◄ نمی توانیم هواپیمای مسافری بسازیم/ ساخت ایرباس و بوئینگ لاف بود+ فیلم
فعلا بر روی کره زمین در دو نقطه هواپیمای مسافربری متوسط و بزرگ ساخته می شود، آمریکا و اروپا.
وعده ساخت هواپیمای ایرانی حداقل از روی کار آمدن دولت سیزدهم بارها مطرح شده است اما گویا این وعده ، محقق شدنی نیست. این را معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفته است.
به گزارش تین نیوز، محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی یکی از افرادی است که چندین بار این وعده را مطرح کرده است.
او در یکی از مصاحبه های خود با ایسنا در شهریور سال گذشته، تاکید کرد که امروز هم قسم شدیم تا چرخه ساخت هواپیما را راه بیاندازیم و کنسرسیوم آن را تشکیل دادیم، وزارت راه شهرسازی، وزارت دفاع، وزارت صنعت، معدن و تجارت این مسئولیت رابرعهده گرفتند، مشکلاتی که در گذشته در این زمینه (در نوع بهره برداری، تولید و مصرف) وجود داشت، آسیب شناسی شده است و تفکیک وظایف صورت گرفته و هم اکنون در حال نهایی کردن بخش استانداردی آن هستیم.
گزارش مهم روز را بخوانید؛
◄ جان مسافران بازیچه دست مسئولان بی کفایت/ خروج قطار مسافری از خط در ایستگاه اندیمشک
وی همچنین عنوان کرد: با کاری که در مجموعه « هسا » اصفهان به عنوان مرکز تولید هواپیما انجام شد، خط شروع خوبی برای ورود به این عرصه است و جمهوری اسلامی ایران به باشگاه کشورهای تولیدکننده هواپیما می پیوندد. این قول را به مردم می دهیم مجموعه «هسا» با دانش تخصصی خوبی که در آن وجود دارد، می تواند ریل خوبی برای تحقق این هدف یعنی ساخت هواپیما باشد.
محمدی بخش افزود: پلتفرم های مختلفی مدنظر است و هواپیمای ایران ۱۴۰ و سیمرغی که امروز به عنوان یک بازطراحی در دستور کار قرار گرفته، شروع مجدد خوبی در مجموعه اصفهان است. با هم افزایی که وجود دارد به زودی از آن مجموعه خبرهای خوبی به گوش می رسد و می توانیم مردم را در این بخش خوشحال کنیم.
تیر ماه امسال نیز وزیر راه و شهرسازی پس از بازدید از مجموعه هسا، گفت: امید است هرچه سریعتر بتوانیم هواپیمایی مسافربری را به مدار اضافه کنیم. با وجود دستاوردهای فعلی صنعت ساخت هواپیما و زیرساخت های آن، هیچ چیزی برای ساخت هواپیمای مسافری کم نداریم و می توانیم با تامین دیگر زیرساخت ها، هواپیمای ایرانی کاملا داخلی را با موفقیت به مدار صنعت هواپیمایی اضافه و تحریم ها را در این بخش نیز بی اثر کنیم.
البته همزمان با این اظهارات مقامات دولتی برخی کارشناسان به غیر عملی بودن آن اشاره داشتند برای نمونه می توان به یادداشت غلامرضا مصدق کارشناس اقتصادی در کانال تلگرامی خود اشاره کرد که در این یادداشت نوشت: سازمان هواپیمایی کشور، سازمانی فوق تخصصی است که رئیس آن در یک وضعیت نرمال یا باید از میان خلبانان با تجربه و یا از بین افراد با تخصص بالا در صنعت هوانوردی انتخاب شود. اینکه رئیس فعلی این سازمان مدعی ساخت ایرباس و بوئینگ در ایران است از دو حالت خارج نیست، یا اینکه ایشان از ابتدایی ترین الزامات و پیچیدگی های صنعت ساخت هواپیمای مسافربری بی اطلاع هستند که وامصبیتا و یا اینکه مطلع است، اما برای خوشایند مسئولان لاف صد من یه غاز می زند که واویلا.
وی افزود: جهت اطلاع رئیس سازمان هواپیمایی، فعلا بر روی کره زمین در دو نقطه هواپیمای مسافربری متوسط و بزرگ ساخته می شود، آمریکا و اروپا. آمریکا با اینکه پیشرفته ترین کشور صنعتی دنیاست با این حال در پروسه ساخت هواپیماهای بوئینگ از کمک بیش از ۳۵۰۰ شرکت غیر آمریکایی در سراسر دنیا بهره می گیرد، به طوری که بخش زیادی از قطعات این هواپیماها در کشورهای دیگر ساخته می شود....
اکنون محمد دلاوری خبرنگار صدا و سیما، گفت و گویی با روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی فناوری وزارت صنایع در مورد وعده ساخت هواپیمای مسافری انجام داده که در این گفت و گو دهقانی فیروزآبادی سخنان کارشناسان این حوزه را مبنی بر عدم امکان ساخت هواپیمای مسافری در ایران تایید می کند.
فیلم را ببینید:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.