کن بعد بیا اینجا پست بذار :))

    • ناشناس 16 8

      سفر حومه ای که همیشه بوده ولی شما داری شارلاتان بازی درمیاری و به دروغ ادعای شکستن رکورد میکنی

    • ناشناس 13 8

      احسنت
      سفر حومه ای همیشه بوده ولی کاسبی با قرآن همیشه نبوده اونهم با این شدت

  • ناشناس 18 16

    دروغگویی شون فقط این موضوع نیست که.
    شما آمار سوانح رو ببین: همین یه هفته قبل ادعا کرد که میانگین سوانح راه آهن کم شده و رسیده به هفته ای 2ونیم سانحه! خیر سرش از همون روز سخنرانیش تا الان در عرض یک هفته نزدیک 10 تا سانحه داشته و لقب سلطان سوانح تاریخ راه آهن ایران به ایشون تعلق گرفت!
    شما حمل بار رو ببین چه سقوطی کرده.
    شما ترانزیت رو ببین به چه فلاکتی کشونده ایران رو .

  • ناشناس 19 16

    در خالی بندی ها همین بس که موقع افتتاح خطوط ریلی جدید ، به جای اون معاون وزیری که خط رو ساخته یعنی دکتر خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، آقای میعاد صالحی می پره وسط و افتتاحیه رو برگزار می کنه! یا مثلا میره واگن ها و لکوموتیوهای جدید بخش خصوصی رو افتتاح میکنه و به اسم خودش جا میزنه!!!! (تازه به همین بخش خصوصی بیچاره در سخنرانیاش فحش میده و بهشون برچسب فاسد و ناسالم میزنه)

    امان از مملکتی که حاکمانش .... باشند
    بیچاره مردم جنین مملکتی

    • ناشناس 15 4

      مهندس خادمی

  • ناشناس 14 13

    یک مطلب میزارید دقیقا علاف هوایی که همه جا کامنت میزارن با همون ادبیات به سید میعاد حمله می کنند بنظرم جمع کنید بساط رو

  • ناشناس 13 9

    منتظریم تا دولت با یک تصمیم عاقلانه و تغییر مدیران شومن ، مدیرعاملی را سرکار بیاورد که «رکود» های پی در پی آقای صالحی را بشکند و «رکودشکنی» کند.
    آقای صالحی در بهترین تفسیر ، توزیع کننده فقر در کشور است و خودش و تفکر نادرست و مخربش باید همزمان با هم عوض شوند و جایشان را تدبیر و قلب دریایی و نگاه وسیع بگیرد.