| کد خبر: 258366 |

◄ کامیون ساز کهنه کار نظر مقبول حسابرسان را نگرفت

به گزارش تین نیوز، حسابرسان بعد از بررسی صورت های مالی تلفیقی ایران خودرو دیزل به این گزارش های مُهر مشروط زده اند.

تین نیوز

بر اساس اطلاعات منتشر شده در سامانه کدال صورت های مالی سال 1401 شرکت ایران خودرو دیزل - از قدیمی ترین کامیون سازان کشور – نتوانسته تایید مقبول را از حسابرسان دریافت کند.

به گزارش تین نیوز، حسابرسان بعد از بررسی صورت های مالی تلفیقی ایران خودرو دیزل - که در بورس با نماد خاور شناخته می شود -  در سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه 1401 به این گزارش ها مُهر مشروط زده اند.

 در توضیح گزارش مشروط باید گفت این مدل از گزارشگری مالی به گزارشی اطلاق می شود که حسابرسان در آن به محدودیت هایی که مانع اظهار نظر کامل و دقیق آنها می شود، اشاره می‌کنند. به دیگر سخن، حسابرسان وقتی گزارش مشروط ارائه می دهند، نظر خود را فقط در مورد برخی جزئیات صورت‌های مالی شرکت مورد بررسی اعلام می ‌کنند و در مورد سایر جوانب، نظری نمی دهند چرا که اطلاعات لازم برای اظهارنظر درباره آنها را در اختیار نداشته اند.

در بخشی از گزارش حسابرسان ایران خودرو دیزل می خوانیم: بر مبنای شواهد حسابرسی کسب شده، در مورد مناسب بودن بکارگیری مبنای حسابداری تداوم فعالیت و وجود یا نبود ابهامی بااهمیت در ارتباط با رویدادها یا شرایطی که می‌تواند تردیدی عمده نسبت به توانایی گروه و شرکت به ادامه فعالیت ایجاد کند، نتیجه ‌گیری می‌شود.

 اگر چنین نتیجه ‌گیری شود که ابهامی با اهمیت وجود دارد باید در گزارش حسابرس به اطلاعات افشا شده مرتبط با این موضوع در صورت‌های مالی تلفیقی و جداگانه شرکت اشاره شود یا، اگر اطلاعات افشا شده کافی نبود، اظهارنظر حسابرس تعدیل می ‌گردد. نتیجه ‌گیری ‌ها مبتنی بر شواهد حسابرسی کسب ‌‌شده تا تاریخ گزارش حسابرس است. با این حال، رویدادها یا شرایط آتی ممکن است سبب شود گروه یا شرکت، از ادامه فعالیت باز بماند.

در بخش دیگری از این گزارش می خوانیم: استانداردهای حسابداری در خصوص شناسایی درآمد عملیاتی فروش تعداد 863،1 دستگاه از محصولات شرکت جمعا  به مبلغ 563ر28 میلیارد ریال بدلیل عدم انتقال مزایا و مخاطرات مالکیت و تحویل قطعی آن به مشتریان (عمدتا  وزارت کشور)، رعایت نشده است. اصلاح حساب ها ازاین بابت ضروری است.

تعدیل لازم از این بابت، موجب کاهش سرفصل‌های درآمدهای عملیاتی، بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی، دریافتنی ‌های تجاری و سایر دریافتنی ‌ها و سود قبل از مالیات به ترتیب به مبالغ 563ر28 میلیاردریال، 597ر20 میلیارد ریال، 549ر20 میلیارد ریال و 966ر7 میلیارد ریال و افزایش سرفصل‌ های موجودی مواد و کالا و پیش دریافت‌ها به ترتیب به مبالغ 597ر20 میلیاردریال و 014ر8 میلیارد ریال خواهد شد.

ضمنا استانداردهای حسابداری درخصوص تجدید ارزیابی بعدی دارایی‌های ثابت مشهود شامل زمین علی‌ رغم تفاوت با اهمیت ارزش منصفانه دارایی‌ های تجدید ارزیابی شده مذکور با مبلغ دفتری آنها و تجدید ارزیابی سالانه سرمایه‌گذاری‌ های گروه و شرکت، رعایت نگردیده، است. تعدیل صورت‌ های مالی از این بابت ضروری است، لیکن به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات ارزش منصفانه دارایی‌ های مزبور، تعیین تعدیلات مورد لزوم برای این سازمان امکان ‌پذیر نیست.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است؛ نظر مجمع عمومی صاحبان سهام را هنگام تصمیم ‌گیری نسبت به تقسیم سود، به آثار بند 2 این گزارش و این نکته که سود قابل تخصیص طبق صورت ‌های مالی تلفیقی به میزان قابل توجهی کمتر از سود قابل تقسیم طبق صورت ‌های مالی جداگانه شرکت است جلب می‌ نماید. از این رو هنگام تصمیم ‌گیری نسبت به تقسیم سود سهام، به منظور جلوگیری از تقسیم منافع موهوم، توجه به این موضوع اهمیت دارد.

انتهای پیام

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.