| کد خبر: 261916 |

قطعه سوم اتوبان تهران شمال با همکاری بنیاد مستضعفان اجرایی می شود

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که تمامی تجهیزات کارگاهی از قطعه دوم آزاد راه تهران - شمال به قطعه سوم منتقل شده است، گفت: به زودی عملیات اجرایی این قطعه آزاد راهی با تامین بخشی از منابع مالی و با همکاری بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی آغاز می شود.

تین نیوز

مهرداد بذرپاش روز پنجشنبه در حاشیه شورای مسکن مازندران در جمع خبرنگاران افزود: قطعه سوم آزادراه تهران - شمال با اندکی تفاوت در نحوه قرارداد با همکاری راه و شهر سازی و بنیاد مستضعفان با سرعت بیشتر عملیاتی خواهد شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، بذرپاش با بیان این که، مشکل اصلی در کنار توسعه راه های مواصلاتی هراز، چالوس و سوادکوه منتهی به مازندران، محدودیت های ترافیکی در ورودی به شهرهای این خطه شمالی است، تصریح کرد: این موضوع با اجرای چندین طرح راهسازی در دستور کار وزارت راه و شهری سازی قرار گرفته است.

قطعه سوم در مقایسه با قطعه های دیگر به لحاظ پیچیدگی خاص مهندسی بسیار مهم بوده که با اجرای این طرح های آزادراهی تحولات بزرگی در مازندران از منظر کریدور شمال - جنوب که رئیس جمهور دستور فعال شدن آن را داده است، اتفاق خواهد افتاد.

وی با بیان این، در چند منطقه محور سوادکوه نیاز به توسعه جاده است، بیان داشت: با توجه ویژه دولت و تامین اعتبار در صدد هستیم تا پایان فعالیت دولت سیزدهم، علاوه بر مشکل تعریض چند نقطه محور سوادکوه، ایمن سازی محور مهم و پرطرفدار هراز نهایی و به اتمام برسانیم.

وزیر راه و شهر سازی، بر لزوم ایمنی راه های مواصلاتی مازندران را با توجه به حضور میلیونی گردشگران در تعطیلات هفتگی تاکید کرد و ادامه داد: طرح ساخت جاده قائمشهر - ساری - میاندورود به عنوان یک محور جذاب آماده واگذاری به بخش خصوصی است.

بذرپاش با توضیح این که این محور می تواند با واگذاری به بخش خصوصی نقش مهمی در کاهش ترافیک مرکز و شرق استان مازندران ایفا کند، گفت: سرمایه گذار بخش خصوصی نیز با توجه به بالا بودن تردد در این محور، منافع خوبی می برد.

 

اتصال بندر امیرآباد مازندران به دریای جنوب

وزیر راه و شهر سازی با بیان این که اتصال دریای شمال به دریای جنوب یکی از طرح های محوری توسعه حمل و نقلی دریایی کشور است، گفت: بندر امیر آباد مازندران به عنوان بندر راهبردی کشور مورد توجه ویژه دولت قرار گرفته است.

بذرپاش ادامه داد: بندر کاسپین در استان گیلان تا ۲ ماه آینده به شبکه حمل و نقل ریلی کشو متصل خواهد شد و همین طرح با هدف افزایش حمل و نقل ریلی در بندر امیر آباد در قالب رو رو عملیاتی خواهد شد.

وی با ذکر این نکته که ظرفیت های ترانزیتی و لجستیکی مازندران در سال های گذشته کمتر فعال شده است، گفت: با همتی که دولت و شخص رئیس جمهور برای حمل و نقل کالای تولیدی مازندران به خصوص صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای خزری دارد، به حمل و نقل های ترانزیتی و راهبردی این خطه توجه ویژه ای شده است.

به گزارش ایرنا، بندر امیرآباد در استان مازندران به عنوان بزرگ ترین بندر حاشیه دریای خزر با قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص باتوجه به سیاست گذاری های دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم می تواند باشکوفاسازی ظرفیت ها، نقش ویژه ای در مقاوم سازی اقتصاد کشور با توسعه تجارت بین المللی و صادرات کالا ایفا کند.

بندر امیر آباد با حدود یک هزار و ۳۰۰ هکتار وسعت و همچنین ۲۲۰ هکتار پس کرانه با دارا بودن اراضی پشتیبانی وسیع، زیر ساخت حمل و نقل مدرن چند وجهی، اسکله رو- رو ریلی و کامیون جهت ترانزیت و حمل یکسره کالا و همچنین دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای سی آی اس CIS با جمعیت بالغ بر ۳۰۰ میلیون به تنهایی بر تمامی پنج بندر حاشیه خزر تنه می زند و ظرفیت فوق العاده ای در توسعه اقتصادی و پرش تجاری کشور دارد.

بندر امیرآباد در کنار آنکه یک ظرفیت صادراتی و تجاری در منطقه به شمار می رود با دارا بودن کارخانجات متعددی همچون گچ، فولاد، کاغذ و سیلوهای متعدد از بنادر نسل سوم کشور است و عمده ۷.۵ میلیون تن کالای صادراتی کشورهای مختلف جهان از بنادر آستاراخان، آکتائو، اولیا، باکو، گوسان و ماخاچ وارد بندر امیرآباد می شود.
اتصال به شبکه ریلی کشور، بهره مندی از ۱۵ پست اسکله با ظرفیت ۷.۵ میلیون تن و بهره مندی از ظرفیت اتصال کریدور ترانزیت بین المللی شمال به جنوب (INSTC) از دیگر ویژگی های شاخص بندر امیرآباد است.

 

چهار طرح حمایتی دولت در شتاب بخشیدن به طرح نهضت ملی مسکن در مازندران

وزیر راه و شهرسازی به وجود عرصه های طبیعی به خصوص جنگل و مرتع و ارزش بالای زمین را محدودیت برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن استان عنوان کرد و گفت: به همین منظور مجوز ساخت چهار شهرک جدید برای مازندران در شورای عالی معماری و شهر سازی با تخصیص ۶۰۰ هکتار در دستور کار قرار گرفته است.

وی دومین راهکار را توافق با بخش خصوصی برای جبران زمین عنوان کرد و ادامه داد: استفاده از ظرفیت دستگاه های اجرایی از طریق تملک زمین و اجرای طرح نهضت ملی مسکن دیگر و سومین راهکار شتاب بخشیدن به ساخت و واگذاری به متقاضیان مسکن است.

وزیر راه و شهر سازی چهارمین روش حمایت را توجه و به بلندمرتبه سازی به خصوص در غرب استان مازندران عنوان کرد و گفت: از طرفی هدف گذاری تامین ساخت ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در روستاها با تامین زمین از طریق قرار دادن زمین در بافت و طرح هادی روستایی که تا پایان سال باید عملیاتی شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 2 0

    از ابتدای آزادراه تا ابتدای مرزن آباد حدود 100 کیلومتر راه وجود دارد اگر فرض بگیریم باند رفت و برگشت قطعه 2 تا پل زنگوله تکمیل شده باشد (احتمالا 1.5 سال دیگر کار داشته باشد) حدودا 55 کیلومتر از این مسیر به آزادراه تبدیل شده می ماند 45 کیلومتر که می شود موقتا 15 کیلومتر از سر مرزن آباد تا دزدبن را 4 لاینه کرد و فاکتور گرفت درواقع مسئولان وزارت راه و شهرسازی باید در مورد این 30 کیلومتر فکر کنند که شیوه ساخت چگونه باشد چون ساخت این 30 کیلومتر به شدت سخت , زمان بر و هزینه بر است شما اگر تصمیم داشته باشید که از سر پل زنگوله تا مرزن آباد یعنی کل آن 45 کیلومتر را یکهویی وارد ساخت مسیر آزادراهی کنید دیگر باید بنشینیم برای بعد 1440 ! که حالا دوره های بعد کی رئیس جمهور باشد آن دولت چه نظری داشته باشد و اصلا الویت بدهد یا خیر بقیه طرح را هم بلوکه کند بگذارد کنار !!! بهترین فرمول ممکن این است که دولت موقتا آن 15 کیلومتر را به 4 لاینه استاندارد بزرگراهی تبدیل کند آن پرونده را ببندد و بعد همین 30 کیلومتر را هم به چندین فاز تقسیم کند در واقع بیاید یک پروژه تعریف کند از بعد پل زنگوله تا پایین هریجان و سر رستوران گل یخ , 2 تونل 4.5 کیلومتری احداث شود و تمام بودجه و توان فنی روی همین دو تونل متمرکز شود تا در یک زمان نهایتا 4 ساله بشود 5 کیلومتر دیگر هم از این آزادراه را ساخت و تحویل مردم و کشور داد تا مسیر آزادراه تهران شمال از کنار روستا و سد سیاه بیشه عبور کرده باشد درواقع به علت سختی بسیار زیاد فنی و هزینه سنگین بهتر است فاز 3 , به چندین فاز جدا تبدیل شود پروژه از کنار روستا و سد سیاه بیشه رد شد و افتتاح شد بعد همه بودجه و همه امکانات متمرکز شود روی ساخت 2 تونل 2.5 کیلومتری بعدی از پایین هریجان تا پایین ولی آباد تا ساخت این تونل هم 2 3 ساله تمام شود اما از ولی آباد به بعد باید هنر تونل سازی و توان فنی مهندسان ایرانی در دنیا ثبت شود و با ساخت تونل 10.5 کیلومتری ولی آباد تا سمت دزدبن , ما وارد باشگاه طویل ترین تونل های جاده ایی جهان بالای 10 کیلومتر که عموما اروپاییست و یک عضو شرقی (تایوان) هم دارد بشویم به این شکل 7 برادر , هزار چم و ... از مسیر حذف می شود این تونل 10.5 کیلومتری جایگزین یک مسیر 20 کیلومتری پرپیچ و خم می شود یعنی کیلومتری , 10 کیلومتر از مسیر کم می شود زمانی خیلی بیشتر , گره ها را باید یکی یکی باز کرد کار مردم و کشور را باید خورد خورد راه انداخت چون کشور مخارج ساخت زیرساخت زیادی هم دارد همین حالا کلی ابر ابرپروژه در سرتاسر ایران در حال ساخت است و بودجه در دسترس شاید یک بیستم نیاز باشد طبیعتا امکانات فنی مفصلی هم می طلبد اینجوری می شود که پروژه ها در این کشور به موزه پروژه تبدیل می شن و بجای اینکه به کیف مردم تبدیل شوند به دلخوری مردم تبدیل می شن مثال ساده این بحث همین ابرپروژه بزرگراه شمالی کرج هستش آیا شما همه بودجه و همه توان فنی تان را برای تملک مسیر و ساخت صرفا قطعه ادامه همت تا سر بلوار طالقانی می گذاشتید بهتر نبود که فعلا بار ترافیک از شمال عظیمیه رد شود و یک راهی خیلی زودتر از این ها برای مردم و کشور ساخته شود و به درد یکسری بخورد ؟؟؟ همین 1 فاز را می ساختید و تحویل می دادین کلی از مشکلات شهر کرج , بزرگراه تهران کرج و حتی مناطق جنوبی بزرگراه هم حل می شد .